دوره غیر حضوری تربیت مدرس بینش مطهر

1

در راستای مطالعه آثار شهید مطهری
ثبت نام دوره‌های غیر حضوری «بینش مطهر» آغاز شد
طرح بینش‌مطهر غیرحضوری در راستای مطالعه آثار شهید مطهری و تفقه و تحقیق عمیق در آن، به صورت ملی در 5 ترم تعریف شده که هر ترم از 20 جلسه کلاس غیر حضوری تشکیل شده است و در هر ترم 7 کتاب از شهید مطهری ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، معارف اسلامی و آثار دینی برای همه امور قانون و آداب آورده است و هیچ حرکت و عملی از فرد یا جامعه نیست، مگر اینکه اسلام برای آن حکمی مقرر داشته است، از سوی دیگر علی‌رغم همه ایمان و اعتقادی که به کارآمدی و جامعیت اسلام وجود دارد، هنگامی که به وضع کنونی جامعه اسلامی نظر می‌اندازیم، با انواع و اقسام مشکلات و نارسایی‌های فکری مواجه می‌شویم که در بعد نظری، انبوهی از سؤال‌ها و شبهات خصوصاً برای نسل جوان بی پاسخ باقی مانده که به تناسب حجم و تنوع این شبهات، برای آن‌ها پاسخ‌های روشن آرامش‌بخشی ارائه نمی‌شود.

هرچند که در مقام بیان مشکلات فهم و آموزش معارف دینی، مطالب عدیده‌ای را می‌توان برشمرد ولی این سنخ اشکالات، همه نشان از گسیختگی ارتباط مؤثر متصدیان امور فرهنگی با فرآیند فکری جامعه و فقدان برنامه‌ای مطلوب، در ارائه صحیح معارف دینی است، آنچه در این وادی مهم‌تر از آسیب‌شناسی‌های صرفًاً نظری است، توجه به راهکارهای عملی در رابطه با نشر و بسط فرهنگ صحیح و کارآمد دینی است.

در میان اسلام‌شناسان و عالمان دینی معاصر، استاد شهید مرتضی مطهری(ره) از معدود کسانی است که آثار او در مقایسه با آثار دیگر اندیشمندان بزرگ، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که به همین دلیل بر نقش مجموعه آثار وی تأکید و توصیه ویژه شده است؛ استاد شهید مطهری(ره) بر ارائه اسلام متکی بر مبنای اصیل و معتبر اصرار ورزیده و از اجتهادهای غیر مستند و صرفا ناشی از تطبیق اسلام بر اصول مکاتب رایج زمان، به شدت پرهیز می‌کرد و در اسلام شناسی و فنون مختلف اسلام و قرآن، کم‌نظیر بود و به اذعان مقام معظم رهبری تنها کسی که هم از لحاظ کمیت هم از لحاظ کیفیت، خوب‌ترین فرآورده‌ها را تقدیم محیط اندیشه اسلامی کرده، شهید مطهری(ره) است.

مجموعه آثار شهید مطهری(ره) خالق یک نظام واحد فکری و ارائه‌ دهنده چهارچوب مشخصی از اندیشه اسلامی است، در نگاه نخست به این مجموعه، این طور به نظر می‌رسد که ایشان به موضوعات مختلف و پراکنده‌ای که در مقاطع مختلف زمانی و مناسبت‌ها و پیشامدها، مطرح شده، پرداخته است اما با نگاهی دقیق‌تر، تبیین ربط و نسبت‌های مباحث و مسائل به منزله موضوع واحدی است که اگر کسی به مطالعه نظام‌مند و کامل آن بپردازد، او نیز دارای نظام فکری شده و می‌آموزد که چگونه مباحث نوظهور و تازه را بر اساس آن اصول آموخته شده تطبیق داده و به واسطه آن سره را از ناسره بازشناخته و نتیجتاً جواب لازم را دریابد.

از دیگر ویژگی بارز آثار استاد شهید این است که در عین حال که دارای مبانی عمیق فکری و فلسفی است، مطالب را با زبانی ساده، روان و قابل استفاده برای همگان بیان داشته است و در مورد هیچ مجموعه آثاری به مانند آثار شهید مطهری(ره) از جانب بزرگان دین و معتمدان علمی و دینی، به رهپویان هدایت و سعادت، این مقدار سفارش و توصیه نشده است؛ البته نباید ارادت به استاد شهید و برجستگی ویژگی‌های آثار شهید مطهری(ره)، مانع و حجابی شود که نهایت و غایت حرکت علمی معارفی، صرفا در حفظ و مطالعه آثار خلاصه شود.

برای ادامه راه و عدم توقف در شهید مطهری(ره) فراگیری خوب  و کامل آثار ایشان، شرط لازم است و آشنایی مؤثر با سیره علمی و عملی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان معمار انقلاب و دکترین نظریه مترقی ولایت فقیه ضروری است و تدبر و تفسیر در قرآن کریم با محوریت تفسیر المیزان به عنوان مقدمه فکری آثار شهید مطهری(ره) نیز در این باره می تواند مؤثر واقع شود.

با توجه به اهمیت این امر، طرح بینش‌مطهر غیرحضوری در راستای مطالعه آثار شهید مطهری و تفقه و تحقیق عمیق در آن، در پنج ترم تعریف شده که هر ترم از بیست جلسه کلاس غیرحضوری تشکیل شده است و 7 کتاب از شهید مطهری ارائه می‌شود، قالب اجرایی این طرح به این ترتیب خواهد بود که پس از ثبت نام اینترنتی در این طرح که شامل پرداخت هزینه‌ دوره و پرکردن فرم ثبت نام، فرم تعهدنامه اخلاقی و فرم سفارش بسته‌ آموزشی (شامل لوح فشرده فیلم کلاس‌ها با حضور سوزنچی استاد دانشگاه امام صادق، کتاب‌های مورد نیاز و سایر فرم‌های توجیهی و اقلام آموزشی) است، در مدت زمانی کوتاه، بسته‌ آموزشی از طریق پست به آدرس مخاطب ارسال خواهد شد  و مخاطب از آن پس با نظارت پشتیبان آموزشی تا زمان اتمام دوره به مطالعه و آزمون خواهد پرداخت.

روش ثبت نام در این دوره به 2 صورت امکان‌پذیر خواهد بود، نخست از طریق مراجعه به سایتbineshmotahar.ir و ثبت نام در قسمت غیر حضوری و دوم با ارسال مشخصات به آدرس @mjm1373 از طریق تلگرام می‌توان در این طرح ثبت نام کرد، هزینه ثبت نام در طرح غیر حضوری مطالعه سیر آثار شهید مطهری تنها 69 هزار تومان خواهد بود.

این طرح که به صورت ملی تعریف شده است برای پاسخ به چند نیاز برنامه‌ریزی شده است؛ از آنجا که برای اشخاص و مجموعه‌های فرهنگی در شهرستان‌های مختلف دسترسی به استاد خوب وجود ندارد و یا افرادی علاقه‌مند هستند برای خود برنامه‌ منسجم معرفت دینی داشته باشند اما نمی‌توانند در دوره‌ها و کلاس‌های حضوری شرکت کنند این طرح به صورت غیر حضوری تدارک دیده شده است.

منبع :www.isfahan.farsnews.com

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
  • حدیث روز

  • پخش زنده اماکن متبرکه

    پخش زنده حرم
  • دانشنامه مهدویت

    مهدویت امام زمان (عج)
  • قرآن آنلاین

    مشاهده و دریافت کد
  • حدیث هدایت

  • سخن بزرگان

    حضرت آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی « نحودگی» : تمام همّ من بر نماز است که معراج مومن است . این که انسان دو سه خواب ببیند یا وقت ذکر، نوری مشاهده کند، به هیچ وجه مورد نظر حقیر نیست . عمده نظر در دو مطلب است : یکی غذای حلال، دوم توجه در نماز و اصلاح آن. اگر این دو درست باشد،باقی درست است.
  • در محضر نور

    امام علی (ع): الا انّه من ینصف الناس من نفسه لم یزده الله الا عزّا بدانید که هرکس با مردم منصفانه رفتار کند، خداوند جز بر عزت او نیفزاید. کافی، 2/144/4
  • رمضان ماه خداست

    ماه مبارک به عبادت بکوش بر تن خود جامعه تقوا بپوش خیز و به پا دار تو صوم و صلاه تا که از این ره به کف آری نجات روز و شبش را تو گرامی بدار دست توسل ز ارادت بر دار داده خدا وعده بخشش به ما تا که ببخشید همه جرم و خطا اجر عبادت بود این مه زیاد سستی و غفلت ز تو هرگز مباد خوی خیانت ز درونت بر آر فیض خدا را بنگر آشکار ماه صیام است و قیام و قعود حق به رویت باب عطایش گشود هر نفست ذکر عبادت بود خواب خوشت بر تو سعادت بود وقت عزیزت به اطاعت بکوش شهد خوش ذکر عبادت بنوش