«آیت الله صدوقی» چهارمین شهید محراب

شهید محراب

مطالعه عمل‌کرد نهاد روحانیت در طول تاریخ و به خصوص پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که این قشر همواره پیش‌تاز سایر اقشار بوده است. یکی از عرصه‌های حضور پر رنگ روحانیت، میدان جهاد و شهادت بوده است. در دوران دفاع مقدس از هر ۱۰۰۰ طلبه ۴۰ نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند، حال آن که طبق آمار در بقیّه اقشار از هر ۱۰۰۰ نفر ۴ نفر شهید شده است.[1] که نشان دهنده برتری 10 برابری نسبت به سایر اقشار است.

روحانیت بر اساس رسالت ذاتی خود، در دوران غرورآفرین دفاع مقدس، در کنار دیگر رزمندگان مخلص و شجاع، در دو عرصه تبلیغ و رزم پای به میدان جهاد گذاشت و سر بلند از این آزمون بیرون آمد. این نهاد علاوه بر تقدیم شهدا در جریان انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم شاهنشاهی تعداد قابل توجهی شهید در طول جنگ تحمیلی اهدا نموده است. تعداد شهدای روحانی بالغ بر ۳۴۱۷ نفر بوده است که 15/5 درصد کل روحانیون کشور در همان زمان بود.[۲]

یکی از شاخص‌ترین چهره‌های روحانی که در مسیر تعالی انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند، آیت‌الله محمد صدوقی بودند. ایشان در سال 1327 در یزد متولد شد و از محورهای مبارزه علیه رژیم شاه و از یاران نزدیک امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) در پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

با شروع نهضت امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) در سال ۱۳۴۱، آیت الله صدوقی با نهضت ایشان همراه و همگام شد و نقش بزرگی را در سازماندهی روحانیون وروشن‌گری مردم یزد ایفا کرد و از آن تاریخ در تمام فراز و نشیب‌های حرکت انقلاب اسلامی از یاران امام و از مروّجان افکار متعالی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به شمار می‌آمد. ایشان هم‌چنین از طرف مردم یزد، برای تدوین قانون اساسی راهی مجلس خبرگان شد و در راه تثبیت اصل ولایت فقیه، تلاش فراوانی از خود نشان داد.

شهید آیت الله صدوقی که به حق شیخ الشهدا و شهید محراب نامیده شده‌اند، نماینده امام در استان یزد و امام جمعه این شهر بودند. ایشان یکی از محورهای مبارزه با شاه محسوب می‌شد. او اعلامیه‌هایی در محکومیت جنایات رژیم از جمله فاجعه سینما رکس آبادان صادر کرد. بعد از پیروزی انقلاب نیز در مورد مسائل مهم انقلاب همواره مورد مشورت پیشتازان روحانیت مبارز بود.

ایشان هم‌چنین به اقدامات فرهنگی و عمرانی فراوانی دست زد که می‌‏توان به تعمیر 18 مسجد، تاسیس و تعمیر 19 مدرسه علوم دینی، تاسیس سازمان‌های خیریه و بنیاد صدوق قم اشاره نمود. وی به دلیل تاثیرگذاری فراوان در جریان انقلاب، به شدت مورد خشم دشمنان انقلاب قرار داشت و چند بار نیز مورد سوء قصد قرار گرفت .

آیت الله صدوقی پس از خدمات فراوان در آخرین نماز جمعه‌اش که مصادف با دهم ماه مبارک رمضان 1402(ه.ق) مطابق با یازدهم تیرماه 1361 بود، بعد از ادای نماز، توسط یک عضو گروهک منافقین که به ایشان نزدیک شده و با به آغوش کشیدن و منفجر کردن نارنجکی که در دست داشت، به شهادت رسید.

امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) پس از شهادت ایشان در پیامی فرمودند: «اینجانب دوستی عزیز که بیش از سی سال با او آشنا و روحیات عظیمش را از نزدیک درک می‌کردم از دست دادم. اسلام خدمت‌گزاری متعهد و ایران فقیهی فداکار و استان یزد سرپرستی دانشمند را از دست داد».[3]

ایشان در جای دیگری در مورد شهید محراب آیت الله صدوقی فرمود: «چه كسی اولی به شهادت است در عصری كه استكبار جهانی و فرزندان خلف آن در داخل و خارج، اسلام عزيز را تهديد می‌كنند؛ از امثال شهيد بزرگوار ما و فقيه متعهّد و فداكار اسلام شهيد صدوقي عزيز(رضوان‌الله‌تعالی‌عليه) شهيد بزرگی كه در تمام صحنه‌های انقلاب حضور داشت و يار و مددكار مستمندان بود و وقت عزيزش را در راه پيروزی اسلام و رفع مشكلات انقلاب صرف می‌كرد و برای خدمت به خلق و انقلاب سر از پا نمی‌شناخت».[4]

مقام معظم رهبری نیز در بیان شخصییت شهید صدوقی می‌فرماید: «او تسلیم و مطیع امام بود، فکر، عقیده‏ و عملش در جهت و در خط امام بود و هیچ‌گونه رای و فکری را بر رای و فکر امام ترجیح نمی ‌داد. به همین دلیل بود که از اول انقلاب تا آخر، مواضع ایشان یک مواضع صددرصد صحیح و درست‏ بود».[5]

هر چند دشمنان اسلام و انقلاب در کنار ایجاد موج اسلام‌هراسی و برای جدا کردن مردم از انقلاب،‌ اقدام به ایجاد هراس از روحانیت در میان مردم می‌نمایند؛ اما مطالعه ایثارگری‌های این قشر فداکار می‌تواند این دسیسه دشمن را خنثی نموده و زمینه رشد و تعالی انقلاب اسلامی را فراهم نماید.

روحش شاد و راهش پر ره‌رو باد…
——————————————————-
پی‌نوشت
[1]. http://noorehowzeh.ir/?p=9760
[2]. بروشور ستاد کنگره شهدای روحانی، تیپ ۸۳ امام صادق(علیه السلام).
[3]. http://www.shohadayeroohani.ir/Portal/Cultcure/Persian/CategoryID/5325/C…
[4]. همان.
[5]. http://www.hawzah.net/fa/Occation/View/66132/

 منبع: www.welayatnet.com

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.