دورنمایی از نظریه سبک زندگی تجویزی اسلام حجت الاسلام دکتر محمد کاویانی

وقتی(( قید اسلامی)) بودن را برای سبک زندگی لحاظ می کنیم بیانگر آن است که محتوا و مطالبی را به صورت دقیق وتخصصی از متون دینی با روش خاص دینی (روش اجتهادی ) استخراج و استکشاف کرده و یک انسجام منطقی به آن داده شود .
در سبک زندگی تجویزی اسلام ،(راحت تر بودن )لزوماً مساوی (بهتر بودن )نیست .
اسلام به پیروان خود توصیه می کند نسبت به سرنوشت همه انسانها ،اعم ازمسلمان وغیر مسلمان ، هموطن و غیر هم وطن، هم زبان و غیر هم زبان ، و…،احساس مسئولیت کرده و موعظه گیری رفتاری و عاطفی مناسب داشته باشد .
برای طراحی یک نظریه سبک زندگی اسلامی جامع و منسجم ،لازم است که تعالیم اسلام را به عنوان یک سیستم مفهومی ملاحظه کنیم .
از دیدگاه اسلام اگر بخواهیم صفاتی چون اخلاق نیکو ،حلم وبردباری ،هوشمندی و زیرکی، پاکی و صفای باطن ،سلامت جسمانی و زیبایی را در فرزندانمان ایجاد کنیم ، باید قبل از آنکه آنها متولد شوند ، اقدامات لازم را انجام دهیم .
یکی از عواملی که سبک زندگی را افراد ونگرش ها ی کلی آنها را تحت تأثیرجدی خود دارد ،تبیض جنسیتی است . در زمان پیامبر اکرم (ص)و قبل از آن ، این تبیض وجود داشته است و اسلام آن را ازبین برد ، اما حتی هنوز در جامعه ما هم رگه هایی ازاین نگرش تبیض آمیز وجود دارد .
قرآن در موارد متعدد راجع به مردان وزنان به گونه ای سخن می گوید که هیچ تردیدی در تساوی آنها در دسترس به ارزش های انسانی باقی نمی ماند.
خلقت زن ومرد به گونه ای است که هیچکدام بدون دیگری احساس خوشبختی و آرامش ندارند .این مطلب از جهات مختلف ،مثل جسمی وساخت بیولوژیک، جنسی وادامه نسل، ویژگیهای روانی، وشخصیت، توانایی های جسمانی وروانی، تقسیم وظایف زندگی ،میل به حضور اجتماعی …،قابل توجه است.
ایمان ماکامل نخواهد بود مگر زمانی که بلاها و سختی ها را نعمت بدانیم و آسایش ورفاه زیاد را مصیبت تلقی کنیم ،چرا که صبر وتحمل بر بلا ، بسیار ارزشمندتر است ازغفلتی که به هنگام رفاه حاصل می شود .
اگر چه فراغت و ارامش فرد ، در هر موقعیتی ممکن است قابل دستیابی باشد اما از دیدگاه اسلام لیشترین و بهترین فراغت ها در خانواده و درکنا ر همسر و فرزندان و خانواده بزرگتر معنی پیدا می کند.
اصولاًاز دیدگاه اسلام ،بسیار مطلوب تلقی می شود که فرد تکالیف خود را انجام داده باشد و از وظایف مالی ، اجتماعی ،سیاسی،و…،فارغ شده و فرصتی بیاید که به فعالیت های مورد علاقه خود بپردازد.
خداوند متعال ،انسان آسوده و تندرستی را که نه در پی کارهای دنیایی خود است و نه برای آخرت حویش می کوشد ، دوست ندارد.
کیفیت گذراندن اوقات فراغت می تواند با موفقیت ولذت باشد ، و می تواند موجب رنج وعذاب وگمراهی فرد باشد .امام سجاد(ع) از خداوند می خواهند که اگرفراغتی ازکارهای دنیا برایمان مقدر شده است ، آن را همراه با سلامتی و بدون ملامت قرار دهد ،به گونه ای که گناهی از ما سر نزد.
بر اساس رایج اقتصاد،باید بگوئیم بیشترین موفقیت اقتصادی از دیدگاه اسلام عبارت است از موقعیتی که فرد یا گروه یا جامعه ، بیشترین بازده ، مدبّرانه ترین هزینه و عادلانه ترین توزیع را داشته باشد .
هرکس می خواهد دعایش مستجاب شود و درآمد خود را پاک کند و حق مردم را بپردازد . دعای هیج بنده ای که مال حرامی در شکمش باشد یا مظلمه کسی به گردنش باشد ، به درگاه خدا بالا نمی رود.
منبع :ویژه نامه تبلیغ شماره 18 ص 32

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.