روز اهدای عضو

اهدا عضو

 

اهدای عضو یکی از راه های ادامه حیات معنوی

در ادامه گفت و گوی خبرنگار شفقنا زندگی با محمدتقی مبشری، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی درمورد تاکید دین اسلام بر کمک به همنوع آمده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تاکید بر اینکه اسلام دین برادری،اخوت و همراهی است، می گوید:یکی از نکاتی که در دین مقدس اسلام بر آن تاکید فراوان شده، کمک به همنوعان است.کمک به هم نوع درمورد مباحث مادی در قالب زکات،خمس و… معنا پیدا می کند و مبنای همه این مباحث این است که نباید نسبت به همنوع خود بی توجه بوده و باید زندگی آن ها را زندگی خود دانست.

مبشری با اشاره به زندگی پیشوایان دینی،اظهار می کند:زندگی پیشوایان دینی ما بر پایه کمک به همنوع بود و این را می توان از روایات مختلف مخصوصا روایاتی مبنی بر اینکه ائمه نیمه شب به کمک مستمندان می شتافتند دریافت.کمک به همنوع آنقدر دارای اهمیت است که پیشوایان تاکید کرده اند اگر افراد حتی هم مذهب ما هم نبوده باز هم از کمک به آن ها نباید دریغ کنیم.

وی ادامه می دهد:در همین زمینه روایتی وجود دارد که روزی امام صادق (ع) به افرادی کمک می کردند، یاران این حضرت به ایشان گفتند این افرادی که به آن ها کمک می کنید شیعه نیستند، امام صادق (ع) در پاسخ می فرمایند اگر این افراد شیعه بودند وظیفه من سنگین تر بود.از این روایت می توان دریافت که ارزش کمک به همنوع فراتر از ار مساله است و نباید تا جایی که میتوان از کمک کردن دریغ کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به تغییرات جهانی اظهار می کند:کمک به دیگری در هر دوره ای مصادیق مختلفی دارد و بنا بر اقتضای زمان معنا پیدا می کند. در این روزگار یکی از مواردی که ممکن است افراد در آن نیازمند کمک دیگران باشند، پیوند عضو است.پیوند عضو نه تنها یک کمک مادی نبوده،بلکه یکی از کمک های معنوی است که اهدای آن نه تنها برای گیرنده مفید است، بلکه نوعی ارزش معنوی برای فرد اهدا کننده،حتی پس از مرگ دارد.

مبشری ادامه می دهد:افرادی وجود دارند که قبل از مرگ وصیت می کنند تا بعد از مرگ بخشی از بدن آن ها که قابل پیوند است به افرادی که به عضو نیاز دارند اهدا شود.این کار همان کمک و مساعدت است که دین اسلام بارها و بارها بر آن تاکید کرده است.از طرف دیگر همیشه در دین ادامه اهمیت حیات معنوی انسان و این که انسان حتی پس از مرگ هم می تواند برای خود توشه خیر بفرستد تاکید شده است و اهدای عضو یکی از راه های ادامه حیات معنوی است.

وی با بیان اینکه در قرآن به طور مستقیم بر اهدای عضو اشاره نشده است، توضیح می دهد: در قرآن امری که به طور مستقیم به این موضوع پرداخته شود وجود ندارد، البته این برداشت ما از قرآن بوده که همان میزان درک ما از قرآن است. قرآن دارای لایه های بطنی بسیار زیادی است که فهم آن نیازمند امام معصوم است و امام زمان همان فردی است که می تواند این کار را انجام دهد.یعنی ممکن است در لایه های بطنی قرآن که درک ما در حد فهم آن نیست بر این مساله تاکید شده باشد اما بیان و فهم آن نیازمند امام معصوم است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در پایان بر لزوم فرهنگ سازی در مورد اهدای عضو تاکید می کند و می گوید: می توان این امر را از طریق رسانه ها و در قالب فیلم هایی که ساخته می شود،داستان ها و حتی کتاب های درسی دانش آموزان و دانشجویان ترویج کرد.باید به افراد جامعه آگاهی داد که یکی از مصادیق کمک به همنوع، اهدای عضو است.حتی می توان این امر را در مجلات ورزشی که نزد جوانان محبوب تر است تبلیغ کرد تا خود جوانان اقدام به پر کردن کارت اهدای عضو کنند.

منبع: www.shafaqna.com

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.