موضوع: "پژوهشی"

امام زمان علیه السلام

 امام زمان

 

 اولین بیعت کننده با امام زمان(عج)

غاصبین خلافت با غصب خلافت، بزرگ ترین انحراف تاریخ بشری را رقم زده و مردم را از مسیر هدایت دور کردند.

 امام صادق علیه السلام که مفسر حقیقی قرآن است، در ذیل آیه «أَتَی أَمْرُ اللّهِ فَلاَ تَسْتَعْجِلُوهُ» فرمودند: «أَوَّلُ مَنْ يُبَايِعُ الْقَائِمَ ع جَبْرَئِيلُ يَنْزِلُ فِي صُورَةِ طَيْرٍ أَبْيَضَ فَيُبَايِعُهُ ثُمَّ يَضَعُ رِجْلًا عَلَى بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ وَ رِجْلًا عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ ثُمَّ يُنَادِي بِصَوْتٍ طَلِقٍ تَسْمَعُهُ الْخَلَائِقُ أَتى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ»؛

 «اولین کسی که با قائم عجل الله فرجه الشریف بیعت می کند، جبرئیل علیه السلام است که به صورت پرنده ای سفید رنگ نازل می شود كه یک پایش را بر كعبه و دیگری را در بیت المقدس قرار می دهد و سپس با بلندترین صوت ندا می دهد: «أَتَی أَمْرُ اللّهِ فَلاَ تَسْتَعْجِلُوهُ».

 جهت مطالعه بیشتر و مشاهده منابع، کلیک کنید.

 https://btid.org/fa/news/287159

 

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

کارگاه داستان نویسی

کارگاه داستان نویسی

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

جشنواره ملی

جشنواره ملی

 

 فراخوان ششمین جشنواره ملی

فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی - استان قزوین

مرحله استانی:

بخش های جشنواره:

✔️دانش آموزی

✔️ عمومی

 

محورهای جشنواره

✔️پایگاه اطلاع رسانی و خبر

✔️شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

✔️نرم افزارهای کاربردی

✔️کلیپ، موشن گرافیک و …

✔️پویانمایی، انیمیشن و …

 

 آخرین مهلت ارسال آثار

۳۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین

  شماره مجازی جهت ارسال آثار در پیام رسان های داخلی

09193883547

ضریب انتشار و میزان مشاهده محتوا معیار های اصلی ارزیابی و مورد توجه ویژه داوران خواهد بود.

لینک کانال جشنواره در ایتا:

https://eitaa.com/Media_Defa_Qazvin1402

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

فراخوان مقاله

فراخوان مقاله

 

فراخوان مقاله 

با موضوع: زنان هویت ساز در جامعه تراز مهدوی

مهلت آثار: ۱۶دشهریور ۱۴۰۲

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

نیمه شعبان

نیمه شعبان مبارک

میلاد با سعادت منجی عالم بشریت  مبارک باد

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

همایش

همایش مهدویت

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

فراخوان مقاله

فراخوان مقاله

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

شهادت حضرت علی اکبر

شهادت حضرت علی اکبر

کیفیت شهادت حضرت علی اکبر
پس از حملات پی در پی علی اکبر به سپاه دشمن و کشته شدن بسیاری از آنان، دشمن از کثرت کشته شدگان به خروش آمده بود.لشگریان عمر بن سعد از کشتن علی بن الحسین پرهیز می کردند، ولی « مرة بن منقذ عبدی » که از دلاوری های او به تنگ آمده بود، گفت: گناه همه عرب بر گردن من اگر این جوان بر من بگذرد و من داغ او را بر دل پدرش ننشانم!

پس علی اکبر به او رسید در حالی که بر آن سپاه حمله ور بود. مرة بن منقذ راه را بر او گرفت و با نیزه ای او رااز اسب بر زمین انداخت، آن گروه در اطراف او جمع شدند و با شمشیر پاره اش کردند!
بعضی نقل کرده اند که مرة بن منقذ ابتدا با نیزه به پشت او زد و بعد با شمشیر ضربتی به فرق آن بزرگوار وارد کرد که فرق مبارکش شکافت و او دست به گردن اسب خود انداخت، ولی اسب که ظاهراً خون روی چشمانش را گرفته بود او را در میان سپاه دشمن برد و دشمن از هر طرف بر او تاخت و بدن مبارکش را پاره پاره کرد.

در این هنگام بود که فریاد زد: السلام علیک یا ابتاه! این جدم رسول خداست که مرا سیراب کرد و او امشب در انتظار توست.تو را سلام می رساند و می گوید: در آمدنت به نزد ما شتاب کن. و آن گاه فریاد زد و به شهادت رسید.

منبع: www.beytoote.com

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

روز خانواده و تکریم بازنشستگان

روز خانواد

امام سجّاد عليه‏ السلام :وَ أمّا حَقُّ وَلَدِكَ فَتَعْلَمَ اَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضافٌ اِلَيْكَ فى عاجِلِ الدُّنْيا بِخَيْرِهِوَ شَرِّهِ وَ اَ نَّكَ مَسئوُلٌ عَمّا وُلّيْتَهُ مِنْ حُسْنِ الاَْدَبِ وَالدَّلالَةِ عَلى رَبِّهِ وَ الْمَعونَةِ لَهُ عَلىطاعَتِهِ فيكَ وَ فى نَفْسِهِ فَمُثابٌ عَلى ذلِكَ وَ مُعاقَبٌ فَاَعْمَلْ فى اَمْرِهِ عَمَلَ المُتَزَيِّنِ بِحُسْنِ اَ ثَرِهِ عَلَيْهِ فى عاجِلِ الدُّنْيا، المُعذِرِ اِلى رَبِّهِ فيما بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ، بِحُسْنِ الْقيامِعَلَيْهِ وَ الاَْخْذِ لَهُ مَنْهُ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ ؛
حقّ فرزند تو آن است كه بدانى او از توست و در اين جهان در نيك و بدِ خويشوابسته به توست و با تو نسبت به پرورش دادن خوب و راهنمايى كردن او به راهپروردگارش و يارى رساندن به او در اطاعت خداوند هم درباره خودت و هم حق اومسؤول هستى و براساس اين مسئوليت پاداش مى‏گيرى و كيفر مى‏بينى، پس در كار فرزندهمچون كسى عمل كن كه كارش را در اين دنيا به حسن اثر خويش آراسته مى‏كند و توبه سبب حسن رابطه ميان خود و او سرپرستىِ خوبى كه از او كرده‏اى و نتيجه الهى كه ازاو گرفته‏اى، نزد پروردگار خويش معذور باشى و هيچ نيرو و توانى جز به خداوند نيست.

منبع:تحف العقول، ص ۲۶۳.

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

روز مبلاهله

روز مباهله

امام حسین (ع) فرمودند:ما خاندان پیامبر خداییم، حق در میان ماست و زبان ما به حق گویاست.

منبع: حکمت نامه امام حسین جلد 1، ص 172.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

روز ادبیات کودکان و نوجوانان

روز ادبیات کودکان و نوجوانان

مرحوم مهدی آذریزدی، نویسنده کشورمان، ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.
۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان
«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه‌ تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است. زنده‌یاد آذریزدی که او را پرتیراژترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند، در مجموع، بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای بچه‌ها نوشته است. جند سالی می شود که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، 18 تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده است.
روز کتاب کودک ونوجوان فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است. متأسفانه ما در کشور از این فرصت‌ها و بهانه‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهره‌گیری چندانی نمی‌کنیم. انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه می باشد.
«بیایید با کتاب‌ها بزرگ شویم» این شعار ادبیات کودک ونوجوان است که برای سال ۲۰۱۷ انتخاب شده است. این پیام همه ساله توسط یکی از کشورهای عضو IBBY طراحی و به زبان‌های زنده دنیا منتشر می‌شود. بدین ترتیب که وقتی کشوری عهده‌دار طراحی پیام روز جهانی کتاب کودک می شود یکی از نویسندگان و یا شاعران آن کشور پیام را طرح و یکی از تصویرگرا آن کشور نیز آن را تصویرگری می کند و پیام به زبان‌های زنده دنیا ترجمه و منتشر میشود.۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان
امسال کشور روسیه عهده‌دار طراحی پیام بود و سرگئی ماخوتین، نویسنده‌ سرشناس روسی، آن را طراحی و میخائیل فدوروف هنرمند برجسته روسی نیز پوستر روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۷ را طراحی کرده است.
شاید اگر کودکی کردن را به عنوان یک جلوهء طبیعی انسانی در خود و دیگران به رسمیت بشناسیم و اجازهء بروز به آن بدهیم، هم غنی‌تر زندگی خواهیم کرد و هم بهتر می‌توانیم در برابر کودکان رفتاری رشددهنده داشته باشیم: چون که با کودک سر و کارت فتاد/هم زبان کودکی باید گشاد.

منبع: www.iribnews.ir/fa/news

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

14 تیرماه روز قلم

روز قلم

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ‏.

بخوان به نام پروردگارت كه (هستى را) آفريد. (او كه) انسان را از خون بسته آفريد. بخوان كه پروردگار تو از همه گرامى‌تر است. او كه با قلم آموخت. آنچه را انسان نمى‌دانست به او آموخت.

منبع: قرآن کریم، سوره علق ، آیه 1

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

1 تیر ماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی

روز تبلیغ

اهمیت تبلیغ دراسلام
در آموزه‌های دینی، تبلیغ دین به عنوان یک امرضروری یاد شده و بهترین بندگان خدا مبلغان دین هستند. خداوند در سوره توبه آیه ۱۲۲ می‌فرمایند: «وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ، و شايسته نيست مؤمنان، همگى (براى جهاد) كوچ كنند. پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى كوچ نمى‌‏كنند تا در دين، آگاهى پيدا كنند و قوم خود را وقتى به سوى آنان بازگشتند، بيم دهند، باشد كه آنان (از كيفر الهى‏) بترسند؟».
پيامبر خدا(ص) می‌فرمایند: «آگاه باشيد! من اين سخن را تكرار مى‌‏كنم: هان! نماز را به پاى داريد، و زكات را بپردازيد، و امر به معروف و نهى از منكر كنيد. بدانيد كه اساس امر به معروف و نهى از منكر، آن است كه به سخن من برسيد و آن (سخن‏)را به كسانى كه (اين‏جا) حضور ندارند، برسانيد و آنان را به پذيرش آن، فرمان دهيد و از مخالفت با آن بازشان داريد كه آن، فرمانى از جانب خداوند عزوجل و من است».
عوامل و شرایط موفقیت درتبلیغ
انگيزه مبلغ‏
بدون ترديد، انگيزه، قبل از هر چيز ديگر، ضامن موفقيت مبلغ و برنامه‏‌‌‌‌هاى تبليغى اوست. هرچه انگيزه قوی‌تر باشد، اميد موفقیت بيشتر است. تأمّل در متون دينى‏ كه درباره جايگاه تبليغ و مبلغ در اسلام سخن مى‌‏گويند، مى‌‏تواند زمينه‌‏ساز تقويت انگيزه مبلغان و برنامه سازان تبليغى باشد.
رسالت مبلغ‏
برانگيختن فطرت و عقل‏
خداوند در سوره نحل آیه ۴۴ می‌فرمایند: ‏«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم، تا براى مردم، آنچه را به سوى ايشان نازل شده است، روشن كنى و باشد كه انديشه كنند».
بيرون آوردن مردم از تاريكى‌‏ها به سوى نور
همچنین در سوره ابراهیم آیه یک نیز می‌فرمایند: «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى‏ صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ، كتابى است كه آن را به سوى تو فرود آورديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريكیها به سوى روشنايى بيرون آورى به سوى راه آن شكست ناپذير ستوده».

امام عى(ع)‏ در توصيف پيامبر(ص) می‌فرمایند: «او را برگزيد از درختى كه رُستنگاه پيامبران است، و چراغدانى پُرنور(براى روشنى جهان‏)؛ از (خاندانى بلندمرتبه‏)، و از سرزمين بطحاء(زمين فخر و بزرگوارى‏)؛ (خاندانى كه‏) روشنايى بخش ظلمت هستند و چشمه‏‌هاى حكمت».

منبع: www.khorasan.iqna.ir

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

شهادت مصطفی چمران

 شهیدچمران

نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد انگیزه‌ها و ویژگی‌های شهید مصطفی چمران به شرح ذیل بررسی شده است:

[*] ۱

شهید چمران یک دانشمند بود؛ یک فرد برجسته و بسیار خوش‌استعداد بود. در آن دانشگاهی که در کشور ایالات متحدهٔ آمریکا مشغول درس‌های سطوح عالی بوده ایشان یکی از دو نفرِ برترینِ آن دانشگاه و آن بخش و آن رشته محسوب می‌شده. یک دانشمند تمام‌عیار بود. [۴]

[*] ۲

سطح ایمان عاشقانهٔ این دانشمند آن‌چنان بود که نام و نان و مقام و عنوان و آیندهٔ دنیایی به‌ظاهر عاقلانه را رها کرد و رفت در کنار جناب امام موسای صدر در لبنان و مشغول فعالیت‌های جهادی شد؛ آن هم در برهه‌ای که لبنان یکی از تلخ‌ترین و خطرناک‌ترین دوران‌های حیات خودش را می‌گذرانید. ما اینجا در سال ۵۷ می‌شنیدیم خبرهای لبنان را. خیابان‌های بیروت سنگربندی شده بود، تحریک صهیونیست‌ها بود، یک عده هم از داخل لبنان کمک می‌کردند، یک وضعیت عجیب و گریه‌آوری در آنجا حاکم بود.

رفت آنجا و تفنگ دستش گرفت. بعد معلوم شد که نگاه سیاسی و فهم سیاسی و آن چراغ مه‌شکنِ دوران فتنه را هم دارد. فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص می‌کند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است. آنجا جنگید؛ بعد که انقلاب پیروز شد، خودش را رساند اینجا. از اول انقلاب هم در عرصه‌های حساس حضور داشت. [۴]

[*] ۳

رفت کردستان و در جنگ‌هایی که در آنجا بود حضور فعال داشت؛ انسان باانصافی بود. لابد قضیه پاوه را شماها می‌دانید که در پاوه بر روی بلندی‌ها، بعد از چند روز جنگیدن، مرحوم چمران با چند نفرِ معدودِ همراهش، محاصره شده بودند؛ ضدانقلاب این‌ها را از اطراف محاصره کرده بود و نزدیک بود به این‌ها برسند که امام اینجا از قضیه مطلع شدند و یک پیام رادیوئی از امام پخش شد که همه بروند طرف پاوه؛ بعد از قضیه پاوه که مرحوم شهید چمران آمده بود تهران، توی جلسه‌ای که ما بودیم به نخست‌وزیرِ وقت گزارش می‌داد که بین این‌ها هم از قدیم یک رابطه عاطفی‌ای وجود داشت. مرحوم چمران توی آن جلسه این‌جوری گفت: حضور امام و تصمیم امام و پیام امام آن‌قدر مؤثر بود که به‌صورت برق‌آسا و به مجرد اینکه پیام امام رسید، کأنه برای ما همه آن فشارها به پایان رسید؛ ضدانقلاب روحیه خودش را از دست داد و ما نشاط پیدا کردیم و حمله کردیم و حلقه محاصره را شکستیم و توانستیم بیاییم بیرون. آنجا نخست‌وزیر وقت خشمگین شد و به مرحوم چمران توپید که ما این همه کار کردیم، این همه تلاش کردیم، تو چرا همه این را به امام مستند می‌کنی؟! یعنی هیچ ملاحظه نمی‌کرد؛ منصف بود. بااینکه می‌دانست که این حرف گله‌مندی ایجاد خواهد کرد، اما گفت.[۴]

[*] ۴

اگر انسان اسم افرادی را بیاورد که در شورای عالی دفاع آن روز عضو بودند، شما برادرانْ امروز تعجّب می‌کنید … می‌دیدیم لایحه‌ای آورده‌اند، مصوّبه‌ای را می‌خواهند از شورای عالی دفاع بگذرانند که بر اساس آن، اسم مستشاری سابق امریکا در ایران فلان اسم شود. چند اسم پیشنهاد کردند که شورای عالی دفاع ایران رسماً تصویب کند که اسم مستشاری این است؛ یعنی در حقیقت، وجود مستشاری را امضا کنند. ما آنجا فهمیدیم که مستشارها هنوز در ایرانند. گفتیم: «این آقایان اینجا چه می‌کنند؟ اوّل اصل وجودشان را ثابت کنید تا بعد به اسمشان برسیم!» مرحوم چمرانِ عزیز هم در آن جلسه بود. او هم کمک کرد و تصویب کردیم که این‌ها باید هر چه زودتر از ایران بروند.[۳]

[*] ۵

بعد [از قضیه کردستان] آمد تهران و وزیر دفاع شد؛ بعد که جنگ شروع شد، وزارت و بقیهٔ مناصب دولتی و مقامات را کنار گذاشت و آمد اهواز، جنگید و ایستاد.[۴]

[*] ۶

حضور برای او یک امر دائمی بود. ما از اینجا با هم رفتیم اهواز؛ اولِ رفتن ما به جبهه، به اتفاق رفتیم. توی تاریکی شب وارد اهواز شدیم. همه جا خاموش بود. دشمن در حدود یازده دوازده کیلومتری شهر اهواز مستقر بود. ایشان شصت هفتاد نفر هم همراه داشت که با خودش از تهران جمع کرده بود و آورده بود؛ اما من تنها بودم؛ همه با یک هواپیمای سی - ۱۳۰ رفته بودیم آنجا. به مجرد اینکه رسیدیم و یک گزارش نظامی کوتاهی به ما دادند، ایشان گفت که همه آماده بشوید، لباس بپوشید تا برویم جبهه. ساعت شاید حدود نه و ده شب بود. همان‌جا بدون فوت وقت، برای کسانی که همراه ایشان بودند و لباس نظامی نداشتند، لباس سربازی آوردند و همان‌جا کوت کردند؛ همه پوشیدند و رفتند. البته من به ایشان گفتم که من هم می‌شود بیایم؟ چون فکر نمی‌کردم بتوانم توی عرصه نبرد نظامی شرکت کنم. ایشان تشویق کرد و گفت بله، بله، شما هم می‌شود بیایید؛ که من هم همان‌جا لباسم را کندم و یک لباس نظامی پوشیدم و با این‌ها رفتیم.

یعنی از همان ساعت اول شروع کرد؛ هیچ نمی‌گذاشت وقت فوت بشود. ببینید، حضور این است.[۴]

 

پی‌نوشت‌ها:

۱. بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۶۰/۰۴/۰۵
۲. مصاحبه با تهیه‌کنندگان مجموعه روایت فتح ۱۳۷۲/۰۶/۱۱
۳. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۴/۰۱/۳۰
۴. بیانات در دیدار اعضای بسیجی هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
منبع:www.https://ana.press

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

هفته بسیج گرامی باد.

هفته بسیج

بسیج شجره طيبه و درخت تناور و پرثمري است كه شكوفه هاي آن بوي بهار وصل وطراوت تعيين و حديث عشق مي دهد. امام خمینی(ره)

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

نشریه حوزه فضای مجازی

 

نشریه 1

نشریه 2

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

پوستر

آخرین نفس دشمن

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «آنچه امروز دشمنان علیه جمهوری اسلامی و امّت اسلامی انجام میدهند، نَفَسهای آخرِ دشمنی او است.» ۱۳۹۸/۰۱/۲۶

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

اقتصاد مقاومتی

 

اقتصاد مقاومتی

بسمه تعالی

مقاله درباره اقتصاد مقاومتی از سوی پایگاه فرهنگی حوزه علمیه خواهران کوثر قزوین تدوین شده است برای دانلود رایگان فایل کلیک کنید.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

فراخوان مقاله

فراخوان مقاله

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

اسرار نماز از زبان آیت الله بهجت

آیت الله بهجت

. نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است… نماز برای خضوع و خشوع جعل شده است با هم? مراتب خضوع و خشوع. [در محضر بهجت:1/222]

2. نماز، جامی است از اَلَذّ لذایذ [لذّت بخش ترین لذتها] که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست! [در محضر بهجت:1/222]

3. نماز، اعظم مظاهر عبودیّت است که در آن، توجه به حقّ می شود. [در محضر بهجت:2/377]

4. تمام لذتها روحی است؛ و آن چه از لذات که در طیب [عطر] و یا از راه نساء به صورت حلال تکوینا ً مطلوب است، بیش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است. [در محضر بهجت:2/392]

5. قُرب، مراتبی دارد و بالاترین آنها لقاء است. و هر مرتبه از مراتب قُرب را مقرّبی است که بالاترین آنها نماز است. [نکته های ناب: 78]

6. نماز، عروج مؤمن است و عروج، مستلزم قرب و لقاء است… مؤمن بعد از لقای او، نه تنها به سراغ حبشیّه [زن زشت، کنایه از غیر خدا] نخواهد رفت، که خیال او را هم نخواهد کرد. [نکته های ناب: 82]

7. ما عظمتی نداریم، همین اندازه عظمت داریم که می ایستیم؛ بعد همین را در رکوع، نصفه می کنیم؛ و بعد به سجده و خاک بر می گردیم. [نکته های ناب:83]

اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است، که به واسط? خضوع و خشوع و آن هم به اِعراض از لَغو محقّق می شود، کار تمام است!

8. شاید حکمت تکرار نماز – علاوه بر تثبیت – سیر باشد؛ به این نحو که هر نمازی از نماز قبلی بهتر، و نماز قبلی زمینه ساز نماز بعدی باشد.[نکته های ناب:81]

9. قیام بنده در نماز، اظهار عبودیّت و سکون است، و این که هیچ حرکتی از خود ندارد؛ و سجود غایت خضوع است.[نکته های ناب:83]

10. سؤال: اجمالاً بفرمایید حضور قلب، چگونه حاصل می شود؟

جواب: بسمه تعالی، اگر مقصود، حضور قلب است، با نوافل و عبادات مستحبّه تحصیل می شود و از آن جمله، تبدیل فرادا به جماعت است. تحصیل حضور قلب به این می شود که در اوقات غفلت به خود فشار نیاورد؛ و در اوقات حضور، اختیاراً آن را از دست ندهد.[به سوی محبوب:62]

منبع: www..porsemani.ir

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

احادیثی گهربار درباره رزق و روزی

رزق و روزی

پيامبر صلى الله عليه و آله:
هر كس روزى اى دارد كه حتما به او خواهد رسيد. پس هر كس به آن راضى شود، برايش پُر بركت خواهد شد و او را بس خواهد بود و هر كس به آن راضى نباشد، نه بركت خواهد يافت و نه او را بس خواهد بود. روزى در پى انسان است، آن گونه كه اجلش در پى اوست. اعلام الدين ص342

امام على علیه السلام :
براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و هم‏نشينى با بزرگواران.
مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج 8، ص 115، ح 9199

  امام صادق علیه السلام :
نماز شب، انسان را خوش ‏سيما، خوش ‏اخلاق و خوشبو مى‏ كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى ‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى ‏برد و چشم را نورانى مى‏ كند.
ثواب الأعمال ص4

منبع: www.beytoote.com

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

آسیب های فضای مجازی

فضای مجازی

خانواده درون بطری‌های بسته

یک کاریکاتور که هریک از اعضای خانواده درون یک بطری شیشه‌ای سر بسته، سرشان در گوشی، تبلت و لب‌تاب است،پای این کاریکاتور نوشته شده: دروغ بزرگ قرن را به ما گفتند، گفتند عصر ارتباطات است؛ ولی واقعیت این است که عصر قطع ارتباطات است.

جامعه‌ی کنونی ما با سرعت هر چه تمام‌تر می‌تازد به سوی غم، ناراحتی، رنج وافسردگی، آیتم‌های خانواده شاد این است که دقیقاً برعکس آن کاریکاتور تصور شود؛ یعنی اعضای خانواده از درون بطری‌های شیشه‌ای بیرون بیایند. سرشان را از گوشی، تلگرام، اینستاگرام و به طور کل از فضای مجازی دربیاورند و در دنیای حقیقی، پدر نقش پدر بودن را ایفاکند یعنی مدیر و مدبر خانواده، مادر نقش مادر بودن یعنی مرکز توجه به احساسات و عواطف خانواده و بچه نقش  بچه بودن یعنی در سن کودکی بازی حقیقی و حرکتی مثل لی‌لی، قایم باشک و… نه اینکه مشغول باشد با بازی‌های مجازی. با تحلیل دو دسته اول خانواده‌ها، فرزندان بیش‌تر، محدودیت زمانی کارتون‌ها، تغذیه سالم و سبزی پاک کردن‌های دورهمی و… ما را به خانواده شاد رهنمون می‌سازد.

تا چه زمانی می‌توان درون این بطری‌های سربسته دوام آورد؟ اکسیژن آنها بلأخره روزی تمام می‌شود و با هر تقلا، زحمت و جان کندن از درون آن بیرون بیایند تا کمی هوای تازه تنفس کنند. هوای تازه که منجر به شاد بودن فرد می‌شود. فرد شاد شود، خانواده شاد می‌شود. خانواده شاد باشد، جامعه شاد می‌شود.

منبع:گروه مؤلفان، حقیقت مجازی (درباره فضای مجازی چه بدانیم و چه بگوییم؟)، مرکز ملی فضای مجازی، بی‌تا، بی‌جا، ص 97- 96.  

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی

بنا به اهمیتی که سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد قسمتهای مهمی از بیانات رهبر معظم انقلاب که در طول چند سال اخیر در رابطه با رعایت سبک زندگی در ابعاد مختلف زندگی فرموده اند آورده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیار، یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوه‌ی زیستن - اینها عبارةٌ اخرای یکدیگر است - این یک بُعد مهم است؛ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم - که هدف انسان، رستگاری و فلاح و نجاح است - باید به سبک زندگی اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است. بنابراین مسئله، مسئله‌ی اساسی و مهمی است.

سبک زندگی بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.

18 دستورالعمل برای سبک زندگی

1- رفتار در خانواده:

روح محیط خانه عبارتست از خانواده، باید به این اهمیت داد باید در این تأمل و تدبر نمود. « بیانات در دیدار با جمعی از بانوان فرهیخته ی حوزوی و دانشگاهی 91/02/12»

2- تحصیل:

از لحاظ علمی خودتان را پیش ببرید شما می خواهید ستونی باشید که مدنیت ایران بر روی این ستوانها سر پا بایستد.« دیدار با جمعی از اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان 86/02/19»

3- مصرف:

جنس داخلی که مصرف شد آن کننده ی کار ابتکاراتی دارد، این ابتکارات را روز به روز افزایش خواهد داد.«حرم رضوی 93/01/01»

4- کسب:

در هر نقطه که مشغول کاری هستید این کار، کشور شما را از بیگانگان بی نیاز و به آبادانی کشور کمک می کند.«دیدار با معلمان و کارگزاران71/02/09»

5- ازدواج:

من از این بیم دارم که نگاه بی تفاوت نسبت به مسئله ازدواج تبعات سختی را برای کشور به وجود بیاورد.« دیدار دانشجویان 93/05/01»

6- پوشش:

نه اینکه من بخواهم بگویم چادرنوع منحصر است، نه چادر بهترین نوع حجاب است یک نشانه ی ملی ماست.« دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان 70/10/04»

7- تفریح:

شاید بهترین ساعات تفریح برای بنده در شبانه روز آن ساعاتی است که به کارهای علمی خودم می پردازم.« دیدار اساتید دانشگاهها 81/08/22»

8- سفر:

بعضی ها قبل از اینکه به سفر مکه بروند سوغاتی ها سفر را در اینجا می خرند کار خوبی است.« دیدار کارگزاران حج 90/07/11»

9- بهداشت:

لباس پیامبر وصله زده و کهنه بود اما تمیز بود این چیزهای به ظاهر کوچک در باطن بسیار موثر است.«نماز جمعه 79/02/23»

10- خوراک:

آیا غذا می خوریم تا جان بگیریم و راه بیفتیم و نانی گیر بیاوریم و دوباره بخوریم؟ این که چیز پوچی است.«دیدار فرماندهان نیروی زمینی و هوانیروز 68/12/05»

11- دخل:

بر ملتی که حساب دخل و خرج خود را دارد از تحریم ضرری وارد نمی شود.«خطبه های نماز عید فطر86/07/21»

12- دوستی:

این دست دوستی، پیوند عاطفی، ارتباط محبت آمیز میان برادران، میان دوستان، میان خواهران، میان آحاد ملت اسلامی خیرخواهی خیراندیشی را باید حفظ کرد.«بیانات در دیدار با جمعی از پاسداران 76/09/12»

13- کارجمعی:

اسلام گفته است:« واعتصمو بحبل الله جمیعا» یعنی حتی اعتصام به حبل الله هم باید دسته جمعی باشد.«دیدار جوانان خراسان شمالی 91/07/23»

14- معماری:

باید حفظ هویت و اصالت شهرها و پای بندی به معماری اسلامی و ایرانی و رعایت زیبایی و استحکام برجسته شود.«پیام به مناسبت آغاز به کار شوراها 86/02/08»

15- خودسازی:

اولین و مهمترین قدم خودسازی اینست که انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر اعتقادی نگاه کند.«خطبه های نماز عید فطر 80/09/25»

16- رفتار در جامعه:

فرهنگ به عوان عامل اصلی در رفتارهای اجتماعی کشور، معلول عنه قرار گرفته و آن چنان که باید و شاید نیست.« دیدار اعضای شورای انقلاب فرهنگی 87/09/23»

17- رسانه:

افزایش مطبوعات، تنوع آن، کیفیت یافتن آن، و اگر خطایی دارد تصحیح آن جزو کارهای اساسی در این نظام است.« دیدار مدیران مطبوعات 75/02/012»

18- مناجات:

از امام پرسیدم کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان می آید و دوست دارید؟ فرمودند دعای کمیل و مناجات شعبانیه.« دیدار با وزیر، مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات 83/07/13»

منبع : www.dana.ir

 

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

در محضر اهل بیت

نام گذاری فرزند

 

مراسم نامگذاری و بیمه ساختن نوزاد

امام سجاد زین العابدین (ع) می‌فرماید: «چون حضرت فاطمه زهرا (س) اولین نوزاد خود را به دنیا آورد، از همسرش حضرت علی (ع) در خواست نمود تا نامی مناسب برای نوزادشان انتخاب نماید.»

امام علی (ع) فرمود: من در این امر هرگز بر رسول خدا سبقت نخواهم گرفت. هنگامی که حضرت رسول (ص) وارد منزل شد، قنداقه نوزاد را که در پارچه‌ای زرد رنگ پیچیده شده بود، تحویل حضرت دادند. همین که چشم

رسول خدا (ص) به قنداقه نوزاد افتاد، فرمود: مگر نگفته‌ام نوزاد را در پارچه زرد نپیچید، پس پارچه زرد را باز نمود و نوزاد را در پارچه‌ای سفید قرار داد. بعد از آن خطاب به پدر نوزاد ـ امام علی (ع) روکرد و فرمود: آیا اسمی برایش تعیین کرده‌اید؟

حضرت علی (ع) اظهار داشت: یا رسول الله ! ما بر شما سبقت نخواهیم گرفت، و حضرت رسول (ص) فرمود: و من نیز بر پروردگارم سبقت نمی‌گیرم.

در همین بین خداوند متعال توسط جبرئیل وحی فرستاد: ای محمد ! چون علی (ع) برای تو همانند هارون برای موسی است؛ پس اسم این نوزاد را همنام فرزند هارون قرار ده . حضرت رسول (ص) پرسید: فرزند هارون چه نام داشته است ؟ جبرئیل (ع) پاسخ داد: شُبَّر. حضرت رسول اظهار داشت: زبان من عربی است و زبان هارون عبری بوده است جبرئیل پاسخ داد: او را حسن بگذارید. و آن‌گاه رسول خدا (ص) در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ اقامه گفت و پس فرمود: خداوندا ! این نوزاد را از تمام آفات و شرور شیطان رجیم پناه تو قرار می‌دهم.[1]

و بعد از آن دستور داد: تا برای سلامتی و بیمه شدن نوزاد از بلاها و حوادث، گوسفندی برایش عقیقه کنند، و در بین بیچارگان و فقراء تقسیم نمایند. و همچنین امر فرمود تا موهای سر نوزاد را تراشیده و هم وزن آن نقره تهیه کنند و به عنوان صدقه به تهی‌دستان دهند.[2]



[1]. بحارالانوار، ج 43، ص 238، ح 3 به نقل از امالی صدوق.
[2]. بحارالانوار، ج 43، ص 238، ح 29 به نقل از امالی صدوق. 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

مطلع عشق

مطلع عشق

خانواده‌ی آرامتر با بهره‌وری بیشتر
هر انسانی – هم زن و هم مرد – در طول زندگی، در شبانه روز مشکلاتی دارد و با پیش‌آمدها و حوادثی مواجه است. این حوادث اعصاب را می‌کوبد و خسته می‌کند. انسانها را دچار ناآرامی و سرسیمگی می‌کند. وقتی وارد محیط خانو.اده شد، این محیط امن و امان به او تجدید قوا می‌بخشد. او را آماده‌ی یک روز دیگر و یک شبانه روز دیگر می‌کند. خانواده برای تنظیم زندگی انسان خیلی مهم است. البته خانواده باید خوب اداره بشود، باید سالم اداره بشود. این بهره‌ای که مرد و زن از این خانواده‌ی آرام می‌برند، بهره‌ی کاری آنها را در بیرون خانواده بالا می‌برد، به آن اهمیت و ارزش می‌دهد، آن را باارزش و با کیفیت می‌کند. فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یک مجموعه‌ی خانواده،‌یکی از فرصتهای مهم زندگی برای مرد و زن است. این یک وسیله‌ی آسایش، آرامش روحی، وسیله‌ی دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است، وسیله‌ی تسلی، وسیله‌ی پیدا کردن یک غمخوار نزدیک است، که برای انسان در طول زندگی بسیار لازم است.. خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۹/۱۲/۱۳۸۰

منبع : www.farsi.khamenei.ir

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

(بنای خانه، بر اساس تقوا)

 

تقوا

(بنای خانه، بر اساس تقوا)

قرآن کریم در سوره‌ی توبه آیه 109 می‌فرماید:« أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ  وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» آیا کسی که مسجدی به نیت تقوا تأسیس کرده و رضای حق را طالب است مانند کسی است که بنایی سازد بر پایه سستی در کنار مسیل (لبه پرتگاه دوزخ) که زود به ویرانی کشد و عاقبت او را به آتش دوزخ درافکند؟! و خدا هرگز ستمکاران را هدایت نخواهد فرمود.

این آیه‌ی شریفه، از نمونه‌های تشبیه معقول به محسوس است؛ قرآن شریف گه‌گاه معانی معقول را به امور محسوس تشبیه می‌کند، تا درک ما از آن مطلب، روشن‌تر شود. در این آیه نیز می‎فرماید: اگر پی‌ها، ریشه‌ها و دیوارهای خانه‌ای که انسان برای زندگی خود می‌سازد، بسیار محکم باشد، سقفی که بر روی خانه می‌زند، با‌دوام خواهد بود.

امّا اگر کسی بر لب درّه‌ی سیل زده خانهای بنا نهد، با یک سیل یا طوفان، منزلش نابود خواهد شد.

قرآن کریم می‌فرماید: اگر زندگی و خانه‌ی شما بر پایهی تقوا ـ یعنی گردن نهادن بر دستورات دین ـ بنا شده باشد؛ الفت، محبّت، نماز، روزه، قرآن راز و نیاز با خداوند و بالأخره رابطه با خداوند در خانه حکمفرما باشد و افراد آن خانه به گناه آلود نباشند، این خانه محکم است و فرزندی هم که در چنین خانه‌ای رشد می‌کند، صالح خواهد بود. و امّا خانه‌ای که بر کناره‌ی درّه سیل زده بنا شده باشد. 

زندگی منهای خدا، با یک باد به جهنّم می‌رود. رحمت و فضل خداوند در خانه‌ی بدون تقوا وجود ندارد. برکت در آن خانه نیست و ملائکه در آن خانه رفت و آمد ندارند. در عوض، شیطان، بی برکتی، ظلمت، غم، غصّه، دلهره، اضطراب خاطر و نگرانی در آن خانه حکم‌فرماست.

منبع: مشق اخلاق، برگرفته از آثار و بیانات حضرت آیت الله العظمی مظاهری، ص 56 و 55.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

سخنان بزرگان

گندم

 

آموزش صبوری از دانه‌ی گندم

کسب هر موفقیتی، نیازمند صبر است. این نکته را میتوان از دانة گندم آموخت. شما دانة گندم را در خاک می‌کارید. دانه باید در زیر خاک صبر کند تا کم‌کم شکفته شود. اگر همان‌جا صبر نداشته باشد، میپوسد و تمام می‌شود؛ پس باید در زیر برف و در طوفان، استقامت داشته باشد و با بلا بسازد.

وقتی هم که خوشه کرد، اوّل بلا و سختی است. باید زیر چرخ جداکردن گندم از کاه، استقامت کند. بعد زیر سنگ زیر سنگ آسیا آرد شود. باید با صبر در مقابل آتش نانوایی، نان شود و برود در دهان یک مؤمن و جویده شود. به معده او برود و در آن دیگ جوشان، خرد و هضم شود. بعد برود در روده  و جوهرش گرفته شود و مثل سنگ معدنی که در کوزة ذوب آهن، فضولات خود را از دست میدهد، خالص شود. عاقبت، این دانه گندم وارد خون شده و جرئی از بدن مؤمن شود، تا به آن بگویند « مؤمن » که بالاتر از کعبه و بالاتر از ملک مقرّب است.

هر فضیلتی که انسان بخواهد پیدا کند، متوقّف بر صبر است؛ اگر کسی هم بخواهد خودسازی کند و تهذیب نفس داشته باشد، دست کم باید چهل سال خون جگر بخورد و شبانه‌روز زحمت بکشد و صبوری پیشه نماید. فصلت، آیه 31-30.

منبع: مشق اخلاق، برگرفته از آثار و بیانات حضرت العظمی مظاهری، ص 41-40.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

زندگي بدون تحقيق و جستار ارزش زيستن ندارد

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

ضرورت ايجاد بانك اطلاعاتي پژوهشي منسجم از ديدگاه مقام معظم رهبري

حقاً و بدون شك بايد پژوهش و تحقيق مورد توجه و اهتمام بيشترى قرار بگيرد، در كشور اولاً با توجه به نيازهاى آن، هدفدار كنيم؛ يعنى ببينيم واقعاً كشور به چه احتياج دارد و پژوهشها را در جهت نيازهاى كشور قرار بدهيم و اين لازمه‏ اش اين است كه ما بانك اطلاعات و مركزى داشته باشيم. همه بتوانند بدانند چه لازم است، چه انجام شده است و چه لازم است براى تكميل يك پژوهش، تا بتواند اين قطعات گوناگون در كنار هم جمع بشود. والّا صرف اينكه مثلاً يك مقاله در يك مجله‏ آى.اس.آى منتشر كرده يا چه تعداد مقاله منتشر كرده، كافى نيست؛ يعنى محقق و پژوهشگر ما نبايد براى كسب رتبه‏ علمى به دنبال اين باشد كه مقاله‏ اى را تهيه و توليد كند كه براى كشور هيچ فايده‏ اى ندارد و هيچ خلأيى از خلأهاى پژوهشى كشور را پر نمي‌كند. بله، آن كسى كه آن را در مجله چاپ مي‌كند، ممكن است برايش مفيد باشد يا براى كس ديگرى و جاى ديگرى مفيد باشد؛ اما براى كشور مفيد نيست. اين كار را مى‏كند صرفاً براى اينكه رتبه‏ علمى به دست آورد. اين نظام بايد به هم بخورد؛ اين درست نيست. نظام اعطاى امتيازات علمى و آيين‏ نامه‌هايى كه در اين زمينه هست، بايد تطبيق كند با همين مطلب كه كدام تحقيق منطبق است با نياز كشور، و كدام تحقيق، تكميل‏ كننده‏ يك زنجيره‏ ى تحقيق و پژوهش است. ما گاهى در زمينه‌‏هايى يك زنجيره‌اى داريم؛ حلقه‏‌هاى وسطِ اين زنجيره مفقود است. تأمين اين حلقه‌‏ها خيلى اهميت خواهد داشت. پس هدفدار كردن تحقيق علمى با توجه به نيازهاى كشور و نيازهاى صنعت و بقيه‏ بخشهاى حياتى كشور است.
                                                                                              بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار با استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها 85/7/13

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

زندگی، یعنی پژوهش، و فهمیدن چیزی جدید

                        

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

بیانات مقام معظم رهبری

علوم انسانى غرب مبتنى بر جهان‌بینى دیگرى است؛ مبتنى بر فهم دیگرى از عالم آفرینش است و غالباً مبتنى بر نگاه مادى است. خوب، این نگاه، نگاه غلطى است؛ این مبنا،مبناى غلطى است. این علوم انسانى را ما به صورت ترجمه‌اى، بدون اینکه هیچ‌گونه فکرت حقیقىِ اسلامى را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، می‌آوریم تو دانشگاه‌هاى خودمان و در بخش‌هاى مختلف این‌ها را تعلیم می‌دهیم؛ در حالى که ریشه، پایه و اساس علوم انسانى را در قرآن باید پیدا کرد. یکى از بخش‌هاى مهم پژوهش قرآنى این است. باید درزمینه‌هاى گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانى علوم انسانى را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسى و مهمى است. اگر این شد، آن‌وقت متفکرین و پژوهندگان و صاحب‌نظران در علوم مختلف انسانى می‌توانند بر این پایه و براین اساس بناهاى رفیعى را بنا کنند. البته آنوقت می‌توانند از پیشرفت‌هاى دیگران،غربى‌ها و کسانى که در علوم انسانى پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبناى قرآنى باشد.
                                                                                                                                                                                                       مقام معظم رهبری

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

برگزیده ای از نیایش های نغز امام حسین(ع) در روز عرفه

«خدایا اگر توجه خود را بر بررسی آثار قدرت و دستاوردهای توانایی تو معطوف سازم و یک به یک آنها را تحت مطالعه قرار دهم تا تو را شناسایی کنم، همین امر موجب می گردد که راه وصال و دیدار تو دور و دراز گردد».[1]

«خدایا! توجه و التفات مرا آن چنان به سوی خویش معطوف ساز که از آن پس، به غیر تو ننگرم و جز رضای تو، رضای هیچ کس، حتی رضای خود را هم نپویم».[2]

«[خدایا!] چگونه می توان به چیزی [یعنی اثری] که در وجود خود به تو نیازمند است، بر وجود تو استدلال کرد؟!»[3]

«آیا غیر تو (یعنی آثار تو) دارای آن چنان ظهوری است که تو را نباشد، تا بخواهد ظهور تو را وانمود سازد؟!»[4]

«خدایا! تو مرا فرمان دادی که برای کسب عبرت، به آثار تو بازگردم و آنها را مورد مطالعه قرار دهم. پس مرا با جامه ای از انوار و همراه با هدایتی که به عبرت و استبصار[5] بارور است، به خود بازگردان».[6]

«خدایا! مرا به وسیله پوششی از انوار به سوی خود بازگردان، آن گونه که نفوس مطمئنه ـ درحالی که شادمان و مورد رضایت می باشند ـ در میان بندگان راستین تو به تو بازمی گردند».[7]

«خدایا! مرا با بصیرت به خود بازگردان تا بازگشتنم به تو از رهگذر آثار، بسان واردشدن بر تو از طریق همین آثار باشد، به گونه ای که سرِّ و درونم از نظر و التفات به این آثار، مصون باشد و همتم از اعتماد و اتکای بر این آثار فراتر رود؛ که تو بر هر چیزی توانا هستی».[8]

[1]. سید خلف، مظهر العجائب، تصحیح: دکتر سید محمدباقر حجتی، قم، نشریه علوم حدیث، ش 1، ص 130.

[2]. همان، ص 131.

[3]. همان، ص 134.

[4]. همان.

[5]. استبصار: طلب بصیرت و بینایی.

[6]. مظهر العجائب، ص 143.

[7]. همان، ص 144.

[8]. همان.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

حکایت جوانی در عرفات

«فضیل عیاض ـ رحمه الله ـ گوید: جوانی دیدم در موقف[1] [عرفات و روز عرفه] خاموش ایستاده و سر فرو انداخته، همه خلق در دعا بودند و وی خاموش بود. گفتم: ای جوان! تو نیز چرا دعا و انبساطی نکنی؟! گفت: مرا وحشتی افتاده است و وقتی که داشتم از من فوت شده، هیچ روی دعا کردن ندارم. گفتم: دعا کن تا خدای ـ عزّوجلّ ـ به برکات این جمع تُرا به سر مراد تو رساند. گفت: خواست که دست برگیرد و دعا کند، نعره ای از وی ظاهر شد و جان با آن برآمد».[2]

[1]. موقف: محل وقوف، محل توقف.

[2]. خواجه محمد پارسا، فصل الخطاب، تصحیح: دکتر جلیل مسگرنژاد، تهران، نشر دانشگاهی، 1381، ص 225.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

حکایت جوانی در عرفات

«فضیل عیاض ـ رحمه الله ـ گوید: جوانی دیدم در موقف[1] [عرفات و روز عرفه] خاموش ایستاده و سر فرو انداخته، همه خلق در دعا بودند و وی خاموش بود. گفتم: ای جوان! تو نیز چرا دعا و انبساطی نکنی؟! گفت: مرا وحشتی افتاده است و وقتی که داشتم از من فوت شده، هیچ روی دعا کردن ندارم. گفتم: دعا کن تا خدای ـ عزّوجلّ ـ به برکات این جمع تُرا به سر مراد تو رساند. گفت: خواست که دست برگیرد و دعا کند، نعره ای از وی ظاهر شد و جان با آن برآمد».[2]

[1]. موقف: محل وقوف، محل توقف.

[2]. خواجه محمد پارسا، فصل الخطاب، تصحیح: دکتر جلیل مسگرنژاد، تهران، نشر دانشگاهی، 1381، ص 225.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

برگزاری کارگاه آموزشی اساتید راهنما در استان قزوین

 

به همت واحد پژوهش حوزه علمیه کوثر قزوین 4و5 شهریور93 کارگاهی دو روزه تحت عنوان “کارگاه آموزشی اساتید راهنما” با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر اسلام پور برگزار شد. در این کارگاه که با هدف آموزش اساتید راهنمای جدید برگزار شد، 25 نفر از اساتید راهنما شرکت داشتند. کیفیت بارش فکری و مسأله­یابی، تبیین فرق پژوهش موضوع­محور و مسأله­محور، مهارت فصل بندی، مهارت تبار شناسی، مهارت نگارش تعریف­و­تبیین مسأله، مهارت ارزیابی تحقیقات پایانی مهم­ترین عناوین مطرح شده در این کارگاه بود.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

شرح احادیث خارج فقه رهبر انقلاب 5/ خرج مال در راه رفاه خانواده اشکالی ندارد.

حديث:

فى الكافي، عنِ الباقر… قالٍ رسول الله (صلی‌الله علیه و آله): طوبيٍ لمن اکتسَب منِ المؤمنينَ مالاً من غير معصية و أنفَقه في غير معصية و عاد به علي أهل المَسكَنة.[1]


ترجمه:

خوشا بحال مؤمنى كه مالى از غير راه معصيت و نافرمانى بدست آرد و در غير راه معصيت نيز خرج كند، و بوسيله آن به مستمندان احسان كند.

شرح:

خرج مال در راه رفاه خانواده اشکالی نداردخوشا به حال آن مؤمني که مالي را از غير راه معصيت کسب مي کند، از طُرق حلال و مشروع و آن را در غير معصيت خرج مي کند، يعني صرف هزينه هاي معمولي و آنچه راحت و رفاه خود و عيالاتش متوقفّ بر آن است و آنچه شرعاً حلال است، مي‌کند. علاوه بر هزينه‌هاي مشروع و حلال، کمک به فقراء هم مي‌کند؛ «عادَ به» يعني «نفَع به»، بوسيلۀ اين مال به اهل مَسکنة و به فقراء. نفع مي رساند، گردشِ ماليِ سالم در اسلام اينقدر ممدوح است که پيغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) در اين بيانات مهم با عنوان طوبي ـ خوشا به حال آن کساني که اينطور هستند ـ بيان مي فرمايند. بنابراين، پول به دست آوردن اگر از راه صحيحي باشد، ايرادي ندارد و خرج کردنِ آن در زندگي براي امور معمولي، راحتي و رفاه خود و خانواده اش، هيچ اشکالي ندارد به شرط آنکه به حدّ اسراف نرسد و در راه حرام مصرف نکند.

علاوۀ بر اين، به کساني که محتاجِ کمکِ او هستند، هم کمک کند. پس پول به دست نياوردن، توصيه نشده، پول به دست آوردن و همه را در راه خدا انفاق کردن و هيچ براي زندگيِ خود خرج نکردن نيز توصيه نشده است. بايد انسان مراقب باشد که هم کسب، و هم خرجِ او، در راه صحيح باشد.[2]

[1] - الشافی، صفحه 821

[2] - 7/8/1391

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

20 نکته در مورد یادداشت برداری

1 - یادداشت برداری یکی از کلیدهای اصلی یادگیری و یادآوری است.
2- فراموش نکنید که یادداشت برداری با رونویسی متفاوت است.
3 - در یادداشت برداری سعی نکنید تمام صفحه را پر کنید. این کار اصلاً اصولی نیست.
4 - برای یادداشت برداشتن از طرحهای گوناگون و متنوعی مثل موارد زیر استفاده کنید.

5 - یادداشتهایتان را بر اساس اشخاص، فرمولها، اصطلاحات، تاریخ ها، تعاریف، اندیشه های اساسی و… طبقه بندی و دسته بندی کنید.
6 - یادداشت برداری هایتان را در زمانها مختلفی مثل سر کلاس درس، بعد از مطالعه، در منزل، بعد از مرور کردن و… انجام دهید.
7 - سعی کنید یادداشت هایتان در حدی مطمئن و جامع باشد که جایگزین مناسبی برای منبع اصلی باشد.
8 - یادداشت هایتان را در زمان های مختلف مورد مطالعه قرار دهید آنها را مورد اصلاح و بازآرایی قرار دهید.
9 - خلاقیت در یادداشت برداری را فراموش نکنید چه به لحاظ نحوه نگارش چه به لحاظ شکل نوشتار، نمودارهایی که بکار می برید یا رمزنویسی هایی که انجام می دهید. هر چه خلاقانه تر باشد بهتر است
10 - سعی کنید یادداشت هایتان به زبان خودتان باشد و از کلمات متن کتاب کمتر استفاده کنید.
11 - یکی از منابع مفید برای مقایسه یاداشتهایتان با دیگران استفاده از خلاصه های کتب و منابع کمک آموزشی است.
12 - برای یادداشت برداری حتماً اندیشه اصلی را از تعریف، فضای مفهومی، مصادیق، طبقه بندی ها، کاربردها، فرمولها و سایر جزئیات تفکیک کنید.
13 - از نمودارهای مختلف در نوشته های خود استفاده کنید از نمودارهای خطی، زنجیری و پله ای بیشتر برای یادداشت هایی استفاده کنید که یا رابطه علت و معلولی دارند یا تقدم و تأخر آنها مهم است.

14 - نکات مهم یادداشتهایتان را با شکل، با کادر کشیدن دور آنها با رنگ، با تغییر شکل نگارش یا به هر وسیله دیگری برجسته نمایی کنید.
15 - یادداشتهایتان را با یکدیگر مبادله کنید. در این تبادل آنها را با هم مقایسه کنید و اشکالات احتمالی یادداشتتان را پیدا کنید و آنها را رفع کنید.
16 - اصل اساسی در هر گونه یادداشت برداری حذف توضیحات اضافی و اهمیت سنجی مطالب است. برای این منظور باید اصل و فرع مطالب را از هم تشخیص دهید.
17 - کی از راههای موفقیت، خلاصه برداری کردن از روی یادداشت هاست برای این کار تمرین خلاصه نویسی کنید.
18 - بخاطر داشته باشید که هر گونه یادداشت برداری باید هدفمند باشد. یعنی پاسخگوی نیازی یا جوابگوی سؤالی باشد.
19 - یادداشتهایتان را به گونه ای تهیه کنید که قابل حمل باشد و به سهولت بتواند مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین استفاده از سر رسید و سالنامه ها را توصیه نمی کنیم.
20 - بهترین وضعیت برای یادداشت برداری آن است که آنها را روی اوراقی جداگانه و بهم پیوسته بنویسیم تا اگر نیازی به چک و اصلاح آن بود بتوانیم با بازنویسی آن دوباره به مجموعه ای قابل قبول برسیم.
منبع: حاجی بابایی، مرتضی، اصول و نکات کلیدی مطالعه و یادگیری، تهران، نشر ما و شما، چاپ هشتم، زمستان 1389

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

كتابشناسی امام صادق علیه السلام

ـ در محضر امام صادق علیه السلام / زین العابدین باکوئی / کمال الملک / 1382

ـ درس‌هایی از توحید و نبوت از زبان امام ششم و امام هشتم علیه السلام /علی عبدالملکی/ علم گستر/ 1382

ـ مصباح الشریعه، از کلمات امام ششم حضرت صادق علیه السلام ،صد باب در حکمت و معارف و سیر و سلوک / حسن مصطفوی/ مرکز نشر آثار علامه مصطفوی/ 1383

ـ مجموعه مقالات منتخب همایش سراسری علم، معرفت و تضارب آرا در مکتب جعفری/ کارور/ 1384

ـ مرد صادق؛ حضرت امام جعفر صادق علیه السلام / مهدی مرادحاصل، شهرام عظیمی (نقاش)، زهرا شهبازی (ویراستار)/ منادی تربیت / 1384

ـ معجزات امام صادق علیه السلام / حمید عجمی (خطاط)، حبیب الله اکبرپور (به اهتمام)، محبوبه درویشان حقیقی (مصحح)/ الف / 1384

ـ امام صادق علیه السلام الگوی زندگی / حبیب الله احمدی / فاطیما / 1385

ـ نصایح امام صادق علیه السلام ؛ به زبان روسی/ محمدتقی مصباح، محمد آذری (مترجم) / شهریار / 1385

ـ امام صادق علیه السلام از دیدگاه اهل سنت / مهدی لطفی، ذوالفقار ناصرپور (ویراستار) / مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما / 1385

ـ مهربان هشتم، امام صادق علیه السلام /مجید ملامحمدی، محمدحسین صلواتیان (تصویرگر)/ پیام آزادی، کتاب‌های پرنده / 1385

ـ درسنامه امام صادق علیه السلام / سیدصادق حسینی شیرازی / یاس زهرا علیها السلام / 1386

ـ ویژگی‌های امام صادق علیه السلام /حامد فدوی اردستانی / نسیم کوثر/ 1386

ـ صحیفه امام صادق علیه السلام / جواد قیومی اصفهانی (گردآورنده)/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی / 1386

ـ زندگانی امام صادق جعفربن محمد علیه السلام / سیدجعفر شهیدی / دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ 1386

ـ چهل حدیث از امام صادق علیه السلام /شراره شرفی (به اهتمام) / جلیل/ 1386

ـ پرتوی از زندگانی امام صادق علیه السلام /نورالله علیدوست خراسانی، جعفر سبحانی تبریزی/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ 1386

ـ صحیفه امام صادق علیه السلام / جواد قیومی اصفهانی (گردآورنده)/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی / 1386

ـ در مکتب امام صادق علیه السلام / محمدحسین نوحه خوان/ مدین/ 1387

ـ طب جامع امام صادق علیه السلام / سیدمحمدکاظم قزوینی، لطیف راشدی (مترجم)/ پیام عدالت / 1387

ـ صبح صادق؛ امام صادق علیه السلام /سیما بروجردی (تصویرگر)، عباسعلی سپاهی یونسی (شاعر) انصار/ 1387

ـ اخلاق از دیدگاه امام صادق علیه السلام /زهرا اسدی / ام ابیها(س) / 1387

ـ درس‌هایی از مکتب امام صادق علیه السلام / سیدمحمدتقی حکیم/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی / 1387

ـ امام صادق علیه السلام / مهدی وحیدی صدر/ عروج اندیشه/ 1387

ـ شگفتی‌های آفرینش به بیان امام ششم علیه السلام ؛ آفرینش انسان/ سیدمسعود راد / مدرسه / 1387 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

شرح احادیث خارج فقه رهبر انقلاب 4/ تربیت فرزندان در خانواده چگونه شکل می‌گیرد؟

حديث:

 فی الکافی، عن مِسعدة بن صدقة قال: و قال ابوعبدالله (علیه السلام): إنَّ خیرَ ما وَرَّثَ الآباءُ لأبنائهم الأدب لا المال، قال مسعدة: یعنی بالأدب، العلم.[1]

 

شرح:

  دنبالۀ روایتِ مسعدة بن صدقه است، حضرت می فرماید: بهترین ارثی که پدران برای فرزندان می گذارند، ادب است نه ملک، خانه، زمین و سایر مملوکات. مسعدة بن صدقه در ذیل روایت، می گوید: مراد حضرت از ادب، علم است. شاید مقصود، همین انتقال فرهنگ است که در عرفِ ادبیاتِ امروز، می گوییم انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر.

فرض بفرمایید پدری صدق را به فرزندش تعلیم می دهد ،شجاعت را، همّتِ را، کارکردن را، شرف را، اینها ادب است. تعبیر علم بر اینها تعبیر مجازی نیست، ِتعبیر حقیقی است. اینها علم است، علم فقط نوشتن فرمول ریاضی و فیزیک و غیره نیست، علم حقیقی همین ارزش‌هاست که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. بنابراین، مراد از ادب، یک چنین چیزی خواهد بود.

نکتۀ اساسی در این روایت این است که فرهنگ پذیری انسان در درجۀ اوّل از ناحیۀ خانواده است که اشباع می‌شود، حضرت واقعیتی را بیان می کنند که بدانیم هر حرکت و هر رفتار و مشی ما با فرزندانمان در شخصیت و شکل دهیِ ذهنیتِ آنها تأثیر می‌گذارد؛ در واقع، نظام ارزشیِ اسلام را، اهمیت این تعلیم و آموزش را، این انتقال فرهنگ صحیح را به فرزندان نشان می دهد که این، وظیفۀ پدران است. البته به فرزندان هم این نکته را می گوید که: بدانید! آنچه از این ناحیه گیرتان می آید، قیمتی تر است از مال و مَنال دنیوی که از پدران بدست می آورید. تقوا را، پرهیزگاری را، دوری از گناه را، انس با خدا را، انس با قرآن را، تسلیم در مقابل اوامر الهی را، توجّه دادن به معنویت را، اینها را ما باید به بچه هایمان یاد بدهیم.

اولین جایی که فرزند این چیزها را می چشد، داخل خانواده است، اینها را بایست به بچه ها یاد داد؛ جلوی بچه ها قرآن بخوانید! جلوی بچه‌ها دعا بخوانید! در مقابل چشم بچه ها از خدای متعال بخواهید! دعا کردن و حرف زدنِ با خدا را عملاً یاد بدهید! جلوی بچه ها دروغ نگویید! غیبت نکنید! اظهار ذلتّ در پیش غیر خدا نکنید! طمع به مال را نشان ندهید! اگر اینطور شد ،فرزند ما هم اینطوری بار می آید. چنانچه ما غیبت کنیم، بداخلاقی کنیم ،اهانت به این و آن کنیم، جلوی بچه هایمان خودمان را در مقابل مقامات دنیوی کوچک کنیم، با خدای متعال اصلاً انسی پیدا نکنیم، این بچه هم در این محیط پرِورش پیدا می کند، از این حقائقی که باید فرابگیرد غافل می ماند و ذهن او و روح او با همین کارهایی که ما می کنیم آشنا می‌شود. سپس می‌فرمایند. فإنّ المالَ یذَهب و الأدبَ یبَقی، مال از بین می رود، اماّ این ادبی که به این بچه یاد دادید، تا آخر عمر با او هست، چون شخصیتِ او را شکل می‌دهد، به این بایستی اهمیت داد.[2]


[1] - الشافی، 851

[2] - 6/3/1392

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

برگزاری جلسه دفاعیه

 به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه کوثر قزوین جلسه دفاعیه  تحقیقات پایانی پنج نفر از طلاب مدرسه علمیه در تاریخ 12/05/93 و 13/05/93 برگزار شد. این جلسه با حضور حجه الاسلام و المسسلمین جناب آقای عابدینی و حجه الاسلام والمسلین جناب آقای کاظم لو به عنوان استادان داور برگزار شد. در این دو روز از تحقیقات پایانی خانمها اعظم کریمی زرندی با موضوع” اصول و مبانی قیام امام حسین و قیام امام مهدی “، طاهره خلج با موضوع” ویژگیهای فرهنگی - سیاسی حکومت امام عصر “، الهام توسلی با موضوع” منزلت اهل بیت (ع) در قرآن با تکیه بر تفسیر فخر رازی “، شکوفه بدرخانی با موضوع” عوامل ترک نماز از دیدگاه آیات و روایات ” و ربابه چیتگر با موضوع” معرفت امام و رابطه آن با ایمان” دفاع شد.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

شرح احادیث خارج فقه رهبر انقلاب3/ دنیا و آخرت می‌خواهید نماز شب بخوانید.

 حدیث:

کان فی وصیة النبی (صلی‌الله علیه و آله وسلم) لعلی (علیه‌السلام): و عَلَيْكَ بِصَلوَةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوَةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوَةِ اللَّيْلِ و عَلَيْكَ بِصَلوَةِ الزَّوَالِ، و عَلَيْكَ بِصَلوَةِ الزَّوَالِ و عَلَيْكَ بِصَلوَةِ الزَّوَالِ[1]

 ترجمه حدیث:

در وصیت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) بر امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) آمده است: بر تو باد كه به نماز شب قيام نمایی و بر تو باد كه به نماز شب قيام نمایی و بر تو باد كه به نماز شب قيام نمایی، و سه مرتبه ديگر گفتند كه بر تو باد كه به نماز زوال مبادرت نمایی و بر تو باد كه به نماز زوال مبادرت نمایی و بر تو باد كه به نماز زوال مبادرت نمایی.

 

شرح:

فقراتی از وصیت نبی مکرم به امیرالمؤمنینّ (علیه‌السلام) را قبلا خواندیم، در ادامه حضرت سه مرتبه این جمله را تکرار می‌فرمایند: نافلۀ شب را بجا بیاور! معلوم می‌شود خصوصیاتی در بلندشدن در نیمه شب، سحرخیزی و عبادن کردن وجود دارد که در هیچ‌یک از نمازهای بیست و چهار ساعت دیگر، این خصوصیات وجود ندارد؛ لذاست که بر آن تأکید شد است.

نقل قولی را از مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی (رضوان‌الله علیه) نقل کردند: اوائلی که مرحوم آقای طباطبایی به نجف رفته و با ایشان آشنا شده‌ بودند، ایشان می‌گفتند: در بین راه، به آقای قاضی برخورد کرد، ایشان به آقای طباطبایی اینطور توصیه می‌کنند: پسرم! اگر دنیا می‌خواهی، نماز شب بخوان! اگر آخرت می‌خواهی، نماز شب بخوان! یعنی اولین توصیه مرحوم میرزا علی آقای قاضی به این شاگردِ برگزیده برجسته همین نماز شب بود، دوستان بخصوص افرادی که بنیه جوانی دارند، این سفارش بسیار مهم را رعایت کنند، نگذارند نماز شب ترک بشود.

یعنی رفتار با نماز شب باید مثل نماز فریضه باشد، مادامی که قادرید و می‌توانید و محذور ندارید، اضطراری ندارید، حتما مقید باشید که نماز شب را بجا بیاورید. این را بایستی همه رعایت کنند. سپس فرمودند: علیک بِصَلوَةِ‌ الزوال، این را هم سه مرتبه فرمودند؛ به نظر می‌رسد، به قرینه صَلوَةِ‌ اللیل که قبل فرمودند، نافله ظهر است نه نماز ظهر.

نماز ظهر، فریضه است، این تأکید مربوط به نافله ظهر است. اینجاهم مرحوم آقای قاضی (رضوان‌الله علیه) در یکی از مکتوباتی که به بعضی از تلامذه خودشان دارند، بر نافله ظهر خیلی تکیه می‌کنند، می‌فرمایند: این صَلوَةِ الأوابین است. تعبیر مرحوم آقای قاضی است که نافله ظهر، صَلوَةِ الأوابین است. این هم جزو نوافل بسیار مهم است.[2]

[1] - الشافی، صفحه 829

[2] - 18/1/1392

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان:

تنها راه علاج، نابودی رژیم صهیونیستی است/ راهکار نابودی رژیم صهیونیستی برگزاری رفراندوم است/ مقاومت مسلحانه و قاطع تنها راه مقابله با رژیم صهیونیستی است/ مقاومت مسلحانه به کرانه باختری گسترش یابد/ حمایت وقیحانه امریکا باید در شناخت و برخورد ما اثر بگذارد.
(۱۳۹۳/۰۵/-۲۲:۳۹)                                                                                                                          

حدود هزار دانشجو از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی عصر امروز با حضرت آیت الله خامنه ای دیداری 2 و نیم ساعته داشتند تا رودررو، دغدغه ها، مطالبات و دیدگاههای جامعه دانشجویی را با رهبر انقلاب اسلامی مطرح کنند و در سخنان و پاسخهای ایشان، به تأمل در اولویتها و مسائل مختلف منطقه و کشور بپردازند.
حضرت آیت الله خامنه ای پس از شنیدن سخنان 90 دقیقه ای نمایندگان تشکلها و گروههای دانشجویی، با تحسین روحیه «پرنشاط، مطالبه گر، متفکرانه، منتقدانه و در عین حال مسئولانه» جامعه دانشجویی، به تبیین ریشه ها و عوامل حوادث دردناک غزه پرداختند و تأکید کردند: این جنایات خارج از تصور، واقعیت ذاتی رژیم گرگ صفت و کودک کشی است که تنها علاجش نابودی و از بین رفتن است البته تا آن هنگام، مقاومت قاطع و مسلحانه فلسطینی ها و گسترش آن به کرانه باختری، تنها راه مقابله با این رژیم وحشی است ضمن اینکه دفاع وقیحانه آمریکا و غرب از جنایات صهیونیستها باید به عنوان یک تجربه مهم، در «شناخت، نگاه و برخورد» همه ما با غرب اثر بگذارد و بفهمیم که واقعیتها و حقیقت امریکا، همین است و ملت ایران نیز روز قدس با خروش عظیم خود، نشان می دهد  که یار مظلوم و دشمن ظالم است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مصائبی که بر مردم مظلوم غزه می گذرد افزودند: این حوادث نمود «سیاست خشونت آشکار و مشت آهنینی» است که رژیم نامشروع و جعلی در عمر 66 ساله خود، بارها و بارها با افتخار و گستاخی آن را به اجرا درآورده است.
ایشان تأکید کردند: همانگونه که امام خمینی می فرمود اسرائیل باید از بین برود البته نابودی اسرائیل به عنوان تنها راه علاج واقعی، به معنای از بین بردن مردم یهود این منطقه نیست بلکه برای این کار منطقی، ساز و کاری عملی وجود دارد که جمهوری اسلامی آن را در مجامع بین المللی ارائه داده است.
ایشان افزودند: براساس این ساز و کار مورد پسند ملتها، مردمی که در این منطقه زندگی می کنند و اهل و متعلق به آنجا هستند در یک رفراندوم حکومت مورد نظر خود را اعلام می کنند و از این طریق، رژیم غاصب و جعلی از بین خواهد رفت.
رهبر انقلاب افزودند: البته تا زمانی که به یاری پروردگار، این رژیم سنگدل و آدمکش نابود شود، برخورد قدرتمندانه و مقاومت قاطعانه و مسلحانه، راه علاج این رژیم ویرانگر است.
ایشان خاطرنشان کردند: کسی گمان نکند اگر موشکهای غزه نبود رژیم صهیونیستی کوتاه می آمد، چرا که در کرانه باختری موشک یا تفنگ وجود ندارد و تنها سلاح مردم، سنگ است اما این رژیم، مردم آنجا را نیز کشتار و تحقیر می کند.
رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری تحقیر و مسموم شدن یاسر عرفات به دست صهیونیستها افزودند: اشغالگران، حتی ملاحظه سازشکاران را نمی کنند و فقط در صورت برخورد مقتدرانه فلسطینی ها، احتمال کوتاه آمدن آنها وجود دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش صهیونیستها برای آتش بس گفتند: رژیمی که خارج از «حد تفکر و تصور بشر» جنایت می کند با مقاومت قدرتمندانه فلسطینی ها، بیچاره شده و دنبال چاره کار است و این ثابت می کند که صهیونیستها فقط زبان قدرت را می فهمند.
رهبرانقلاب افزودند: با توجه به همین واقعیات، ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقه مند به سرنوشت فلسطین هستند در این زمینه فعالیت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطین، در پرتو دست قدرتمندآنها، و ضعف دشمن صهیونیست، کاهش یابد.
ایشان حمایت سیاسی از مردم غزه را وظیفه همه ملتهای مسلمان و غیرمسلمان خواندند و با اشاره به اعلام تنفر ملتها از رژیم وحشی اسرائیل تأکید کردند: انشاءالله در روز قدس دنیا خروش عظیم ملت ایران را خواهد دید و ملت نشان خواهد داد که انگیزه حمایت از فلسطین، همچنان در این سرزمین اسلامی، قدرتمند و موّاج است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شعار نه غزه نه لبنان فتنه گران افزودند: عده ای می خواستند با این شعار، حقیقت ملت ایران را معکوس نشان دهند اما مردم نگذاشتند و در روز جمعه نیز بار دیگر نشان خواهند داد که همیشه یار مظلوم و خصم ظالم هستند.
رهبر انقلاب با انتقاد بسیار شدید از حمایت و دفاع بی شرمانه مستکبران و در رأس آنها امریکا از فاجعه آفرینی و خشونت غیرقابل توصیف صهیونیستها افزودند: حوادث غزه، تألم بار و غم افزاست اما مهمتر این است که با نگاهی عمیق تر به حوادث جاری غزه، رفتار سلطه گران را در این ماجرا مورد بررسی و تحلیل قرار داد.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: چند دولت غربی بویژه امریکا و انگلیس خبیث از جنایاتی که هیچ انسان معمولی هم آن را قبول نمی کند، به صراحت دفاع می کنند و رئیس جمهور امریکا در مقابل این همه «کودک کشی و ویرانی و زجر و شکنجه» مردم غزه، با منطقی مسخره می گوید اسرائیل حق دارد از امنیت خود دفاع کند! اما آیا فلسطینی ها حق ندارند از امنیت خود و از زندگیشان دفاع کنند؟
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مسئولان کشورهای مستکبر نمی فهمند که با دفاع از جنایات صهیونیستهای پلید و مخرب، آبروی خود و کشورشان را در مقابل ملتها می برند و تاریخ در مقابل همدستی آنها با این فجایع، قضاوت سختی خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با ریشه یابی رفتار گستاخانه غربی ها خاطرنشان کردند: دفاع از جنایات صهیونیستها، در نظام لیبرال دمکراسی و در منطقی ریشه دارد که از کمترین ارزشهای اخلاقی برخوردار است و هیچ احساس انسانیتی در آن وجود ندارد.
ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: امریکایی که در قضایای مختلف با جمهوری اسلامی در چالش است واقعیتش همین است که می بینیم، ما باید امریکا را از این ماجرا بهتر بشناسیم و این شناخت به عنوان تجربه ای مهم، در برخورد و نگاه و رفتار ما با امریکا اثر بگذارد و برای ملت ما، دانشجویان، روشنفکران و برای همه ما به یک معیار تبدیل شود.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: رفتار سلطه گران با ظلمی که به مظلومان غزه می شود اثبات می کند آنها به بشر، حقوق بشر و به انسانیت، مطلقاً هیچ اعتقادی ندارند و هرچه درباره آزادی و حقوق بشر می گویند تمسخر آزادی و حقوق بشر است.
ایشان یک بار دیگر تأکید کردند: این حرفها را به عنوان نصیحت به مسئولان امریکایی نمی گوییم بلکه برای خودمان می گوییم تا تکلیف خودمان را بدانیم و در قضاوتها و تحلیل هایمان بفهمیم با چه کسانی روبرو هستیم.
رهبر انقلاب افزودند: شعارهای ضد امریکایی و ضد غربی و ضد استکباری که در کشور شنیده می شود ناظر به حقیقت و واقعیت وجودی امریکاست اما برخی به غلط تصور می کنند که این شعارها، کاری تعصب آمیز و بدون منطق فکری است.
رهبر انقلاب افزودند: نگاه ضد امریکایی و ضدغربی در ایران، یک نگاه عقلانی و متکی بر تجربه و محاسبه صحیح است.
ایشان با اشاره به سخنانشان در دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران کشور افزودند: همانگونه که بیان شد هدف اساسی دشمن، ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی ماست چرا که اگر یک نظام محاسباتی دچار اختلال شود حتی با داده های صحیح، خروجیهای غلط می دهد و تجربه ها نیز به درد او نمی خورد.
حضرت آیت الله خامنه ای با برشمردن برخی تجربه های ایرانیان از رفتار غرب در چند دهه اخیر افزودند: روی کار آوردن دیکتاتوری عجیب رضا قلدر، اشغال ایران در دهه 20، غارت منافع نفتی، کودتای 28مرداد، حمایت همه جانبه از دیکتاتوری محمدرضا پهلوی، کارشکنی در مقابل پیروزی انقلاب، حمایت همه جانبه از صدام و دهها توطئه دیگر، تجربه های ذی قیمتی است که شناخت ملت را از امریکا، واقعی و عمیق می کند اما روشنفکران غربزده چون دستگاه محاسباتی آنها دچار اختلال شده حتی از این تجربه های تلخ هم، استنتاج درست ندارند.
رهبر انقلاب، احیای عقلانیت صحیح را از مهمترین خدمات انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: برخلاف ملت، برخی دستان می خواهد همان جریانهای محقر غربزده بار دیگر امور کشور را به دست گیرند که باید در مقابل این حرکت، ایستاد و این ایستادگی، کاملاً صحیح و عقلانی است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش نخست سخنانشان، دیدار امروز با دانشجویان را دیداری خوب و نشانگر روحیه ایمان و شور و منطق و انگیزه در جوانان کشور دانستند و گفتند: مطالبی که امروز نمایندگان تشکل های دانشجویی بیان کردند، نشانگر وجود همین روحیه در میان دانشجویان است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ممکن است برخی مطالب مطرح شده غیرمنطقی یا غیرقابل تحقق و یا نادرست باشند اما مهمتر از این جزئیات، وجود روحیه پرنشاط و مطالبه گر میان دانشجویان است که موجب خرسندی فراوان است.
ایشان تأکید کردند: جوان دانشجو باید مطالبه گر، پرانگیزه، پرنشاط، حاضر در صحنه و ناظر به مسائل کشور باشد که به فضل خداوند این روحیه، امروز در میان دانشجویان وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته روحیه مطالبه گری و انتقاد در میان دانشجویان باید همراه با رعایت اخلاق و انصاف و حدود شرعی و پرهیز از بیان مطالبی باشد که به آن علم و یقین وجود ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به دانشجویان گفتند: امیدوارم این روحیه احساس تکلیف، مطالبه گری و انتقاد تا زمانیکه به عنوان مسئولان آینده کشور، مسئولیت ها را در دست می گیرید، در میان شما باقی بماند زیرا اگر اینگونه شود، کشور نجات پیدا خواهد کرد.
ایشان با اشاره به مطالب برخی دانشجویان درخصوص لزوم هدایت جریان علمی کشور به سمت کاربردی شدن و حل مسائل و مشکلات جامعه، افزودند: امروز، کار و تلاش علمی در کشور و در دانشگاهها، تلاشی زنده، موفق و مورد تحسین است اما این تلاش علمی باید مقدمه عمل برای حل مشکلات کشور باشد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: انتشار مقالات علمی در پایگاههای علمی معتبر جهان، اقدام علمی مورد تمجید است اما مطلوب نهایی این است که کار علمی ناظر به نیازهای عملی کشور باشد.
ارتباط بین شیوه های مدیریت اقتصادی و فرهنگ جامعه، یکی دیگر از مطالب دانشجویان بود که حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص آن گفتند: ما قبول داریم که ممکن است شیوه مدیریت اقتصادی در جهت گیری های فرهنگی تأثیرگذار باشد اما مسئله مهم و حیاتی نگاه و جهت گیریهای فرهنگی است که در همه سطوح باید به آن توجه شود.
ایشان افزودند: اینکه در دهه هفتاد در حالیکه اعتراض ها به شیوه مدیریت اقتصادی بود از جانب رهبری موضوع تهاجم فرهنگی مطرح شد، به دلیل اهمیت بسیار بالا و اصالت موضوع فرهنگ و جهت گیریهای فرهنگی در همه مقاطع است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب یکی از دانشجویان درخصوص مدت زمان سربازی به عنوان مانعی برای ازدواج دانشجویان خاطرنشان کردند: ازدواج جوانان، موضوع مهمی است که بی تفاوتی نسبت به آن در جامعه، ممکن است تبعات ناخوشایندی را در آینده، به همراه داشته باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: راه حل مشکل سربازی برای ازدواج جوانان، کوتاه کردن مدت زمان آن نیست و باید شیوه های دیگری به کار گرفته شود اما مهمتر از آن، انگیزه برای ازدواج در میان جوانان است، که نباید کاهش یابد.
ایشان با اظهار تأسف از بالا رفتن سن ازدواج بویژه در میان دختران، تأکید کردند: باید جوانان، خانواده های آنان و مسئولان دانشگاهها، برای زمینه سازی رواج ازدواج در محیط های دانشگاهی و جلوگیری از افزایش سن ازدواج، هم اندیشی و چاره جویی کنند.
رهبر انقلاب اسلامی برخی سنت ها و باورهای غلط را از موانع ازدواج جوانان برشمردند و گفتند: جوانان که همواره دارای روحیه مطالبه گری و پیشنهاد دهنده روشهای جدید هستند، باید زمینه ساز ازمیان برداشته شدن این سنت ها و باورهای غلط باشند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برکات معنوی و مادی سنت حسنه ازدواج خاطرنشان کردند: باید یک حرکت جدی در جامعه برای رواج ازدواج میان جوانان و دانشجویان آغاز شود.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به سئوال یکی از دانشجویان اشاره کردند که پرسیده بود آیا مواضع سیاسی افراد و دانشجویان و تشکل های دانشجویی باید منطبق با نظرات رهبری باشد؟
حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سئوال گفتند: خیر، این تصور صحیحی نیست که مواضع آحاد مردم از جمله دانشجویان که جزو قشرهای پیشرو هستند، باید الگو گرفته و برگردان نظرات رهبری باشد.
ایشان افزودند: دانشجو به عنوان انسانی مسلمان، مؤمن و صاحب فکر باید با نگاه به صحنه تحلیل داشته باشد و براساس آن تحلیل نسبت به اشخاص، سیاستها، جریانها و دولتها موضع گیری کند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تنها معیار صحیح تحلیل، باید تقوا یعنی دخالت ندادن هوای نفس در طرفداری یا مخالفت، و در تمجید یا انتقاد، باشد.
ایشان افزودند: نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری، ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: این روش کارها را قفل خواهد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: رهبری وظایفی دارد که به توفیق الهی آنها را انجام خواهد داد اما دانشجویان هم وظایفی دارند که باید با معیار تقوا و با در نظر گرفتن شرایط صحنه، آنها را انجام دهند.
ایشان یک نکته را هم خاطرنشان کردند و گفتند: البته اگر در زمینه ای نظری از جانب رهبری بیان شود، ممکن است این نظر، در تشخیص کسانی که به رهبری حسن ظن دارند، مؤثر باشد اما این به معنای ساقط شدن نظر دیگران نیست.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دانشجویان نسبت به موضوعات مختلف دغدغه داشته باشند و مسائل را با چشم باز پیگیری کنند، افزودند: دانشجویان در واقع نمایشگر وجدان بیدار ملت و نشان دهنده گرایش های عمومی جامعه هستند لذا باید کاملاً آگاهانه، با چشم باز و با احساس تکلیف به مسائل مختلف نگاه کنند و محیط کشور و منطقه، تهدیدها و فرصت ها، و دشمنان و دشمنی ها را بخوبی بشناسند.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنان خود چند توصیه هم به دانشجویان داشتند.
توصیه اول: تقویت مطالعات دینی و سیاسی در کنار آن کار علمی و بالا بردن قدرت تحلیل.
رهبر انقلاب اسلامی دانشجویان را به تفکر در مسائل فراخواندند و با تأکید بر پرهیز از نگاه احساسی و روزنامه ای به مسائل، خاطرنشان کردند: بسیاری از موضوعات از جمله موضوعاتی که از زبان دانشجویان مطرح شد باید در همان کرسی های آزاد اندیشی که قبلاً مطرح کردیم و در بحث های آزاد دانشجویی در محیط های دانشگاهی تعیینِ تکلیف شوند.
رقابت گفتمانی در محیط های دانشگاهی، با منطق قوی و همراه با تحمل مخالف، توصیه دوم رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان بود.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: هیچگاه نباید از جریان مخالف تعجب و وحشت کرد و یا خشمگین شد بلکه باید با تقویت مبانی و استحکام موضع، وارد رقابت گفتمانی شد و دیدگاه مخالف را تحمل کرد.
در ابتدای این دیدار آقایان:
- سعید اصغریان – نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
- علی بیانی – نماینده دفتر تحکیم وحدت
- احسان چنارانی – نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی
- سیدمحسن میرحاجی – نماینده بسیج دانشجویی
- علیرضا کریمی – نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
- و و حید غریبی – نماینده گروههای جهادی
دیدگاههای تشکل خود را درباره مسائل مختلف دانشجویی، دانشگاهها، علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیان کردند.
نکات مهم سخنان نمایندگان تشکلهای دانشجویی:
-  لزوم بازبینی عمیق مواد درسی رشته های علوم انسانی
- دقت در گره نزدن مسائل اقتصادی به مذاکرات
- ضرورت تحرک بیشتر دستگاه دیپلماسی در مسائل منطقه
- انتقاد از رویکرد فرهنگی برخی مسئولان و غفلت از مسائل اصلی و ارزشی
- لزوم برنامه ریزی عملی مسئولان برای اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی
- ابراز نگرانی ازحضور احتمالی برخی عوامل فتنه در بعضی مسئولیتها از جمله در دانشگاهها
- توجه بیشتر به جوانان در واگذاری مسئولیتها
- قاطعیت قضایی در مبارزه با مفاسد اقتصادی، رسیدگی به جرائم فعالان فتنه و برخورد با سوءاستفاده های برخی آقازاده ها
- افزایش ارتباطات ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه با جوانان و نیازهای جوانان
- مقابله صحیح با ترویج پدیده هایی نظیر اشرافیگری
- برنامه ریزی برای استمرار پیشرفتهای تحسین برانگیز علمی
- انتقاد از پررنگ شدن مجدد سیاستهای اقتصاد لیبرالی و کم توجهی به بخش تعاون
- ضرورت توجه کامل به مسائل معیشتی مردم
- توجه به تربیت صحیح سیاسی، اسلامی و انقلابی در دانشگاهها
- ضرورت توجه و دقت کامل تیم هسته ای ایران به ترفندهای پیچیده غرب برای محدود کردن توانایی های هسته ای ایران
- برخورد جدی با سران فتنه به عنوان عاملان اصلی خسارات جبران ناپذیر فتنه 88
-  اظهار تأسف از بی توجهی سران قوا و مسئولان دستگاههای فرهنگی به حضور در اجتماعات دانشجویی
- بی ثمر بودن سیاست اعتماد سازی به علت خصومت عمیق مستکبران با انقلاب اسلامی
- ضرورت تحرک جدی دولت برای فعال سازی ظرفیتهای اقتصادی داخلی
- تشکر از تلاشهای دولت بویژه در بخش بهداشت و درمان و ضرورت بررسی میزان تحقق شعارها و اهداف اعلام شده در یکسال گذشته
- هوشیاری در مقابل جریان خزنده غربزده در برخی مطبوعات برای تطهیر چهره امریکا و جبهه ی استکبار
- ضرورت تبدیل شدن طرحها و فعالیتهای جهادی به یک مدل مدیریتی

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

شرح احادیث خارج فقه رهبر انقلاب/1

 در زندگی و سلامت به پایین‌تر و بیمارتر از خودت نگاه کن.

  حدیث: 

فی الکافی، عن الصادق (علیه‌السلام)  قال لحِمران بن أعین، (برادر بزرگ جناب زراره)، یَا حُمْرَانُ!انْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ دُونَكَ فِی الْمَقْدُرَةِ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكَ فِی الْمَقْدُرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَقْنَعُ لَكَ بِمَا قُسِمَ لَكَ وَأَحْرَى أَنْ تَسْتَوْجِبَ الزِّیَادَةَ مِنْ رَبِّكَ عَزَّ وَ جَلَّ[1].

  ترجمه:

امام صادق (علیه‌السلام)، اى حمران به كسانى كه پائین‏‌تر از تو هستند و توانایى آنها از شما كمتر می‌باشد توجه كنید و به بالاتر از خود هرگز توجه نداشته باشید، اگر چنان كنى به آنچه در دست دارى قناعت خواهى كرد. در این صورت شایستگى زیادت از سوی خداوند، پیدا خواهى كرد.

  شرح:

این روایت معروفی است، در آن، کم تدبّر می‌شود! بهتر است بگوییم به آن، کم عمل می‌شود! فرمود: ای حمران !به کسی که در امکانات دنیوی پایین تراز توست، نگاه کن !اگر نگاه ما به کسانی باشد که از ما برتر، بالاتر، راحت‌تر، مرفّه‌تر و برخوردارتر و سالم‌ترند، اوّلاً :زندگی تلخ خواهد شد؛ ثانیاً :انسان تشویق خواهد شد به اینکه بر زخارف دنیاییِ خودش بیفزاید.

این یک دستور حکیمانه‌ای است که تودۀ مردم به آن توجه نمی‌کنند! فرد نگاه می‌کند، می‌بیند فلان کس اینطور خانه‌ای، اینطور امکاناتی، اینطور خودروئی دارد، دل او هم به دنبال چنین وضعی است، قناعت به وضعِ خودش از او گرفته می‌شود.

این، آفتِ بزرگی است، علاجش همین است که نگاه کنید به کسی که پایین‌تر از شماست. اگر می‌ینید کسانی درآمدشان چند برابرِ شماست، شما نگاه کنید به آن کسی که درآمد او بسیار کمتر از شماست؛ شما خانه دارید، خودرو دارید، وسائل زندگی دارید، به راحتی از مهمان پذیرائی می کنید، او چنین امکاناتی ندارد، حتّی توانائی پذیرائی از مهمان نیز برایش نیست.

عین همین دیدگاه، در مورد مسائل جسمی، سلامت و بیماری وجود دارد، تا انسان بیماری جزئی‌ای پیدا می‌کند، اعتراض می‌کند، گاهی ناشکری می‌کند!

ببینید کسانی را که از شما ناتوان‌ترند، مریض‌ترند، شما نسبت به آنها خوبید؛ به آن کسی که کمتر از تو دارد، به او نگاه کن! اگر جملۀ دوم را حضرت نمی‌فرمود، شاید از مفاد جملۀ اوّل این معنا فهمیده می‌شد، لکن تأکیداً ذکر فرمود برای اینکه در ذهن من و شما جا بگیرد؛ به پایینِ دست خودت نگاه کن، و به بالادستِ خودت نگاه نکن! نظر به بالادست، هوس تو را، حرص تو را بیشتر می‌کند، قناعت تو را کم می‌کند، تو را وادار به ناشکری و ناسپاسی خدای متعال می‌کند. اگر نگاه تو به مادون بود نه به مافوق، این، نافع‌تر است برای اینکه به آنچه قسمت تو شده است، قانع باشی.

قناعت که کَنزٌ لایَفنَی، واقعاً چیز خوبی است، وقتی قناعت کردی، به آنچه داری شکر کردی، خود این موجب می‌شود که مستوجب لطف و زیادۀ از جانب پروردگار باشید، لإن شکرتم لأزیدنّکم، خود شکر موجب افزایش نعمت الهی است.[2]

  [1] - الشافی، صفحه 850

  [2] - 23/2/1392

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

دانستنی ها ی پژوهشی

اخلاق پژوهش

   يکي از آموزه‌هاي اخلاق کاربردي، اخلاق پژوهش است، که بر اساس آن پژوهشگر مي‌بايست در حيطه کار علمي خود به يک سري اصول اخلاقي نيز پايبند باشد، که به برخي از آنها اشاره مي‌شود:

۱.     شهامت علمي پژوهشگر؛

۲.     نقدپذيري و تحمل نظر مخالف؛

۳.     نظم، انضباط و سرعت عمل در فرايند پژوهش؛

۴.     پرهيز از چاپ مجدد يک اثر و ارسال مقاله به چند مجله مختلف؛

۵.     خودداري از سرقت يافته­هاي ديگران (اصل امانت­داري در پژوهش).

خالقي، نرگس، اخلاق پژوهش و نگارش، چاپ اول: نشر کتابدار، تهران۱۳۹۰.

 مشق يا تحقيق؟

  سعي کنيد در هر تحقيق، حداقل يک حرف نو و سخن يا انديشه‌اي تازه به مخاطبان خود ارايه دهيد؛ در غير اين صورت جاي مشق و تحقيق عوض مي‌شود.

هين سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود         وا رهد از حد جهان بي‌حد و اندازه شود

ديوان شمس، مولوي

 براي نوشتن يک مقاله از کجا شروع کنيم؟

  شايد براي بسياري از پژوهشگران، شروع نوشتن مقاله‌اي که مدت‌ها در مورد موضوع آن، مطالعه و فيش‌برداري کرده‌اند، سخت باشد.

با به کارگيري روشي به نام «خردسازي مقاله به مجموعه‌اي از پاراگراف‌ها» کار بسيار ساده مي‌شود.

مراحل كار:

۱.  خرد نمودن مقاله: مقاله را خرد نموده و خرد خرد بنويسيد، با اين کار بدنة مقاله را تجزيه کرده و اين تجزيه، نوشتن را بسيار آسان مي‌سازد.

۲.  انتخاب جملات: با دقت در فيش‌هاي تنظيم شده براي هر فصل، جمله‌اي را انتخاب و آن را به يک پاراگراف تبديل کنيد، سپس در داخل طرح قرار دهيد. اين كار را ادامه داده تا شالوده مقاله در هر پاراگراف مشخص شود.

۳.  تكميل نواقص: در اين مرحله شما با استفاده از توانايي‌هاي خود، پاراگراف‌ها را کنار هم گذاشته و نقص‌ها را تکميل کنيد.

۴. گسترش و ارتباط: مرحله بعد گسترش پاراگرافي و پيوند پاراگراف‌هاست، که در آينده در مورد آن صحبت خواهيم کرد.

  گسترش پاراگرافي

 يکي از روش‌هاي مناسب براي شروع نوشتن مقاله «خردسازي مقاله به مجموعه‌اي از پاراگراف‌ها» است که قبلا معرفي شد.

مرحله بعد «گسترش پاراگرافي» است، پس از اينکه شالوده مقاله در هر پاراگراف مشخص شد و پاراگراف‌ها در جاي مناسب خود قرار گرفتند، وقت آن است که  پاراگراف‌ها را پرورش دهيد و کاستي‌هايشان را جبران کرده و در صورت نياز جمله‌ها را ويرايش و پردازش کنيد. براي مثال، در پاراگراف‌هايي كه جمله‌هاي آغازين و پاياني دارند، جمله‌هاي مياني را بيفزاييد و يا جاهايي كه نيازمند توضيح است، توضيحات لازم را اضافه كنيد. به اين کار در اصطلاح «گسترش پاراگرافي» مي‌گويند.

پاکتچي، احمد، روش تحقيق عمومي، چاپ سوم: انجمن علمي دانشجويي الهيات دانشگاه امام صادق(ع)، تهران۱۳۸۹. ص۱۰۳-۱۰۴  [با كمي تصرف]

 غناي واژگاني

  مهم‌ترين سرمايه يک نويسنده در آفرينش‌گري، «غناي واژگاني» است که با آن، مراد خود را بازگو مي‌کند.

فقر واژگاني، نوشته را افسرده و کسالت‌بار مي‌کند. فقر يا غناي واژگاني؛ به تنوع و تعداد کلمات غيرتکراري و غيرمنتظره در يک نوشته بستگي دارد. يک نويسنده ماهر مي‌داند که براي هر مفهومي، ده‌ها کلمه وجود دارد که به اقتضاي کلام، مي‌توان يکي را برگزيد و به ‌کار گرفت.

براي مثال، مي‌توان به جاي واژه «قرآن» و «استفاده کردن» از کلمات مترادفي كه در جدول آمده بهره برد:

كلمه

كلمات مترادف

قرآن

گنجنامه وحي، کلام‌الله، معجزه احمدي(ص)، نامه خدا به مؤمنان، کلام وحياني، آخرين گفتگوي آسمان با زمين و…

استفاده کردن

بهره بردن، بهره‌برداري کردن، سود بردن و…

  نكته: بهتر است هنگام مطالعه، کلمه‌ها و عبارت‌هاي مترادف را در فايلي ذخيره کنيم، تا در موقع نوشتن مقالات از آنها بهره ببريم.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

برگزاری همایش آسیب شناسی جامعه منتظر


روز چهارشنبه مورخ 10/2/93 همایش استانی با عنوان ”آسیب شناسی جامعه منتظر” به همت واحد پژوهش حوزه علمیه کوثر قزوین در سطح شهر قزوین برگزار شد که مدعوین استقبال ویژه ای از این همایش کردند.

سخنران همایش حجت الاسلام و المسلمین جناب استاد کفیل (دامت برکاته) از مرکز تخصصی مهدویت بودند که با تشریح تفاوت دینداری و دین یاری به بررسی آسیب های جامعه منتظر و راهکارهای آن پرداختند.

بنا به گزارش خانم مهدوی منش معاون پژوهش حوزه علمیه کوثر، برای این همایش فراخوان مقاله ای در چهار محور ”آسیب شناسی مهدویت” ، ”کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت” ، ”فرهنگ مهدویت و انتظار”، ”عدالت اجتماعی در جامعه مهدوی” ترتیب داده شد که 7 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و بعد از ارزیابی یک مقاله برگزیده و 6 مقاله دیگر شایسته تقدیر اعلام شدند که از هر 7 مقاله تقدیر به عمل آمد.

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

کسب رتبه کشوری مقاله نویسی

مقاله سر کار خانم رویا محمدی اشکا از طلاب پایه سوم با عنوان “منزلت زن و تحکیم خانواده” در همایش بسیج طلاب به مناسبت روز زن رتبه ششم کشوری را کسب کرد.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

سیره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در کلام حضرت امام خامنه ای

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

اینفوگرافی" از افسانه تا واقیت یک مادر"

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

پیام نوروزی رهبر معظّم انقلاب اسلامی به‏ مناسبت حلول سال نو

 

بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحيم يا مقلّب القلوب و الابصار، يا مدبّر اللّيل و النّهار، يا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال. اللّهمّ صلّ علی فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها. اللّهمّ كن لوليّك الحجّة بن الحسن صلواتك عليه و علی ابائه فی هذه السّاعة و فی كلّ ساعة وليّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دليلا و عينا حتّی تسكنه ارضك طوعا و تمتّعه فيها طويلا. اللّهمّ عجّل فرجه و اجعلنا من اعوانه و انصاره و شيعته. فرا رسيدن سال نو را تبريك عرض ميكنم به همه‏ ی هم‏ميهنان عزيزمان و يكايك ايرانيان در سراسر كشور و در هر نقطه‏ای از جهان كه زندگی ميكنند. مخصوصاً تبريك عرض ميكنم به خانواده‏های معظّم شهيدان، به جانبازان، به همسرانشان و به همه‏ ی كسانی كه در راه اسلام و ايران مجاهدتی كرده‏اند و ميكنند و بار زحمتی را بر دوش كشيده‏ اند و مي كشند. همچنين تبريك عرض ميكنم نوروز را به همه‏ی ملّتهايی كه نوروز را گرامی ميدارند و برای آن ارج و احترامی قائلند. امسال فرا رسيدن سال نو مصادف است با دو فاطميّه و مراسم يادبود شهادت بانوی بزرگ جهان اسلام صدّيقه ‏ی كبری (سلام اللَّه عليها). اين تقارن موجب ميشود كه ملّت ما ان‏شاءاللَّه بتوانند از بركات انوار فاطمی بهره ببرند و خود را در شعاع تعاليم آن بزرگوار قرار بدهند و خود را منوّر كنند به انوار هدايت الهی كه به وسيله ‏ی فاطمه ‏ی زهرا (سلام اللَّه عليها) و خاندان پيغمبر به همه‏ ی مردم عالم اهدا شده است. گذشتِ سالها و تبادل سالهای گوناگون برای ما بايد موجب تجربه و بصيرت باشد؛از گذشته درس بگيريم و به آينده با چشم باز و دل آگاه نظر كنيم و برای آينده تصميم بگيريم. من از خداوند متعال درخواست ميكنم كه به همه‏ ی ايرانيان عزيز ما در اين سال جديد، تن سالم، روح شاداب، امنيّت روانی، آرامش روحی و پيشرفت و تعالی و سعادت مرحمت كند. و اميدوارم خداوند متعال به جوانان ما نشاط و پويايی، و به مردان و زنان ما همّت و اراده و عزم مستحكم و درست، برای پيمودن راه‏های پرافتخار، و به كودكان ما خرسندی و تندرستی، و به خانواده‏های ما امنيّت و محبّت و الفت عنايت كند. آنچه بر عهده‏ ی ما است، نگاه به گذشته برای عبرت‏گيری و نگاه به آينده برای برنامه‏ ريزی و تصميم‏ گيری است. سالی كه گذشت، اعلام شده بود كه سال «حماسه ‏ی سياسی و حماسه‏ ی اقتصادی» است. حماسه ‏ی سياسی بحمداللَّه در عرصه‏ های مختلف به بهترين وجهی صورت گرفت؛ هم در انتخابات، هم در راهپيمايی‏ های بزرگ، هم حضور مردم در عرصه‏ های مختلف و فعّاليّتها و تلاشهايی كه از سوی مسئولان و از سوی مردم در طول سال انجام گرفت. سال تبادل دولتها و دست‏ به‏ دست‏شدن قدرت بود؛ و اين كاربا آرامش، با نهايت امنيّت در كشور انجام گرفت و بحمداللَّه يك حلقه‏ ی جديد از سلسله‏ ی طولانی مديريّت كشور پديد آمد. در باب حماسه‏ ی اقتصادی كاری كه بايد انجام بگيرد و توقّع بود كه اتّفاق بيفتد، اتّفاق نيفتاد. تلاشهايی انجام گرفت كه مورد سپاس است، ولی كار بزرگی كه بايد در زمينه‏ ی حماسه‏ ی اقتصادی انجام بگيرد، همچنان در پيش روی ما است و ما موظّفيم كه اين حماسه را به وجود بياوريم. مسئله‏ ی اساسی اقتصاد برای كشور ما و ملّت ما يك مسئله‏ ی مهم است؛ در اواخر سال ۹۲ بحمداللَّه يك زيرساخت فكری و نظری برای حماسه‏ ی اقتصادی به وجود آمد؛ سياستهای »اقتصاد مقاومتی« اعلام شد و زمينه آماده است برای اينكه ان‏شاءاللَّه تلاش لازم در اين باب انجام بگيرد. در نگاه به سال ۹۳ آنچه به نظر اين حقير مهم‏تر از همه است، دو مسئله است: يك مسئله همين مسئله‏ ی اقتصاد و ديگری مسئله‏ ی فرهنگ است. در هر دو عرصه و در هر دو زمينه توقّعی كه وجود دارد، تلاش مشتركی است ميان مسئولان كشور و آحاد مردم. آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آينده مورد انتظار است، بدون مشاركت مردم تحقّق‏پذير نيست. بنابراين علاوه بر مديريّتی كه مسئولين بايد انجام بدهند، حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروری است؛ هم عرصه‏ی اقتصاد، هم عرصه‏ ی فرهنگ. بدون حضور مردم كار پيش نخواهد رفت و مقصود تحقّق پيدا نخواهد كرد. مردم در گروه‏های گوناگون مردمی با اراده و عزم راسخ ملّی ميتوانند نقش‏ آفرينی كنند. مسئولين هم برای اينكه بتوانند كار را به‏درستی پيش ببرند، احتياج به پشتيبانی مردم دارند. آنها هم بايستی با توكّل به خدای متعال و با استمداد از توفيقات و تأييدات الهی و كمك مردمی، مجاهدانه وارد ميدان عمل بشوند؛ هم در زمينه‏ی اقتصاد و هم در زمينه‏ی فرهنگ. من ان‏شاءاللَّه توضيح همه‏ی اين موارد را در سخنرانی روز جمعه به عرض ملّت ايران خواهم رساند. لذا به گمان من آنچه در اين سال جديد پيش رو داريم، عبارت است از اقتصادی كه به كمك مسئولان و مردم شكوفايی پيدا كند، و فرهنگی كه با همّت مسئولان و مردم بتواند سمت و سوی حركت بزرگ كشور ما و ملّت ما را معيّن كند. لذا من شعار امسال را و نام امسال را اين قرار دادم: «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مديريّت جهادی».اميدواريم خداوند متعال كمك كند هم به آحاد مردم، هم به مسئولين محترم كه بتوانند وظايف خودشان را در اين زمينه انجام بدهند؛ و قلب مقدس ولی‏عصر (ارواحنافداه) را از ما شاد كند و روح مطهّر امام بزرگوار و شهدای عزيز را از ما راضی و خشنود فرمايد. و السّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

برگزاری جلسه دفاع از تحقیق پایانی

به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه کوثر قزوین جلسه دفاع از تحقیق پایانی دو تن از طلاب این مدرسه علمیه برگزار شد. این جلسه با حضور حجه الاسلام و المسسلمین جناب آقای کاظم لو به عنوان استاد داور برگزار شد. در این جلسه از تحقیق پایانی خانم معصومه غلامی حشکوایی با موضوع ”آثار تربیتی ایمان به معاد” و خانم سمیه زارعی با موضوع” حیات عارفانه امام علی (علیه السلام) دفاع شد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

انتشار شماره هشتم فصلنامه فرهنگی – پژوهشی طلیعه کوثر :

هشتمین شماره فصلنامه فرهنگی پژوهشی طلیعه کوثر در زمستان 1392 منتشر شد .

در این شماره مطالب ذیل را می خوانیم :

-           گزیده ای از بیانات امام خامنه ای

-           چگونه مقاله بنویسیم ؟

-           مصاحبه با استاد ملکی

-           اشعار نفیس

-           خاطراتی از شهید علی شالی

-           تحلیل و بررسی حکمت « المرأهُ عَقرَبٌ حُلوَهُ اللَّسبَهٍ »

-           انوار معرفت الهی

-           بارقه ای از کوثر وحی

-           اخبار حوزه

-           مسئله فلسطین

-           آنچه باید از تاریخ پوشش دانست

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
  • حدیث روز

  • پخش زنده اماکن متبرکه

    پخش زنده حرم
  • دانشنامه مهدویت

    مهدویت امام زمان (عج)
  • قرآن آنلاین

    مشاهده و دریافت کد
  • حدیث هدایت

  • سخن بزرگان

    حضرت آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی « نحودگی» : تمام همّ من بر نماز است که معراج مومن است . این که انسان دو سه خواب ببیند یا وقت ذکر، نوری مشاهده کند، به هیچ وجه مورد نظر حقیر نیست . عمده نظر در دو مطلب است : یکی غذای حلال، دوم توجه در نماز و اصلاح آن. اگر این دو درست باشد،باقی درست است.
  • در محضر نور

    امام علی (ع): الا انّه من ینصف الناس من نفسه لم یزده الله الا عزّا بدانید که هرکس با مردم منصفانه رفتار کند، خداوند جز بر عزت او نیفزاید. کافی، 2/144/4
  • رمضان ماه خداست

    ماه مبارک به عبادت بکوش بر تن خود جامعه تقوا بپوش خیز و به پا دار تو صوم و صلاه تا که از این ره به کف آری نجات روز و شبش را تو گرامی بدار دست توسل ز ارادت بر دار داده خدا وعده بخشش به ما تا که ببخشید همه جرم و خطا اجر عبادت بود این مه زیاد سستی و غفلت ز تو هرگز مباد خوی خیانت ز درونت بر آر فیض خدا را بنگر آشکار ماه صیام است و قیام و قعود حق به رویت باب عطایش گشود هر نفست ذکر عبادت بود خواب خوشت بر تو سعادت بود وقت عزیزت به اطاعت بکوش شهد خوش ذکر عبادت بنوش

  •