موضوع: "فرهنگی"
دوره های آموزش مهارت های فضای مجازی
دوشنبه 03/04/11
کسب مهارت کار با ابزارهای تولید محتوا در فضای مجازی با هدف تولید آثار فاخر و اثرگذار یکی از چالشهای حال حاضر فضای مجازی است
که این مهم با آموزش و مهارت افزایی طلاب به عنوان بخش قابل توجهی از اقشار فرهیخته جامعه، میتواند کمک شایانی باشد به ارتقای کیفی محتوا و جریانسازیهای اثرگذار محتوایی در فضای مجازی. در این راستا، مرکز فناوری اطلاعات در ادامه برگزاری برنامههای آموزشی و کارگاههای تخصصی فضای مجازی، اقدام به برگزاری دورههای آموزشی ذیل به صورت کارگاهی برای فصل تابستان نموده است:
۱_ عکاسی حرفه ای با موبایل آنلاین
2- سئوی محتوا (آنلاین)
3- استاپ موشن (آنلاین)
4- فتوشاپ کاربردی(آفلاین)
5- با هم بنویسیم (آنلاین)
ثبت نام در این کلاسها تا پانزدهم تیرماه از طریق شبکه کوثرنت فراهم است. نظر به ظرفیت محدود دورهها، اولویت با افرادی است که زودتر نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
هزینه دوره و اعطای گواهینامه معتبر پایان دوره برای افرادی که موفق به گذراندن کامل دوره بشوند رایگان خواهد بود. علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره مورد نظر میتوانند به شبکه کوثرنت مراجعه کنند.
ثبت نام از طریق شبکه ی کوثر نت
نمایشگاه مد و لباس خانواده ایرانی
چهارشنبه 03/04/06
نمایشگاه مد و لباس خانواده ایرانی
عرضه بهترین پوشاک برای خانواده
۱۱ الی ۱۵ تیرماه دوشنبه تا جمعه
از ساعت ۹ صبح الی ۲۱
مکان سرای سعد السلطنه، سرای بهشتیان
بازدید برای خانواده آزاد است .
شماره تماس جهت هماهنگی غرفه
۰۹۱۰۰۴۶۷۴۴۳
بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین
اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین
انتخابات
دوشنبه 03/03/21
برگزاری نشست انتخاباتی و جلسه دوم رویداد بینات
سخنران: حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خضری
تبیین رویداد بینات در حوزه علمیه کوثر
توسط خانم مخلص آبادی و با حضور اعضای هسته مرکزی طرح بینات
دوشنبه ۲۱خرداد ۱۴۰۳ ساعت۱۰
سالن سردار سلیمانی کوثر
حوزه علمیه کوثر
کانون دانش آموختگان کوثر
پایگاه کوثر یک
تربیت مربی عفاف و حجاب
دوشنبه 03/03/21
برگزاری دوره مقدماتی تربیت مربی عفاف و حجاب
راهی نو برای جریان سازی حیا و پاکی
با مو ضوعات:
توانمندسازی در پاسخگویی به شبهات حجاب و شیوه های مواجهه و مناظره
آموزش شیوه های تبلیغ، جذب و ارتباط مؤثر با مخاطبین
روش های نوین فعالیتهای فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف
با حضور اساتید مطرح کشوری:
سرکار خانــم اسلاملــو
جناب آقــای وزیــری
1 ویژه بانــوان
2 همراه با اعطــای گواهینامــه
3برگزاری دوره های تکمیلی و تخصصی برای پذیرفته شدگان
4شرکت در عملیاتهای روشنگری و تبیین بعد از قبولی در آزمون و تمرین ….
با حضور اساتید کشوری
استاد وزیری و استاد اسلاملو
زمان برگزاری دوره: ۱۸ و ۱۹ تیرماه از ساعت ۷صبح الی ۱۲ظهر. مصادف با هفته عفاف و حجاب
مکان برگزاری دوره:سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی( ره )
ثبت نام رایگان
۸ ساعت حضوری در شهر قزوین برگزار میگردد
و ۸ ساعت به صورت مجازی در سایت دانشگاه تخصصی حجاب و عفاف
جهت ثبتنام به آدرس زیر مراجعه فرمایید
https://efafcollege.ir/#/courses/provinces/647cd85315d318a16756c638/view/659be525e78bb9778eb7d442
همزمان با ثبت نام در لینک فوق درگروه مربیان طرح طوبی استان قزوین هم عضو شوید https://eitaa.com/joinchat/2066481855C15edd5c125
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین
انتخابات
سه شنبه 02/11/17
نشست بصیرتی و انتخاباتی
با حضور ارزشمند سرهنگ کوچک خانی
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
سالن شهید سلیمانی
حوزه علمیه کوثر قزوین
پایگاه کوثر یک
کارگاه تخصصی جمعیت
سه شنبه 02/11/17
با جمعیت زندگی جریان دارد …
کارگاه تخصصی جمعیت
مدرسه تخصصی کوثر با همکاری حوزه علمیه کوثر قزوین برگزار می کند.
روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ الی ۱۸
مکان: شهرک کوثر، مدرسه علمیه تخصصی کوثر
کارگاه تحکیم خانواده
سه شنبه 02/11/17
برگزاری کارگاه تحکیم خانواده
عناوین: راههای تقویت معنویت خانواده و فرزندان
تاثیر معنویت و اخلاق در تحکیم بنیان خانواده
با حضور استاد ارجمند سرکار خانم ستوده
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
حوزه علمیه کوثر سلام الله علیها قزوین
پایگاه کوثر یک
ماه رجب
سه شنبه 02/11/17
مراسم سوگواری شهادت جانسوز امام موسی کاظم علیه السلام با حضور تعدادی از طلاب و اساتید حوزه علمیه کوثر سلام الله علیها قزوین
ذکر توسل و مصیبت طلبه گرامی خانم زارعی
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۹/۴۵ صبح
کارگاه تحکیم خانواده
سه شنبه 02/11/17
برگزاری کارگاه تحکیم خانواده و مهارت های زندگی
عناوین:
راههای رشد و شکوفایی و مودت و رحمت در خانواده
از بین بردن باورهای نادرست در زندگی
با حضور استاد ارجمند سرکار خانم صلواتی
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
حوزه علمیه کوثر سلام الله علیها قزوین
پایگاه کوثر یک
هفته نیروی انتظامی
چهارشنبه 98/07/17
برگزاری سواد رسانه ای در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر قزوین
معاونت فرهنگی 1398/7/17
بر
سیر مطالعاتی 1397
شنبه 97/02/01
سیر مطالعاتی 1397 آغاز شد …
حجه الاسلام والمسلمین اسکندری معاون فرهنگی تبلیغی مرکز ضمن تبریک عید باستانی نوروز ازآغاز سیر مطالعاتی 1397 خبر داد ایشان عنوان کردند :
کتاب با طراوت ترین و برترین ابزار رشد انسانی می باشد ، این ابزار می تواند با توانمندی که در افراد بوجود می آورد موجبات سعادت انسان را فراهم نماید، بر همین اساس و با رویکرد رشد تربیتی و تبلیغی در افراد، سیر های مطالعاتی عمومی و تخصصی برای طلاب خواهر شکل گرفت که خود زمینه پاسخگویی به شبهات روز را نیز به طور روز افزون در پی خواهد داشت .
وی در ادامه افزود: مسابقات کتابخوانی و طرح سیر مطالعاتی بر گسترش فضای مطالعات غیر درسی و مورد نیاز در بین حوزویان کمک شایانی نمود و در همین راستا دستور العمل اجرایی"چهارمین دوره سیر مطالعاتی ” جهت بهره وری خواهران حوزوی به مدیریت های استانی ابلاغ شد .
ریئس اداره کتابخوانی و نشریات نیز در این مورد گفت :
چهارمین دوره از سیر های مطالعاتی به صورت تخصصی و عمومی تنظیم و ارایه گردیده است و داوطلبان می توانند قبل از ورود به آزمون های کتب تخصصی کتب عمومی سطح خود را پشت سر بگذارند تا برای ورود به کتب تخصصی آمادگی لازم را کسب نمایند.
وی در مورد سیر های گذشته گفت : در سه دوره گذشته حدود سی هزار نفر در سیر های مطالعاتی شرکت کردند که این امر نشان دهنده استقبال خواهران حوزوی از امر مقدس کتابخوانی است و این مهم کمک شایانی به تلاش بیشتر ما در این مورد خواهد نمود.
وی در ادامه بیان کرد: لازم به ذکر است که جدول منابع چهارمین دوره سیر مطالعاتی از اواخر اسفند ماه سال 1396بر روی سامانه فرهنگی بارگزاری گردیده و مرحله اول آزمون نیز از تاریخ 10/4/97 آغاز می شود.
دکتر میر علی ملک اظهار امیدواری کرده و افزود: امیدواریم که در این دوره نیز همانند دوره های گذشته شاهد استقبال چشمگیر خواهران حوزوی از سیر کنونی باشیم و بتوانیم نسبت به ارتقاء سطح توانمندی مطالعاتی خواهران حوزوی کمک شایانی نماییم.
منبع: www.farhangi.whc.ir
اولین دوره مسابقات مشترک کتابخوانی
چهارشنبه 96/12/09
دستورالعمل برگزاری اولین دوره مسابقات کتابخوانی مشترک مراکز حوزوی
«امروز کتابخوانی و علم آموزي نه تنها یک وظیفه ملی است که یک واجب دینی است.» مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
با استعانت از خداوند متعال و نظر به تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر مسأله کتاب و کتابخوانی” اولین مسابقه کتابخوانی مشترک بین مراکز حوزوی” زیر نظر ستاد ترویج فرهنگ کتابخوانی حوزههای علمیه” برگزار میشود و دستورالعمل اولین دوره از مسابقات مشترک این ستاد به شرح ذیل میباشد.
جامعه هدف:
برادران و خواهران طلبه و دانشآموختگان مراکز حوزوی سراسر کشور اعم از ایرانی و غیر ایرانی و خانوادههای آنان (همسر و فرزندان)
منابع مسابقه:
الف) کتب پیشنهادی طلاب و روحانیون اعم از خواهران و برادران
- فرهنگنامه تهجد/ محمد محمدی ریشهری/ انتشارات دارالحدیث
- راه و رسم پرهیزکاران (شرح خطبه متقین)/ ناصر مکارم شیرازی/ انتشارات مرکز مدیریت حوزههای علمیه
ب) کتب پیشنهادی همسران
- سبک زندگی زنان/ امیرحسین بانکی پور/ حدیث راه عشق
- همسران همراه/ جمعی از نویسندگان/ انتشارات مرکز مدیریت حوزههای علمیه
- هنر رضایت از زندگی/ عباس پسندیده/ دفتر نشر معارف
ج) کتب پیشنهادی فرزندان
- ابتدایی(۷ تا ۹ سال)/ هر آیه، یک قصه (جلد۲)/ سید حمیدگرمارودی/ انتشارات بُراق
- ابتدایی(۱۰ تا ۱۲سال)/ تن تن و سندباد/ محمد میرکیایی/ انتشارات قدیانی
- متوسطه/ آن بیست و سه نفر/ احمد یوسف زاده/ انتشارات سوره مهر
- دانشگاهی (دختران)/ دخیل عشق/ مریم بصیری/ مسجد مقدس جمکران
- دانشگاهی (پسران)/ توقف ممنوع/ اسماء حیدری/ انتشارات شهید کاظمی
جوایز مسابقه:
- هزینه سفر به عتبات عالیات
- هزینه سفر به مشهد مقدس
- سکه بهار آزادی
- بن خرید کتاب
- و دیگر جوایز نفیس نقدی و غیرنقدی
دستورالعمل اجرایی مسابقه:
- تاریخ برگزاری آزمون از ۹۶/۱۱/۲۲ (سالروز پیروزی انقلاب اسلامی) تا ۹۶/۱۲/۱۸ (سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها) میباشد.
- کتابهای معرفی شده برای گروههای مختلف جامعه هدف، پیشنهادی میباشد؛ لذا افراد در انتخاب کتاب مسابقه از بین کتب معرفی شده آزاد هستند بجز دو کتاب ویژه فرزندان طلاب در سنین ۷ تا ۹ سال و ۱۰ تا ۱۲ سال که اختصاصی آنها میباشد و دیگر گروهها مجاز به انتخاب آن دو کتاب برای شرکت در مسابقه نمیباشند. اعتبارسنجی تناسب سن شرکتکنندگان و گروههای انتخابی در مسابقه بر اساس کدملی ثبتشده و مدارک احراز هویت شرکتکنندگان میباشد.
- کتب به دو صورت نسخه چاپی کتاب و نسخه الکترونیک جهت شرکت در مسابقه ارائه میگردد.
نحوه ورود به سامانه جهت تهیه کتاب و شرکت در مسابقه:
- ورود به سامانه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir
- دریافت اپلیکیشن اندرویدی یا نسخه ویندوزی پژوهان و نصب برنامه؛
- ثبتنام در پژوهان؛
- رفتن به بخش مسابقات و انتخاب گزینه مسابقه موردنظر؛
- دریافت کتابهای مسابقه بصورت الکترونیک و مطالعه کتابها؛
- شرکت در آزمون الکترونیک (قبل از شرکت در مسابقه لازم است داوطلب مشخصات خواسته شده را ثبت نماید)؛
نحوه شرکت در آزمون:
- آزمون مسابقه، آنلاین و در یک مرحله برگزار میشود و نمره منفی ندارد.
- مخاطبان ایرانی با مراجعه به سامانه کتابخوان پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir در مدت زمان مشخص شده به صورت آنلاین در آزمون کتب مورد نظر شرکت میکنند.
- مخاطبان غیرایرانی با مراجعه به سایت معاونت فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه به آدرس www.cev.miu.ac.ir در مسابقه شرکت میکنند.
- تعداد سئوالات آزمون مسابقه ۲۰ سؤال و به صورت چهارگزینهای است.
- مدت زمان پاسخگویی به سوالات ۳۰ دقیقه میباشد.
- والدین محترم می توانند پس از مطالعه کتاب توسط کودکان به این عزیزان در آزمون آنلاین یاری رسانند.
- افراد مجاز می باشند در بیش از یک کتاب در آزمون شرکت کنند و با توجه به تعداد کتب و امتیاز کسب شده از جایزه ویژه برخوردار خواهند شد.
- در صورتی که کاربر به دلایل مختلف از قبیل قطع شدن اینترنت یا … نیاز به شرکت مجدد در آزمون داشته باشد، حساب پشتیبان پژوهان به آدرس @pajoohaan در مدت زمان برگزاری مسابقه پاسخگوی کاربران می باشد.
- برگزیدگان از افرادی که حداقل امتیاز ۷۰ را کسب نمایند انتخاب میشوند.
- درصورتی که امتیازها مساوی باشد، نفرات برتر به قید قرعه مشخص میگردند.
- برگزیدگان از طریق مراکز حوزوی و دیگر مراجع اطلاع رسانی حوزوی اعلام میگردد.
- برگزیدگان نهایی در اولین جشنواره ستاد، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
نسخه الکترونیک کتابها در پژوهان ارائهشده و علاقمندان میتوانند در قست کتب مسابقه، کتابها را با تخفیف ویژه دریافت نموده و مطالعه نمایند. همچنین، برای تهیه کتابها به صورت چاپی با شمارههای زیر تماس حاصل فرمایید:
- هر آیه، یک قصه - جلد۲ -> انتشارات بُراق -> ۳۷۸۴۸۲۶۲ - ۰۲۵
- تَن تَن و سندباد -> انتشارات قدیانی -> ۶۶۴۰۴۴۱۰ - ۰۲۱
- آن بیست نفر -> انتشارات سوره مهر -> ۳۱۳ - ۶۱۹۴۲ - ۰۲۱
- دخیل عشق -> مسجد مقدس جمکران -> ۳۷۲۵۳۳۴۰ - ۰۲۵
- توقف ممنوع -> انتشارات شهید کاظمی -> ۶ - ۳۷۸۴۰۸۴۴ - ۰۲۵
- سبک زندگی زنان -> حدیث راه عشق -> ۹۵۰۱۱۰۵۱ - ۰۳۱ / ۰۹۱۳۳۱۶۵۵۴۳
- همسران همراه -> انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه -> ۳۷۷۳۵۵۴۷ - ۰۲۵ / ۳۷۷۴۸۳۸۳ - ۰۲۵
- هنر رضایت از زندگی -> دفتر نشر معارف -> ۳۱۰۷۷ - ۰۲۵
- فرهنگنامه تهجد -> انتشارات دارالحدیث -> www.darolhadith.ir
- راه و رسم پرهیزکاران (شرح خطبه متقین) -> انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه -> ۳۷۷۳۵۵۴۷ - ۰۲۵ / ۳۷۷۴۸۳۸۳ - ۰۲۵
شرکتکنندگان جهت کسب اطلاعات با تلفنهای زیر تماس حاصل نمایند:
- معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه/ ۰۹۱۹۸۵۱۳۰۱۲/ ۸ تا ۱۴
- معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی/ ۰۹۱۲۶۵۲۹۰۳۰/ ۸ تا ۱۶
- معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم/ ۰۹۳۳۴۴۹۰۵۶۰/ ۹ تا ۱۳
- معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه های علمیه/ ۳۱۲۰۰ - ۰۲۵ داخلی ۳/ ۸ تا ۱۴
- معاونت فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران/ ۰۲۵-۳۲۱۴۴۳۵۷/ ۱۰ تا ۱۳:۳۰
- معاونت فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه/ ۰۲۵-۳۷۱۷۲۲۹۴/ ۸ تا ۱۴
- معاونت فرهنگی تبلیغی جامعة الزهراء(سلام الله علیها)/ به سایت www.jz.ac.ir مراجعه فرمایید.
برگزاری نشست تخصصی مبلغین و دانش اموختگان با موضوع حجاب
دوشنبه 96/11/23
بسمه تعالی
اخبار حوزه
برگزاری نشست تخصصی مبلغین و دانش اموختگان با موضوع حجاب در مدرسه علمیه کوثر قزوین
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه کوثرتعداد 50 نفر از مبلغین در این نشست شرکت و از بیانات حجت الاسلام والمسلمین کبیری بهره مند شدند .
حجت الاسلام افتخار اربابی از مدرسین مرکز تخصصی نماز قم گفت : از جمله راه های تکمیل نماز اهتمام به جماعت ، اهتمام به تعقیبات نملز و برطرف کردن موانع قبول نماز است . وی ادامه داد : عدم حضور قلب در نماز می تواند به دلیل عواملی چون نارضایتی همسر ، غیبت ، حرام خواری و بد خواهی برای مسلمین باشد .
افتخار اربابی آثار اخروی نماز را قبولی اعمال دیگر ، نور در قیامت و ورود به بهشت معرفی کرد و افزود : اثبات نقصان نماز از دو راه 1 – از راه بررسب حقیقت نماز و 2 – از راه بررسی آثار نماز امکان پذیر است . و عواملی چون یاد نگرفتن احکام ، دیر پیوستن به جماعت ، رعایت نکردن آداب ظاهری و باطنی نماز ، از جمله موارد ایجاد کننده نقص در نماز می باشند . که میتوان با افزایش حضور قلب ، نماز اول وقت ، وضوی با توجه ، دقت در معانی نماز و اهتمام به جماعت آن را برطرف نمود .
جلسه با اعطای بسته فرهنگی شامل کتاب شهید اشک به مبلغین پایان یافت .
برای دانلود رایگان روی فایل کلیک کنید.
ابلاغ پیام تاریخی امام خمینی (ره) به گورباچف
سه شنبه 96/10/12
13دی ماه، سالروز ابلاغ پیام امام خمینی (ره) به گورباچف
پیام تنها پنج صفحه بود و توسط مردی به رشته تحریر درآمده بود که هیچ گاه اجازه نداد نوشتارهایش تایپ و سپس امضاء شود . حتی در سن پیری هم ترجیح می داد عبارت های ساده، رسا و ژرف پیام هایش را به خط زیبای خود بنگارد .
این بار صدر هیات رئیسه یکی از دو بلوک قدرتمند جهان مخاطب پیام پنج صفحه ای او بود .
پیام امام درست پس از پذیرش صلح از سوی وی صادر شد و از این منظر به نامه پیامبر اکرم (ص) به سران ابرقدرت های عصر خویش پس از پذیرش صلح حدیبیه شباهت دارد .
هیاتی که در راس آن فیلسوفی متاله و مفسری چون آیت الله جوادی آملی قرار داشت . به وسیله زنی انقلابی چون خانم دباغ که سال ها شکنجه و زندان نظام وابسته به بلوک سرمایه داری را تجربه کرده بود، همراهی می شد، وظیفه انتقال پیام را به عهده گرفت . گزینش این هیات خود پیامی دیگر برای صاحبان اندیشه و مبارزات قهرآمیز علیه استکبار جهانی به شمار می آمد .
پیام با «بسم الله الرحمن الرحیم » آغاز و با «والسلام علی من اتبع الهدی » پایان می یابد . در این پیام دو نکته قابل توجه می نماید;
نخست سخن گفتن امام راحل (ره) از موضع قدرت: «صریحا اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ ترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلاء اعتقادی نظام شما را پر نماید .» (1)
و دوم تاکید شجاعانه امام بر عدم نیازمندی اسلام و مسلمانان به گورباچف و دیگر ابرقدرت ها: «از شما می خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما که به جهت ارزش های والا و جهان شمول اسلام است .» (2)
پیام امام راحل (ره) به گورباچف نکاتی نغز و ژرف دارد; نکاتی که جامعیت و ابعاد ناشناخته اندیشه حضرت امام (ره) را بیان می کند و به عنوان سند افتخار جاودان مسلمانان، همواره برای سیاستمداران بزرگ جهان قابل تحلیل و تامل است . نکات مهم پیام امام راحل (ره) به گورباچف عبارت است از:
1 . اشاره به ذهنیت غلط سردمداران کمونیست از دین
«راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرت ها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ ! آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ !» (3)
2 . دعوت به حقیقت و بینش توحیدی
«باید به حقیقت رو آورد: مشکل اصلی کشور شما مساله مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست، مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خدا است; همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید . مشکل اصلی شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدا هستی و آفرینش است .» (4)
3 . دعوت به مطالعه دو جهان بینی مادی و الاهی و تعمق در نگرش قرآن مجید
«این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی مادی و الاهی بیندیشید . . . قرآن مجید اساس تفکر مادی را نقد می کند و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست و گرنه دیده می شد (لن نؤمن لک حتی نری الله جهرة) می فرماید: «لا تدرکه الابصار و هو یدرک و هو اللطیف الخبیر .» (5)
4 . دعوت به پرسشگری و مناظره نخبگان کمونیست با علمای دین
«تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویا دست دارند راه قم گردانید تا پس از چند سال با توکل به خدا از عمق لطیف باریک تر از موی منازل معرفت آگاه گردند که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد .» (6)
5 . پیشگویی فروپاشی نظام کمونیستی
«برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جست و جو کرد; چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست; چرا که مکتبی است مادی و با مادیت نمی توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت که اساسی ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق است به در آورد .» (7)
6 . پیشگویی فروپاشی نظام سرمایه داری
«امروز اگر مارکسیسم در روش های اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است، دنیای غرب هم در همین مسائل البته به شکل دیگر و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است .» (8)
7 . هشدار درباره پناه بردن به دامان غرب
«رهبر چین اولین ضربه را به کمونیسم زد و شما دومین و علی الظاهر آخرین ضربه را به پیکر آن نواختید . امروز دیگر چیزی به نام کمونیسم در جهان نداریم; ولی از شما جدا می خواهم که در شکستن دیوارهای خیالات مارکسیسم گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید .» (9)
8 . توصیه به دقت در تصمیم گیری و مرتکب نشدن اشتباه در انتخاب
«شما اگر بخواهید در این مقطع تنها گره های کور اقتصادی سوسیالیسم و کمونیسم را با پناه بردن به کانون سرمایه داری غرب حل کنید، نه تنها دردی از جامعه خویش را دوا نکرده اید که دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کند .» (10)
شاید روزی که رئیس هیات، پیام امام خمینی (ره) را برای گورباچف قرائت می کرد، رهبر شوروی نیز چون قیصر روم و پادشاه ایران هنگام شنیدن دعوت رسول خدا (ص) تبسمی متکبرانه بر لب داشت و نمی دانست که: «خداوند حق و باطل را چنین مثل می زند، اما کف بیرون افتاده از میان می رود; ولی آن چه به مردم سود می رساند در زمین باقی می ماند .» (11)
ادوارد شوارد نادزه پس از چندی پاسخ گورباچف به نامه امام (ره) را در منزل محقر امام (ره) قرائت کرد . امام (ره) پس از شنیدن سخنان فرستاده گورباچف، عبارت کوتاه «من خواستار گشودن دریچه ای دیگر به روی ایشان بودم و ایشان درک نکردند» را برزبان راند، از جای برخاست و در حالی که دستانش را در پشت حلقه کرده بود، اتاق را ترک کرد .
گورباچف توصیه های امام (ره) در خصوص مطالعه دو جهان بینی مادی و معنوی و روی آوردن به حقیقت و بینش توحیدی را نادیده گرفت، با نفرستادن نخبگان کمونیست به قم از پرسشگری و مناظره فرار کرد، به رغم هشدار امام به زندان غرب پناه برد و سرانجام خود و بلوک شرق را مایه عبرت تاریخ تبدیل ساخت . (12)
پی نوشت:
3-1 . آوای توحید، نامه امام خمینی (ره) به گورباچف، شرح از آیت الله جوادی آملی، ص 13 .
4 . همان، ص 10 .
5 . همان، ص 11 .
6 . همان، ص 12 .
10- 7 . همان، ص 10 .
11 . رعد (13): 17 .(یضرب الله الحق و الباطل فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض) .
12 . آیت الله جوادی آملی در خصوص واکنش گورباچف و پاسخ هیاءت اعزامی به این واکنش می نویسد: . . . مهم ترین و تنها جوابی که جناب گورباچف توانست به هیات اعزامی بدهد، این بود که این نامه یک نوع دخالت در شؤون داخلی کشور دیگر است . هیات اعزامی در پاسخ به جناب گورباچف گفت: شما از عمق خاک وسیع روسیه تا اوج فضای آسمان آزادانه فعالیت دارید، این پیام دخالت در آب و خاک روسیه یا بحر و سپهر شوروی نیست، این نامه کاری به آسمان، دریا، خاک و معادن شوروی ندارد بلکه برای «هدایت جان » شما است .» ; بنیان مرصوص امام خمینی (ره) در بیان و بنیان آیت الله جوادی آملی، ص 294 .
منبع: www.hawzah.net
چهارمین کرسی آزاد اندیشی
یکشنبه 96/05/22
بسمه تعالی
خبر برگزاری چهارمین کرسی آزاد اندیشی
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه کوثر قزوین چهارمین نشست مبلغین و دانش آموختگان مدرسه با موضوع کرسی آزاد اندیشی حجاب و با حضور جناب آقای انبار لویی از مسئولین امنیت اجتماعی نیروی انتظامی برگزار شد .
جناب آقای انبارلویی گفت : بی حجابی در جامعه تبی است که نشانه ی بیماری در پوسته های زیرین جامعه است و اگر این تب علاج نشود جامعه دچار تشنج حاصل از تب خواهد شد .
انبار لویی افزود : یکی از مسائلی که در فرهنگ جامعه خیلی تاثیر گزار است خوردن لقمه ی حلال است که بسیار مهم بوده و تا زمانی که مساله ربوی بودن بانکها و سلامت مواد غذایی که از غرب وارد می شود درست نشود نمیتوانیم شاهد سبک زندگی اسلامی در جامعه باشیم .
در ادامه آقای انبارلویی اشاره کرد : غرب با تغییر ذائقه مردان و زنان جامعه فرهنگ خود را به جامعه ی اسلامی تزریق کرده و در پی سست کردن عقاید مردم و بدنبال آن از بین بردن فرهنگ اسلامی می باشد .
خانواده قرآنی
شنبه 96/05/14
تعریف خانواده
خانواده، واحد اجتماعی نشئت گرفته از ازدواج یک زن و یک مرد است که فرزندان پدید آمده از آنها، آن را تکمیل میکنند. خانواده نخستین اجتماعی است که شخص در آن گام مینهد و آداب زندگی و اصول و رسوم اجتماعی و تعاون و از خودگذشتگی را فرا میگیرد. خانواده کانون حفظ سنّتهای اخلاقی و مرکز رشد عواطف و احساسات است.
شک نیست که خانوادهها از نظر فرهنگ و نوع تربیت، متفاوتاند. در این میان خانواده قرآنی از همه برتر است؛ یعنی خانوادهای که همهی افراد آن، وظایف خود را چه فردی و چه خانوادگی و چه اجتماعی بر اساس دستورهای قرآن انجام دهند. [1]
تشکیل خانواده
ارزش و جایگاه تشکیل خانواده
کانون خانواده که با ازدواج مرد و زن شکل میگیرد، دارای ارزش و جایگاه مهمی در دین اسلام است، خداوند انسانها را به تشکیل این کانون ارزشمند، تشویق و ترغیب نموده است، زیرا انسانها در سایه آرامش به دست آمده از راه تشکیل خانواده، میتوانند مسیر دستیابی به کمال خلقت را به آسانی طی نمایند، چون زن و مرد با پیوند زناشویی و تشکیل خانواده، مکمل همدیگرند و همین امر سبب به کمال رسیدن هریک از آنان خواهد شد.
از سوی دیگر، خداوند با فرستادن احکام و مقررات ارزشمند برای این پایگاه بزرگ، راه دستیابی به سعادت دنیا و آخرت را برای بشر، فراهم نموده است، زیرا عمل کردن هر یک از اعضای خانواده به آن مقررات و سفارشات میتواند آنها را هم در دنیا و هم در آخرت به رستگاری برساند. بنابراین، اگر انسانی از تشکیل خانواده، خودداری نماید، یقیناً راههای زیادی برای دستیابی به تکامل و سعادت از دست داده است. اگر با تشکیل خانواده، پیوند ایمانی بین اعضای آن برقرار گردد، زمینهی ادامه زندگی آن خانواده و درکنار همدیگر بودن آنان در بهشت جاودانه، فراهم میگردد.
اما اگر کسی به سبب نداری و تنگدستی، تشکیل خانواده ندهد، این گونه افراد باید بدانند، گشایش و گسترش روزی، براساس مشیّت الهی و قانونمندی حاکم بر عالم است و خداوند با تشوبق به تشکیل خانواده ، فراهم شدن روزی را محصول و آثار اقدام به این امر نموده است.
و از سوی دیگر، فطرت آدمی چنین است که با ازدواج و پذیرش مسئولیت تشکیل خانواده، شخصی فعّال میشود و نیرو و استعداد خود را بیش از پیش در جهت کسب درآمد مشروع و ادارهی زندگی جدید به کار میگیرد؛ و این امر نه تنها مایهی قوام و استواری خانواده میشود، بلکه موجب تحرّک اجتماعی و اقتصادی میگردد.[2]
جایگاه و اهمیت رعایت حقوق در خانواده
شناخت حقوق متقابل و پای بندی بدان، راه گشاترین راه دستیابی به زندگی سالم و خانوادهی مطلوب است، زیرا محور قرار گرفتن حقوق در زندگی خانوادگی، ریشهی زندگی سعادت آمیز است و هرگونه رفتار گزینشی با این حقوق و پایبندی به برخی و پشتپا زدن به برخی دیگر، نظام خانواده را متزلزل و در معرض آسیبهای جدّی قرار میدهد و مانع هر گونه لذّت جویی در کانون خانواده میشود.
حاکمیت حقوق و حدود در خانواده از حاکمیت و سلطه فرد در خانواده جلوگیری میکند، اسلام در جامعهای که چیزی به نام حقوق معنا نداشت، روابط خانوادگی را بر حقوق برنامهریزی نمود و مبنای تمام رفتارها و روابط و مناسبات را حقوق قرار داد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) نیز در شرایط گوناگون، حقوق مداری در خانواده را مطرح کرد و خود در رفتار و شیوهی زندگی خانوادگیاش آن را نشان میداد تا مسلمانان و پیروانش روابط خانوادگی خود را بر اساس حقوق تنظیم کنند.
آن حضرت در حجالوداع، خطبه مهمی ایراد نمودند، در آن خطبه سفارشهای ارزشمندی به امت فرمودند که از جمله آن سفارشها، رعایت حقوق متقابل در خانواده بود.
«… ایّها النّاسٌ إنّ النّساء عندکم عوانٌ أخذ تموهنّ بأمانه الله، و استحللتم فروجهنّ بکلمه [بکلمات] الله: فلکم علیهنّ حقٌّ، و لهنّ علیکم حقٌّ»[3] مردم ! زنان در بند شمایند، آنان را به عنوان امانت خدا برگرفتید و با حکم خدا بر شما حلال شدهاند پس شما را بر ایشان حقوقی است و آنان را بر شما حقوقی است.[4]
پی نوشت ها:
[1].خانواده قرآنی(ویژگیها و وظایف اعضای آن)، عیسی عیسی زاده، انتشارات: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ سوم، قم، 1391 ، ص 27.
[2]. خانواده قرآنی(ویژگیها و وظایف اعضای آن)، عیسی عیسی زاده، انتشارات: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ سوم، قم، 1391 ، ص 30- 27.
. الخصال، ج 2، ص 487 و بحارالنوار، ج 2، ص 381.[3]
[4]. خانواده قرآنی(ویژگیها و وظایف اعضای آن)، عیسی عیسی زاده، انتشارات: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ سوم، قم، 1391 ، ص42.
کرسی حجاب
شنبه 96/05/07
بسمه تعالی
خبر برگزاری کرسی آزاد اندیشی به مناسبت هفته عفاف و حجاب در مدرسه علمیه کوثر قزوین
معاون فرهنگی مدرسه علمیه کوثر قزوین از برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع عفاف و حجاب ، در این مرکز خبر دادو گفت :
این کرسی با حضور 20 نفر از مبلغین و دانش آموختگان برگزار گردید . و طی آن طلاب نظرات خود را در مورد نحوه ی برخورد با مشکل بد حجابی در جامعه ارائه داده و به تبادل نظر در این زمینه پرداختند .
همایونلو افزود : طلاب در نهایت به این نتیجه رسیدند که مباحث خود را در مجامع عمومی از جمله پارک های شهر که ازدحام خانم ها بیشتر است برگزار نمایند و جلسات را تحت عنوان گفتمان پوشش در پارک ها و بقاع متبرکه برگزار کنند .
مبلغین و اساتید شرکت کننده در پایان جلسه مباحث پیرامون حجاب و شخصیت زن در اسلام را میان خود تقسیم نمودند تا با جزئی شدن مباحث بتوانند مطالب دقیق تر و علمی تری را به مخاطب ارائه کنند .
خانواده در اندیشه امام خمینی (ره)
شنبه 96/04/31
خانواده در نظام تربیتی امام خمینی (ره) جایگاه ویژهای دارد از دیدگاه ایشان، خانواده سرچشمهی برزو وپیدایش عواطف انسانی و رکن عمدهی جامعه است؛ ولی در بین نقشهای گوناگون اعضای خانواده، اعم از مادر، پدر و فرزندان، به زعم ایشان این مادر است که سهم اصلی و اساسی را در تربیت کودک ایفا میکند، تا آنجا که هیچ کس دیگر به پای او نمیرسد. حضرت امام ره در این راستا میفرمایند:«دامن مادر، بزرگترین مدرسهای است که کودک در آنجا تربیت میشود.آنچه از مادر میشنود، غیر از آن چیزی است که از معلم میشنود، غیر از آن چیزی است که از معلم میشنود،در دامن مادر بهتر تربیت میشود، تا در جوار پدر یا معلم »
سیرهی خانوادگی امام خمینی (ره):
1. همفکری با همسر
2. رسیدگی به خانواده
3. کمک به همسر در بچه داری
4. احترام کامل به همسر
5. محبت به همسر
6. صدقه برای همسر
7.کمک در کارهای خانه
8. توصیه به فرزندان در خصوص رعایت حال همسر
9. نامه به همسر
منبع: فصلنامه صیانت، سال دوم، شماره 5، ص 27.
السلام علیک یا ثامن الحجج
دوشنبه 93/05/27
السلام علیک یا امام الرئوف
اذن دخـول که میخوانم دلـم میـلرزد.
أ أدخل یا حـجة الله : ای حجـت خـدا ، آیا وارد شـوم؟ مبـادا بـگوید نـه نیا … که بـرونِ دَر چـه کردی کـه درون خـانه آیی؟؟
به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه کوثر قزوین تعداد 38 نفر از طلاب مدرسه به اردوی زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند. این سفر زیارتی که به مدت 5 روز به طول انجامید با برنامه های فرهنگی از جمله تور نیم روزی مجتمع آیه ها و نمایشگاه از هبوط تا صعود همراه بود که با استقبال چشمگیری مواجه گردید.
مردی از تبار آسمان
سه شنبه 93/05/14
سرلشكر خلبان شهید عباس بابايي
تولد : 14 آذر 1329 قزوين
تحصيلات : فارغ التحصيل دانشكده خلباني از آمريكا
مسئوليت : فرماندهي معاونت عمليات نيروي هوايي ارتش
شهادت : 15 مرداد 1366 مطابق با عيد قربا ن 1407 هـ . ق - آسمان منطقة عملياتي سردشت
گلزار : قزوين امام زاده حسين (ع)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سرپرستی انجمن اسلامی پایگاه هوایی اصفهان را بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق، عباس بابایی به انجام عملیات جنگی هوایی مشغول شد. در سال ۱۳۶۰ ضمن ارتقا به درجهٔ سرهنگ دومی به عنوان فرمانده «پایگاه هشتم هوایی اصفهان» منصوب شد.
او در ۹ آذر ۱۳۶۲ به درجه سرهنگ تمامی ارتقاء یافت و به سمت معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد و به تهران عزیمت کرد. وی پس از چهار سال رزم در مقام معاونت عملیات نیروی هوایی، در ۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ به درجه «سرتیپی» ارتقا یافت.
وی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۵۴ ازدواج کرد و دارای سه فرزند می باشد.
امیر سرلشکر عباس بابایی در عید قربان سال 1366 ، در حالی که فرماندهی عملیات کل نیروی هوایی ارتش را بر عهده داشت ، حین انجام یک عملیات هوایی برون مرزی ، ازناحیه گردن مورد اصابت گلوله ضد هوایی قرار گرفت و شربت شهادت نوشید.
وصیتنامه شهید تیمسار خلبان عباس بابایی:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خدایا! خدایا! تو را به جان مهدی (عج) تا انقلاب مهدی (عج) خمینی را نگه دار.
به خدا قسم من از شهدا و خانواده شهدا خجالت میکشم وصیتنامه بنویسم.
حال سخنانم را برای خدا در چند جمله انشاءالله خلاصه میکنم.
خدایا! مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده.
خدایا! همسر و فرزندانم را به تو میسپارم.
خدایا! در این دنیا چیزی ندارم، هرچه هست از آن توست.
پدر و مادر عزیزم! ما خیلی به این انقلاب بدهکاریم.
همسرم ! راه خدا را انتخاب کن که جز این راه دیگری برای خوشبختی وجود ندارد.
عباس بابایی
۲۲/۴/۶۱
۲۱ ماه مبارک رمضان
عید فطر در کلام ائمه معصوم(ع)
دوشنبه 93/05/06
1. رسول اکرم(ص):
«آنگاه که شب عید فطر فرامیرسد که آن را شب پاداش میگویند خداوند اجر روزهداران را بیحساب میدهد».[1]
2. امام علی(ع):
«این عید کسی است که خدا روزهاش را پذیرفته و نماز وی را سپاس گفته و هر روز که خدا را در آن نافرمانی نکنید، روز عید است».[2]
امام علی(ع) در خطبه عید فطر فرمود:
ای مردم! امروز روزی است که نیکوکاران در آن پاداش میگیرند و زیانکاران و بدکاران ناامید میگردند و این شباهتی بسیار به روز قیامت دارد. پس با بیرونآمدن از خانهها و رهسپاری بهسوی نمازگاه عید، خارجشدن از گور و کوچیدن بهسوی پروردگار را به یاد آورید و با ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگار خویش را یاد کنید و با بازگشت به خانههای خود، بازگشت بهسوی خانههایتان در بهشت برین را یادآور شوید. ای بندگان خدا! کمترین چیزی که به زنان و مردان روزهدار داده میشود، این است که فرشتهای در آخرین روز ماه رمضان، خطاب به آنان ندا میدهد و میگوید: «هان! مژده باد شما را که گناهان گذشتهتان آمرزیده شد، پس در اندیشه آینده خود باشید که چگونه باقی عمرتان خواهد گذشت».[3]
باز در جایی دیگر از این خطبه میفرماید: «امروز روزی است که خداوند آن را عید قرار داده و شما را اهل آن داشته؛ خدا را به یاد آورید و دعا کنید تا پاسخ گوید. فطره خود را بپردازید که سنّت پیغمبر شما و تکلیفی لازم از طرف پروردگار شماست».[4]
3. امام حسین(ع):
«زکات فطره، بر هر شهرنشین و بیاباننشین واجب است».[5]
4. امام سجاد(ع):
بارخدایا! بر محمد و خاندان او درود فرست و به ما بهجای ماه رفته رمضان، خیر و احسان ارزانی دار و عید فطر ما را خجسته گردان و آن را بهترین روزی کن که در جلب گذشت تو، بر ما گذشته و گناه ما را از میان برده است و گناهان ما را چه پنهان و چه آشکار بیامرز.
بارخدایا! در روز فطر که آن را برای مؤمنان، عید و شادی و برای اهل دین خویش، محل تجمع و همایش قرار دادهاى، ما را بهسوی خود بازگردان و از هر گناهی که مرتکب شدهایم و هر بدی که بر جای نهادهایم یا اندیشه ناپسندی که پنهان داشتهایم، ما را توبه ده.[6]
5. امام رضا(ع):
«تکبیر، بزرگداشت خداوند بلندمرتبه و نوعی سپاسگزاری از هدایتها و نعمتهای پروردگار جهانیان است».[7]
[1]. بحارالانوار، ج 93، ص 337.
[2]. نهجالبلاغه، کلمات قصار، ش 428.
[3]. میزانالحکمة، ج 7، صص 131 و 132.
[4]. شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان.
[5]. علی مؤیدى، فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، ص 764.
[6]. صحیفه سجادیه، نیایش 45.
[7]. عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 122.
گزیده هایی از بیانات و فرمایشات حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در مورد اهمیت روز جهانی قدس :
سه شنبه 93/04/31
- مسلمانانجهان باید روز قدس را روز همه مسلمین، بلکه مستضعفین بدانند.
- محور اصلی” انتفاضه اقصی"، “بیتالمقدس است.
- صهیونیسم در مقابل موج نسلهای رو به ازدیاد فلسطینی طاقت نخواهد آورد.
- صهیونیسم و دولت غاصب و مجعول صهیونیستی در فلسطین، محکوم به فناست.
- ما حقیقتا صهیونیستها را دشمن دنیای اسلام میدانیم.
- علیرغم تبلیغات جهانی، انتفاضه فلسطین خاموش شدنی نیست و آینده آن همراه با رستگاری و پیروزی است.
- انتفاضه مردم فلسطین به رغم تمام فشارها ادامه خواهد یافت و رژیم صهیونیستی نمیتواند آن را برای همیشه متوقف کند.
- مسالهی فلسطین از لحاظ اسلامی برای همهی مسلمانان از جمله برای ما یک مساله اساسی و یک فریضه است.
- تنها راه ریشهکن کردن اینغده سرطانی خطرناک، مقاومت و مبارزه است.
- سیاست آمریکا، صهیونیستها و استعمارگران این است که مسأله فلسطین به فراموشی سپرده شود.
- مسئلة مهم این دوران، مسئلة فلسطین است که انتفاضة بزرگ فلسطین و بیتالمقدس همچنان ادامه دارد.
- انتفاضه مردم فلسطین به رغم تمام فشارها ادامه خواهد یافت و رژیم صهیونیستی نمیتواند آن را برای همیشه متوقف کند.
- رژیم صهیونیستی در سرزمین مغضوب فلسطین یک رژیم نژادپرست است.
- مسئله فلسطین امروز مسئله اول جهان اسلام است.
- مهمترین مسائل جاری فلسطین است.
- مسألهی فلسطین، شوخی و سرسرینیست؛ امروز اساسیترین مسألهی دنیای اسلام است.
- همه ملتها و دولتهای اسلامی باید مسئله فلسطین را در زمره مسائل درجه اول خود بدانند.
- مشکل اصلی فلسطین وجود دولت صهیونیستی است.
- رژیم صهیونیستی هیچ بهرهای از جنایتهای خود نخواهد برد.
- امروز بیداری اسلامی ملتهای مسلمان نسبت به فلسطین و مردم آن فراگیر است.
- همه مسلمانان و کشورهای اسلامی با احساس مسئولیت باید به مبارزین فلسطین در داخل و خارج کمکهای همه جانبه کنند.
- مسأله فلسطین در صدر مسائل بینالملل اسلامی است
- بر همه ملتها و دولتها واجب است مسأله فلسطین را در اولویت مسائل خود قرار دهند.
- فلسطینیها به برکت اسلام میتوانند در خانه خود امنیت بوجود آورند.
- روز قدس باید تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین باشد.
میلادامام حسن مجتبی مبارک باد.
شنبه 93/04/21
آن شاخ گل که سبز بود در خزان یکی است
افشانده غنچه گل سرخ از دهان یکی است
آن گوهری کز آتش الماس ریزه شد
یاقوت خون زلعل لب او روان یکی است
آن لعل درفشان که زمرد نگار شد
داد از وفا به سوده الماس، جان، یکی است
آن نخل طور کز اثر زهر جانگداز
از فرق تا قدم شده آتش فشان یکی است
آن شاهباز اوج حقیقت که تیر خصم
نگذاشته ز بال و پر او نشان یکی است
آن خضر رهنما که شد از آب آتشین
فرمانروای مملکت جاودان یکی است
آن نقطه بسیط محیط رضا که بود
حکمش مدار دائره کن فکان یکی است
آن جوهر کرم که چه سودا به سوده کرد
هرگز نداشت چشم به سود و زیان یکی است
چشم فلک ندیده بجز مجتبی کسی
شایان این معامله، آری همان یکی است
طوبی مثال گلشن آلعبا بود
ریحانه رسول خدا مجتبی بود.
چه لذتی داره این حجاب....
جمعه 93/04/20
چه لذتى دارد وقتى سياهى چادرم، دل مردهايى كه چشمشان به دنبال خوش رنگ ترين زنهاست را مىزند.
چه لذتى دارد وقتى مردهايى كه به خيابان مىآيند تا لذت ببرند، ذره اى به تو محل نمىگذارند.
چه لذتى دارد وقتى در خيابان و دانشگاه و… راه مىرويد و صد قافله دل كثيف!! همره شما نيست.
چه لذتى دارد وقتى جولانگاه نظرهاى ناپاك و افكار پليد مردان شهرتان نيستيد.
چه لذتى دارد وقتى كرم قلاب ماهىگيرى شيطان براى به دام انداختن مردان شهر نيستيد.
چه لذتى دارد وقتى مىبينى كه مىتوانى اطاعت خدايت را بكنى؛ نه هوايت را.
چه لذتى دارد وقتى در خيابان راه مىرويد؛ در حالى كه يك عروسك متحرك نيستيد؛ يك انسان رهگذريد.
چه لذتى دارد اين حجاب!
خدايا! لذتم مدام باد.
حجـــــاب محدودیّـت اســت،بـــــــرای چشمهـــــــای شیطــــــانی…
دستورالعملهای اخلاقی ـ عرفانی شیخ حسنعلی نخودکی
سه شنبه 93/04/17
ایشان در جواب نامههای یکی از سادات دزفول مینویسد:
«مکرر به شما عرض شد که این عرایض بنده از من نیست؛ بلکه از شخص بزرگی است که به نیت او میگویم:
1. پیامبری در مناجات عرض کرد: رب این الطریق الیک؛ یعنی پروردگارا! ره به سوی تو کدام است؟ خطاب رسید: دع نفسک و تعال؛ یعنی نفس خویش را رها کن و بیا.
2. از اوایل تکلیف که مامور به صوم ایام البیض و قرائت آیه «قل انما» شدم و در این سه روز سه هزار مرتبه بر این قلب قاسی آیه «فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا» قرائت میشد، تاکنون هوای ملاقات از سر حقیر بیرون نرفته، باید ترک دنیاداری نمود. لعل الله یحدث بعد ذلک امرا.
3. تا آنجا که میتوانید در امر نماز اول وقت و حضور قلب در نماز و تلاوت چند آیه از قرآن با تدبر در معانی آن در سحرها مداومت نمایید.
4. عمده نظر در دو مطلب است؛ یکی غذای حلال، دوم توجه به نماز و اصلاح آن، اگر این دو درست باشد، باقی درست است.
5. عمده هم حقیر، اصلاح قلب است و ذکر یا حی یا قیوم سحرگاه، برای همین است.
6. بین الطلوعین را به چهار قسمت تقسیم کنید؛ یکی اذکار و تسبیح، دیگری ادعیه، سوم قرائت قرآن و بالاخره فکری در اعمال روز گذشته. اگر موفق به طاعتی بودهاید، شکر کنید و اگر خدای ناکرده ابتلا به معصیتی یافتهاید، استغفار کنید.
7. دیگر آنکه هر روز صدقه دهید ولو به وجه مختصر.
8. شبها قدری در بی اعتباری دنیا و انقلاب آن فکر کنید و ملاحظه کنید که دنیا با اهل دنیا چگونه سلوک میکند.
9. امر بفرمایید به تدبر و تفکر در آیات آخر سوره مبارکه فرقان که با این آیه شروع میشود؛ «و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما»؛ ببینید که خداوند اشخاص را که به خود نسبت داده است، صفاتشان را چگونه بیان میکند.
10. هر قدر بتوانید، خود را به آداب مودب نمایید.
11. به هر نحوی که باشد، وصیت خدا و پیامبر ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ و ائمه ـ علیهمالسلام ـ و مشایخ کرام را که تقوی باشد، از دست ندهید.
12. همانطور که مسایل طهارت و شکیات و سهویات و قرائت باید پیش اهلش درست شود، عقاید نیز به طریق اولی چنین است».
شیخ حسنعلی درباره راه و روش عرفانی خود در جواب نامه یکی از سادات دزفول مینویسد:
«عرض میشود به تمام احباء اظهار فرمایید که طریقه فلانی غیر از طریقی است که شنیدهاید، همه بدانید که طریقه حقیر، طریقی است که تمام مطالب شرع را نهایت اهتمام است؛ خلاف باقی طرق که به مطالب شرعیه خیلی بی اعتنا هستند. در طریقه حقیر، خصوصا نماز خیلی مورد توجه است که هر چه زحمت و توجه است، به نماز معطوف دارید.
بدانید که مدار و معیار امر و طریقه ما بر سه چیز است؛ شب زندهداری، لقمه حلال و توجه به نماز، به ویژه نماز اول وقت و حضور قلب در آن».
ویژه سالروز وفات ام المؤمنین خدیجه کبری(سلام الله علیها)
دوشنبه 93/04/16
10ماه مبارک رمضان وفات حضرت خدیجه تسلیت باد.
حضرت خديجه(س) كه از زنان نامدار و ثروتمند قريش بود پانزده سال قبل از بعثت با پيامبر اسلام(ص) ازدواج كرد. اين بانوي بزرگوار اولين فردي بود كه به رسالت پيامبر ايمان آورد و با تمام توان و ثروت خود به ياري دين اسلام برخاست.
پدر او: خو يلد بن عبد الغري بن قُصَي بن كلاب است.
مادر او: فاطمه دختر زائده بن أصَم است.
تولد: 68 سال پيش از هجرت
فرزندان: قاسم، عبدا…، زينب، ام كلثوم، فاطمه و رقيه مي باشند.
لقب: طاهره، سيده نسوان[1]
وفات: در ماه رمضان سال دهم بعثت و پس از سه روز بعد از وفات ابوطالب است.
پيغمبر(ص) او را در حجون دفن كرد و خود او را در قبر گذاشت. سال وفات او عام الحزن يعني سال اندوه ناميده شد. او به هنگام وفات 65 سال داشت.
شخصيت حضرت خديجه
حضرت خديجه(س) كه از زنان نامدار و ثروتمند قريش بود پانزده سال قبل از بعثت با پيامبر اسلام(ص) ازدواج كرد. اين بانوي بزرگوار اولين فردي بود كه به رسالت پيامبر ايمان آورد و با تمام توان و ثروت خود به ياري دين اسلام برخاست. وجود حضرت خديجه براي پيامبر اسلام به قدري اهميت داشت كه پيامبر اكرم(ص) رحلت اين بانوي بزرگ را مصيبتي عظيم خواند و سال رحلت حضرت خديجه و حامي بزرگ ديگر خود يعني حضرت ابوطالب را عام الحزن يعني سال اندوه ناميد.
مقام حضرت خديجه در پيشگاه خدا
ابوسعيد خدري ميگويد: رسول خدا فرمود: وقتي كه در شب معراج ، جبرئيل مرا به سوي آسمانها برد و سير داد، هنگام مراجعت به جبرئيل گفتم : «آيا حاجتي داري؟» جبرئيل گفت: « حاجت من اين است كه سلام خدا و سلام مرابه خديجه برساني »پيامبر (صلي الله عليه وآله) وقتي كه به زمين رسيد ، سلام خدا و جبرئيل را به خديجه ابلاغ كرد. خديجه گفت «ان الله هو السلام ، وفيه السلام ، اليه السلام ، وعلي جبرئيل السلام ؛ همانا ذات پاك خدا سلام است، واز او است سلام ، وسلام به سوي او باز گردد و برجبرئيل سلام باد.»[2]
پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود:
جبرئيل نزد من آمد و گفت : اي رسول خدا!اين خديجه است ، هرگاه نزد تو آمد، بر او از سوي پروردگارش و از طرف من ، سلام برسان:
« و بشرها ببيت في الجنة من قصب لاصخب و لانصب»
«و او را به خانهاي از يك قطعه (از زبرجد ) در بهشت كه در آن رنج و ناآرامي نيست ، مژده بده »[3]
[1] . محلاّتي، ذبيح الله ؛ رياحين الشريعه، تهران، دارالكتب الاسالمية ، ج2،ص207
[2].مجلسي، محمدتقي؛ بحار الانوار ، بيروت ، مؤسسه الوفاء ،1404ه. ق ، ج16،ص7
[3] . مجلسي، محمدتقي؛ بحار الانوار ، بيروت ، مؤسسه الوفاء ،1404ه. ق ، ج16،ص 8.
برگزاری محفل انس با قرآن کریم به مناسبت هفتمین روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
شنبه 93/01/23
بزرگداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی در روز چهارشنبه مورخ 20/01/93 در مدرسه کوثر قزوین برگزار شد.
به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه کوثر قزوین محفل انس با قرآن با تلاوت سوره کوثر، فاطر، غافر و احزاب با شرکت کلیه طلاب در مسجد مدرسه برگزار گردید.
در ادامه خانم صادق زادگان از اساتید حوزه و مبلغین استانی به تفسیر سوره احزاب پرداختند در ادامه با اشاره به آیاتی که همسران پیامبر ( صل الله علیه و آله و سلم ) مخاطب آنهاست فرمودند: داشتن موقعیت اجتماعی برجسته در جامعه وظیفه شخص را نسبت به دیگران و جامعه سنگین تر و مهم تر میکند تا حدی که ثواب و عقاب عمل چنین اشخاصی چند برابر خواهد بود. و در آخر مراسم با مداحی پایان یافت.
کسب رتبه اول کشوری در بخش تذهیب
دوشنبه 92/12/26
سر کار خانم کوثر عاملی طلبه پایه اول در جشنواره قرآنی سال 92 در بخش تذهیب رتبه اول کشوری را کسب کردند.