برندگان و بازندگان واقعی هجوم به یمن

تجاوزگری عربستان از کینه توزی سیاه با عنوان طوفان قاطعیت بدون دستیابی به هر یک از اهداف سیاسی شکست خورد . جنبش انصارالله زیر بمباران وحشیانه سر تسلیم فرود نیاورد و نیروهایش را از حتی یک وجب از مناطق تحت کنترل خود خارج نکرد و از مبارزه مشروع خود علیه تروریست های القاعده در استان حضرموت و سایر مناطق دست نکشید رهبر معظم انقلاب اقدام علیه ملت یمن را جنایت ‏، نسل کشی و قابل تعقیب بین المللی و تخریب خانه ها و نابود کردن زیر بناها و ثروت های ملی یک کشور را جنایت علیه انسانیت دانسته اند.

حال که عربستان وارد جنگ با یمن شده است باید تبعات این جنگ را نیز بپذیرد حال باید عربستان که به انبار بزرگ سلاح های غربی تبدیل شده خود را به صورتی خالی کند. اما لااقل جنگ های مختلف در خاورمیانه به خوبی نشان داده است که برتری در عدوات نظامی و سلاح های پیشرفته نمی توان تضمین کنند. پیروزی باشد . عربستان جنگ هوایی را شروع کرد اما یمنی ها می گویند در زمین ضعف هوایی خود را جبران می کند اگر به اصل ماجرا نگاهی بیندازیم نیز جنگ هوایی بیشتر جنگ تخریبی و پشتیبانی برای از بین بردن تأسیسات زیر بنایی دشمن است و تنها  می توان از آن به عنوان یکی از لوازم پیروزی بهره برد اما پیروزی اصلی در تصرف زمین و اراضی است تحلیگران یمن را به لانه زنبور تشبیه کرده اند که بازی با آن می تواند بسیار خطرناک باشد . از سوی دیگر مشخص نیست که ائتلافی که علیه یمن به سرکردگی عربستان تشکیل شده واقعی باشد و کشورهای دیگر خود را به طور مستقیم آنطور که تبلیغ می کنند وارد جنگ با یمن کنند. این در شرایطی است که خود عربستان نیز به طور همه جانبه وارد این جنگ نشده است . به نظر می رسد جنگ عربستان علیه یمن بدون برنامه قبلی و آخرین تیر ترکش سعودی ها بوده است. شاید عربستان ها سعی داشتند که امتیازات منطقه ای در این زمینه از رقبای خود نظیر ایران بگیرند اما معلوم نیست چقدر در این زمینه موفق باشند. از سوی دیگر فشارهای سیاسی بر عربستان نیز می تواند در پایان دادن به این جنگ بی حاصل کمک کند. عربستان خود را در این باره به منجلابی انداخته که بیش از همه آبروی آل سعود را به یاد می دهد . شکست و عقب نشینی قدرتی مانند عربستان با تجهیزات نظامی بالا به نفع وجهه عربستان نیست.

عربستان در مقابل با تروریست های داعش کمکی نکرد و در واقع به عنوان ماشین جوجه کشی تروریست عمل کرد. از کودتای مصر حمایت کرد، به بحرین لشکر کشید و اینک به یمن حمله کرده است. همه این موارد در تخریب چهره حکومت آل سعود که علیه انقلابات مردمی عمل می کند، تاثیر گذار است.

یمنی ها، چه حوثی ها و چه مردم این کشور، جنگ جویانی سر سخت هستند. قطعا با حملاتی که به کشتار غیر نظامیان یمنی انجامیده است، انگیزه یمنی ها برای مقابله با دشمن متجاوز بیشتر است. عربستان اشتباه محاسباتی بسیاری در تجاوز به یمن داشته است که به نزاع و درگیری و ناامنی در شبه جزیره عربستان می انجامد و ممکن است به داخل عربستان نیز کشیده شود. تعیین برنده یا بازنده در این بازی امری حتمی نیست اما مشخص است که عربستان در تنگنای بدی گرفتار شده که ممکن است سعودی ها را با مشکلات بیشتری در حوزه بین الملل روبرو سازد. عربستان در رقابت با ایران حال مانند دیوی است که خود را به درو دیوار می زند تا از این تنگنا خارج شود اما آنچه مشخص است ، آل سعود بیشتر خود را محصور کرده است و با بی خردی در سیاست خارجه خود عمل می کند که قطعاَ سودی برای این کشور ندارد و نمی تواند جبران شکست های مفتضحانه گذشته این کشور در منطقه باشد.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.