20 فروردین سالروز شهادت شهید آوینی

شهید آوینی

بخشی از زندگی شهید مرتضی آوینی

 از آن جا که شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت، سالروز شهادت این هنرمند فرزانه، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است. 

 سيدمرتضي آويني ۲۰ مهر ۱۳۲۶ در شهر ري به دنيا آمد. در سال ۱۳۳۳ كلاس اول دبستان را در خمين به پايان رساند، دو سال بعد به دليل موقعيت شغلي پدر از خمين به زنجان رفتند. از آنجا كه در زنجان مدرسه‌اي نبود بنابراين پدر وي مدرسه‌اي را داير كرد و مرتضي توانست دوره

ابتدايي را در آن مدرسه تمام كند.دبيرستان خود را هم در كرمان در رشته رياضي پشت‌سر گذاشت. آويني خدمت سربازي خود را نيز در نيروي هوايي به پايان رساند و در سال ۱۳۴۴ وارد دانشكده هنرهاي زيبايي شد.

 وي در دوران دانشجويي نسبت به مسائل روز و مسائل هنر پي‌گير بود و البته بسيار تلاش ميكرد كه هر مسئله‌اي را در اين ارتباط خودش دريافت كند. شهيد آويني در معماري و ادبيات به دنبال معناي واقعي هنر بود و در عين حال كه دانشجوي هنر بود به فلسفه و ادبيات نيز علاقه فراواني داشت. به گفته بسياري از هم دوره‌هايش از جمله عطا‌ء‌اله اميدوار هنرمند برجسته كشورمان، آويني داراي نبوغ ويژه‌اي در فلسفه ادبيات بود. شهيد آويني به نقاشي و شعر نيز گرايش كم نظيري داشت و البته هم نقاشي مي‌كرد و هم شعر مي‌سرود.

 .در سال ۵۷ پس از بازگشت امام خميني( ره) از تبعيد و پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران به فرمايشات رهبركبير انقلاب به دقت گوش مي‌داد .

 پس از انقلاب اسلامي،مرتضي آويني به آرمان‌هاي امام (ره) و انقلاب به شدت گره خورد و راه حقيقي را يافت

 شهيد آويني در  وارد جهاد سازندگي شد و پس از زمان كوتاهي به فيلمسازي روي آورد

 و از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۴ به همراه گروهي مجموعه مستند “روايت فتح” را آغاز كرد. عمليات خيبر شروع شد و تا عمليات مرصاد ادامه داشت. ” شهیدآويني” روش مستندسازي‌اش را كه هدف آن ظاهر كردن واقعيت “"بود؛"مستند اشراقي” نام گذاشت .

 موسسه فرهنگي روايت فتح اواخر سال ۱۳۷۰ در پي تاكيد مقام معظم رهبري برتداوم توليد مستندهاي روايت فتح تاسيس شد.

 "شهید آوینی “در آنجا ” مجموعه شهري در آسمان” را ساخت كه در ارتباط با مقاومت مردم خرمشهر بود كه آخرين فعاليت فيلمسازي شهيد"آويني” محسوب مي‌شود..

 "شهيد مرتضي آويني” روز جمعه بيستم فروردين ۱۳۷۲ هنگامي كه براي توليد مجموعه‌اي جديد از “روايت فتح” به فكه،‌منطقه‌ عملياتي و الفجر مقدماتي به همراه گروه رفته بود،بر اثر انفجار مين به شهادت رسيد. هرچند كه فيلم‌هاي “روايت فتح” تا آن زمان در ميان مردم مشهور بود،اما تا آن زمان كسي نمي‌دانست كه سازنده آنها كيست؛چراكه در “روايت فتح” و نه در هيچ كدام در فيلم‌هايي كه او كارگرداني و تدوين كرده بود ،نام عوامل عنوان نمي‌شد..

 "شهيد مرتضي آويني” تصميم گرفته بود كه ديگر چيزي كه حديث نفس باشد ننويسد و ديگر از خودش سخني به بيان نياورد و تا پایان مرگ” آويني” به تصميم خود وفادار مانده بود.

  تهیه و تنظیم/ دکتر شهین مرتجی

مسئول امور فرهنگی/ معاونت درمان اصفهان     

 منبع: www.ta.mui.ac.ir

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.