دیدگاه رهبر انقلاب درباره تفاوت نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظام‌ها

رهبر

ارزش‌ها و اصول حاکم بر تدوین مأموریت نظام جمهوری اسلامی

یکی از عوامل موثر بر تعیین نگرش استراتژیست‌ها در تدوین بیانیه مأموریت ارزش‌ها هستند. ارزش‌های استخراج شده از بیانات مقام معظم رهبری که در ادامه تشریح می‌شوند تماماً مبتنی بر قرآن، اسلام و آموزه‌های مکتب تشیع می‌باشد.

امر به معروف و نهی از منکر: ایشان با اشاره به آیه «اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ایتآئِ ذِی‌القُربی وَ یَنهی عَنِ الفَحشآءِ وَ المُنکَرِ وَ البَغی» اولین آمر به معروف را ذات پروردگار معرفی نمودند و نظام اسلامی را متکی به امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند و معتقدند که همه افراد مسئولیت دارند تا نیکی را گسترش داده و زشتی‌‌ها و پلیدی‌ها را نهی کنند.

عدالت‌طلبی: ایشان نظام اسلامی را نظام عدل و انصاف(که مبنایش بر عدالت است معرفی کرده) و بیان نمودند که «در جمهوری اسلامی، عدل یک پیام شخصی نیست؛ بلکه یک نظام اجتماعی است و از نظر ایشان عدل معنایش این است که باید جامعه قائم به قسط باشد. «لیقوم الناس بالقسط» قانون، عادلانه؛ اجرا، عادلانه؛ نظارت، عادلانه؛ قضاوت، عادلانه؛ تقسیم، عادلانه. این، خصوصیتی است که برای جمهوری اسلامی ارزش محسوب می‌شود و از دیدگاه ایشان در نظام اسلامی، عدالت مبنای همه تصمیم‌گیری‌هاست.

الگو بودن امیرالمؤمنین(ع) در حکومت اسلامی: انقلاب اسلامی الگو و نمونه‌ی خود را از امیرالمومنین گرفت و نظام جمهوری اسلامی به وجود آمد، همچنین بیان کرده‌اند که حضرت علی (ع) الگویی برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی و هر فرد مسلمانی است.

ارتباط و پیوند بین مسئولان و مردم: مقام معظم رهبری نظام اسلامی را نظامی تعریف کرده‌اند که مسئولان، خدمتگزار مردم و برای مردمند و هر نوع جدایی بین مسئولان و مردم را محکوم کرده‌اند و از این رو اهمیت دادن به پیوند و ارتباط بین مسئولان و مردم  را یکی از مشغله‌های عمده‌ برای جوانان بیان کرده‌اند.  

مبارزه با فساد و ظلم‌ستیزی: یکی از اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی مقابله با ظلم بوده که مقام معظم رهبری نیز به این موضوع در بیانات خود اشاره داشته‌اند و مبارزه با فساد و ظلم‌ستیزی را از اصول نظام جمهوری اسلامی معرفی نموده‌اند.

ایمان به خدا: اساس حکومت اسلامی و شاخص عمده‌ی این حکومت عبارت است از استقرار ایمان، ایمان به خدا، ایمان به تعالیم انبیا و سلوک در صراط مستقیمی که انبیا الهی در مقابل پای مردم قرار دادند، ایشان با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم «و ما نقموا منهم الّا ان یؤمنوا باللَّه العزیز الحمید» یکی از نقاط قوت و هویت جمهورى اسلامى را اتکاء به مردم، ایمان به خدا و دین آنها بیان کرده‌اند.

معیار قرار دادن اسلام و قرآن در اداره جامعه: ایشان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول»، «ان کنتم تحبّون اللَّه فاتّبعونی یحببکم اللَّه» بیان نمودند که اساس نظام اسلامی بر پایه اطاعت از خداوند و نظام اسلامی بر محور تفکرات اسلامی بنا شده است  و براساس مفاهیم و ارزش‌های الهی اداره می‌گردد.

وحدت و اخوت اسلامی: یکی از پایه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی اتحاد و همبستگی است، نظام اسلامی، نظام اخوت و برادری و پیوندهای قلبی آحاد ملت است و هر نوع تفرقه‌افکنی محکوم است، ایشان رمز پیروزی انقلاب اسلامی را وحدت می‌دانند.

احترام به حقوق انسان‌ها: یکی از ارزش‌های نظام اسلامی که مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود به آن اشاره نموده‌اند حقوق انسانها بوده است که در نظام اسلامی باید بیشتر از همه جا رعایت شود و دفاع از حقوق ملت و مسلمانان را از اصول و ارزش‌های نظام اسلامی برشمرده‌اند.

مردم‌سالاری: در دیدگاه ایشان جمهوری اسلامی هویتی غیر از هویت مردم ندارد و همچنین ایشان مردمی بودن حکومت را یکی از ارزش‌های جمهوری اسلامی و مردم را یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی برشمرده‌اند.

تعاطف، همدلی، تعاون و همکاری: وجه غالب زندگی در نظام اسلامی و نظام ولایی، باید تعاطف، همدلی، تعاون و همکاری باشد. در نظام اسلامی، حکومت با محبت، با ایمان، با وحدت و همدلی، همچنین با هم بودن مردم و حکومت، با هم بودن اجزای حکومت و با هم بودن اجزای مردم است.

کسب رضای خداوند: از دیدگاه مقام معظم رهبری در نظر گرفتن رضایت خداوند یکی از اصول نظام جمهوری اسلامی بوده و ایشان در فرمایشات خود فرمودند که «حکومت اسلامی، یعنی کارگزارانش برای اسلام و خدا کار می‌کنند، نه برای خود».

عدم تبعیض طبقاتی و توجه به قشر مستضعف: نظام جمهوری اسلامی بر پایه اصول اسلامی بنا نهاده شده است و اسلام نیز با تبعیض و اختلاف طبقاتی و اشرافیتها مخالف است و توجه به قشر مستضعف و محروم یکی از اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی است که همه مسئولان نیز باید بدان توجه نمایند.

منبع: www.farsnews.com

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.