موضوع: "مهدویت"

ایران قوی

ایران

آقا بیا که شهیدان ثابت کردند اینجا کوفه نیست.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

ولادت امام زمان علیه السلام

نیمه شعبان

ولادت با سعادت امام زمان علیه السلام مبارک باد.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

نیمه شعبان

نیمه شعبان مبارک

میلاد با سعادت منجی عالم بشریت  مبارک باد

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

نیمه شعبان تولد حضرت مهدی (ع) مبارک

نیمه شعبان

آقا بيا تا زندگي معنا بگيرد
شايد دعاي مادرت زهرا بگيرد
آقا بيا تا با ظهور چشم هايت
اين چشم هاي ما کمي تقوا بگيرد

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

آغاز امامت امام زمان(عج)

امامت امام زمان

امامت امام مهدی

نهم ربیع الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان،
و روز نوید دهنده ی شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان در تاجگذاری امام زمان(عج) مبارک باد.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

دو ویژگی منتظران حضرت مهدی (ع) در جامعه مهدی باور

امام زمان

 

تمام ادیان آسمانی موجود در دنیا به گونه ای قائل به مهدویت هستند . آنها هرچند نام مهدی (ع) در اندیشه ی شان جایی ندارد و در فرهنگ و منبع دینی شان هم نمی توان چنین عنوان خاصی را پیدا نمود ، اما همه ی آنها می گویند روزی خواهد شد و هدایتگری به عنوان منجی خواهد آمد و ناجی این عالم و جهان آفرینش و انسانها خواهد شد . در میان مذاهب اسلامی هم ، فرهنگ مهدویت وجود دارد و آنها نیز قائل به مهدی و منجی هستند .
البته در اندیشه اهل سنت مهدی امت از نسل امام حسن (ع) یعنی حسنی بوده و مادرش از نسل امام حسین (ع) و هنوز تولد نیافته است .
در فرهنگ شیعه بحث مهدویت یکی از مهم ترین و عمیق ترین مباحث عقیدتی به حساب می آید و ماحصل اعتقاد به امامت بوده و وصایت بدان ختم می شود . این اندیشه عمیق شیعه از اصل قران و روایات و احادیث صحیح نبوی (ص) و امامان معصوم عایهم السلام اخذ گردیده و مبتنی می باشد .
در طول تاریخ مباحث زیادی چون ویژگی های فردی ،سیاسی ، اجتماعی حضرت مهدی ، علایم و نشانه های جهان در هنگامه ظهور و حضور حجت (ع) ، انسان عصر ظهور چگونه خواهد بود ، تا بدانجا که حتی نوع پوشش ، چگونگی گفتار و آداب و رفتار مردم را نیز یادآور شده است .
در این نوشتار علی رغم وجود مباحث فراوان و پر اهمیت تلاش شده است به صورت گذرا به ویژگی ها و وظایف منتظران حضرت مهدی (ع) در جامعه معتقد به مهدویت اشاره گردد . آنان که گام در راه انتظار نهاده و دل به نگاه و توجه مهدی سپرده اند ، کردار و خصلت شان و البته تمامی ویژگی های فکری ، عاطفی و رفتاری شان توسط فیض پروردگار به خودش نزدیک گردیده و سعی می شود تناسب میان مهدی و پیروانش هویدا گردد .
خدا محوری و عبادت پروردگار :
براساس روایات صحیح و فراوان و تصریح بزرگان دینی ما ، خداجویی و توحید سنگ زیربنای و سرلوحه ی تمامی عقاید و ویژگی های یاوران حضرت مهدی (ع) می باشد . زیرا کسانی که منتظر فرج است خداوند را به شایستگی شناخته و از این ره رو تمام وجودشان غرق جلوه ی نور پروردگار می شود . چون هدف از اعتقاد به ظهور کمال و نهایت بندگی و رسیدن به پروردگار است . امام صادق (ع) این ویژگی منظران حضرت مهدی (ع) را اینگونه بیان فرموده است : رجالٌ کاَنَ قُلُوبُهُمْ رُبُر الحدیر لا یَشوبُها شکٌ فی ذاتِ الله . انسانهایی که گویا دلهایشان پاره های اهن است ، غبار تردید در ذات مقدس پروردگار خاطرشان را نمی آلاید . در روایات فراوان به این ویژگی پرداخته شده است . حضرت علی (ع) این یگانه ماهی دریای بندگی ، وقتی به این ویژگی یاوران حضرت مهدی اشاره می کند ، آنان را اینگونه تحسین می کند… رجالٌ مُوْمنون عَرَفوا اللُه حَقَ معرفتِهِ وَ هُمْ انصارُ المهدی فی اخر الزَّمان . مردانی مومن هستند که خداوند را به شایستگی شناخته اند ، آنان یاوران مهدی (ع) در آخر الزمان یعنی هنگامه ی ظهور حضرت هستند .
منتظران حضرت مهدی برای آنکه بکوشند تا بتوانند جامعه را برای حضور حضرتش آماده کنند مردان عبادت و نیایش هستند . به تعبیر یکی از بزرگان شیران روز و نیایش گران شب هستند . البته نه عبادتی عادت گرایانه و یا چون پرستش مزدوران و تاجران ، بلکه نیایش عارفانه و دل در گرو پروردگار سپردن . عبادت آنان عبادت آزادگان است ، روح بندگی و راز و نیاز با تمام وجودشان پیوند خورده است . همواره خود را در محضر خداوند می بینند و می یابند رجالٌ لا ینامونَ اللیلَ لَهُمْ دَوِیٌ فی صَلاتِهِمْ کَدَوِیِّ النحل ، یبیونَ قیاماً علی اطرافِهِمْ ، رُهْبانٌ باللیلِ اَسَدٌ بالنَّهار . مردانی که سبک خوابند و در نماز به سان زنبور عسل زمزمه کنان ، در حال قیام و عبادت شب را سحر می کنند ، عابدان شب و شیران روزند .
خود آن وجود بی بدیل ، بعد از ظهور و در کوران مشکلات ، فتح ها و پیروزی ها توصیه اش به یاران و پیروان مکتبش یاد خداست و پیروی محض از پروردگار . آن حضرت در سفر و حضر و جنگ و صلح ، انصارش را به تعبد و تضرع سفارش می کند تا مقصد فراموش نگردد و پیروزی های پی در پی انان را به غفلت و غرور دچار نسازد و پیوسته پیروزی را از جانب خدا ببینند و مناجات و نماز را کلید نصرت .
امام باقر (ع) با اشاره به همت والای حضرت ولی عصر(ع) و یارانش در عبادت و بندگی می فرماید : حَتّی اذا صَعِدَ النجف قالَ لِاصحابِهِ تَعَّبدوا لَیلَتَکُمْ فیبتوُنَ بینَ راکعٍ و ساجدٍ یَتَضَّرعونَ اِلیٰ الله . چون آن حضرت به شهر نجف برسد به یاران خود سفارش می کند که امشب را به عبادت به روز آورید ، و یاوران آن حضرت برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به صبح می رسانند .

-محبت به حضرت مهدی (ع) :
یکی دیگر از ویژگی های منتظران و یاوران حضرت مهدی (ع) محبت به آن حضرت است چون دل وصل به حلقه ی پروردگار است ، و رفتار بر محور رضایت پروردگار دور می زند ، این محبت گاه به زن و فرزند است ، گاه به پدر و مادر است و گاه به بزرگان دین و علما و گاه به نائب امام زمان (ع) . حالا چرا در این صاحت ها تبلور می یابد ؟ زیرا همه ی این محبت ها طرق سعادت و فلاح است و خود پروردگار به آنها سفارش فرموده است . اما زیباترین و کاملترین محبتی که در این عالم وجود دارد محبت به حضرت مهدی علیه السلام می باشد . در زمان غیبت حضرت این محبت توسط اعمالی چون شادی در ولادتش که بسیار هم در روایات تایید شده است ، دعا برای سلامتی حضرت ، دعا و تضرع برای تعجیل در ظهور ، صدقه دادن به نیت حضرت و دعای ندبه خواندن حاصل و ظاهر می گردد . با آمدن حضرت محبت به او حد نهایت می رسد و کامل و سرشار و لبالب می گردد تا انجا که امام صادق (ع) می فرماید : یتمَسَّحُونَ بِسَرْجِ الامام یَطلبونَ بذلک البرکة . به جهت عشق و علاقه و تبرک به زین اسب آقا دست می کشند .همین عشق مالامال است که یاوران حضرتش او را در نبرد ها چونان نگین انگشتر در برمی گیرند و هستی شان سپر بلای مهدی فاطمه می کنند . امام صادق (ع) در این باره می فرمایند : یحُفونَ بِهِ وَ یَتونَهُ بانْفُسِهِمْ فی الحرب . آنان در میدان رزم او را در میان می گیرند و در جنگ ها با جان خود از آن حضرت حفاظت می کنند .
نتیجه گیری :
در یک نگاه کلی آنچه که از این دو ویژگی منظران حضرت مهدی (ع) بدست می آید خود سازی و آمادگی و آماده شدن و آماده ساختن جامعه است . بدون تردید افراد جامعه ای که منتظر ظهور حضرت است ، آن هم ظهوری که برای ما معلوم نیست پس باید آمادگی داشته باشد و این آمادگی را حفظ نماید ، چون او سرباز است…

مجلسی ، بحارالانوار ، ج ۲ ص ۳۰۸
قندوزی جنفی ،
الزام الناصب ، شیخ علی یزدی حائری ، ج ۲ ص ۲۰
مجلسی ، بحارالانوار ، ج ۲ ص ۳۰۸
یحیی صالح نیا ، تنها برفراز ، ص۱۱۱
مجلسی ، بحارالانوار ، ج ۵۲ ص ۳۰۸ : یحیی صالح نیا ، تنها بر فراز ، ص ۱۱۲

نویسنده: سید محسن سجادی
مرجع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) قم، www.avapress.com

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

کتاب بهار و مهدویت

 کتاب بهار و مهدویت

 

به گزارش پورتال جامع مهدویت کتاب «بهار و مهدویت» از سری منشورات مجله مهدوی امان، توسط انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) منتشر شد.
این کتاب شامل سلسله مقالات چاپ شده در مجلات امان با موضوع «بهار و مهدویت» می باشد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:
مهدویت، از یك نگاه تنها به مجموعه محدودی از معارف مربوط به امام زمان علیه‌السلام گفته می‌شود؛ که غالباً نیز در نزد مردم، تحت تأثیر جریان ظهور و علائم و نشانه‌های آن است. اما با بررسی دقیق‌تر و جامع‌تر مجموعه گزاره‌هایی که در متون اسلامی درباره آن وجود دارد، می‌توان نگاه وسیع‌تری را به مقوله مهدویت لحاظ نمود. از این منظر مهدویت، مجموعه معارف حول محور امام مهدی علیه‌السلام است که با خود فرهنگ خاصی را نیز به همراه دارد.
در نگاه دوم، همه موضوعات اسلامی و مسائل فردی و اجتماعی به حوزه مهدویت وارد می‌شوند، با این فرق که همه آن‌ها تحت نظام خاصی که محور آن حضرت مهدی علیه‌السلام است، ساماندهی و اولویت‌بندی شده، و به همین جهت هم از نظر جایگاه و هم از نظر معرفی، باز تعریف خواهند شد.
مضاف برآن‌که هر یك از آن‌ها از کارکردهای ویژه‌ای بهره‌مند می‌شوند که در غیر نظام مهدوی چنین کارکردی یا مترتب نمی‌شود و یا اندک خواهد بود.
ما معتقدیم که نگاه کامل به مهدویت همین نگاه دوم است، چرا که در تفکر قرآنی شیعه، امامت کامل‌کننده دین و تمام‌کننده نعمت دین است. و …
بر همین اساس نشریه امان اقدام به انتشار فرهنگ و معارف مهدوی در بین دوستداران و منتظران امام زمان علیه‌السلام در سطح کشور نموده است.
پس از گذشت بیش از یك دهه از فعالیت این نشریه و درج موضوعات متنوع در آن؛ و از طرفی از آنجا که تمایل خوانندگان و محققان معارف مهدوی درباره موضوعات خاص زیاد شده، دفتر نشریه اقدام به تدوین مجموعه‌ای از موضوعات مهدوی و پرطرفدار نشریه نموده و آندر اختیار مشتاقان به معارف مهدوی قرار داده است.
کتاب «بهار و مهدویت» یکی دیگر از این مجموعه مقالات است که توسط انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) منتشر شده است، به امید آنکه
مقبول پیشگاه خداوند متعال و خلیفه او در زمین، حضرت ولی عصر(عج) واقع گردد.

منبع: www.irancities.mahdaviat.ir

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

فراخوان مهدویت

 

فراخوان مقاله مهدویت

با محوریت زن منتظر و منتظر پروری

فراخوان مقاله مهدویت

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

مهدویت و سیره امام مهدی(عج) در قرآن و روایات

امام زمان
در قرآن مهدویت در حول سه محور بیان شده است: 1.حکومت صالحان و وراثت زمین
قرآن می گوید: “پس از تورات نوشته ایم که زمین را بندگان شایسته من به ارث می برند".2.ظهور حق و غلبه دین
قرآن می گوید: “او کسی است که پیامبرش را با هدایت (و دلایل آشکار) و دین حق فرستاده است تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند؛ هر چند مشرکان از آن ناخشنود باشند.”
این وعده خداوندی در پرتو حکومت امام مهدی (عج) محقق می شود. امام صادق(ع) فرمود:” به خدا سوگند، تأویل این آیه بعد از ظهور امام مهدی(عج) حاصل می شود. آن گاه که حضرت ظهور کند کافری و مشرکی باقی نمی ماند…".

3.استخلاف
قرآن می گوید: “خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، وعده داده است که آنان را به یقین خلیفه روی زمین گرداند؛ آن گونه که به پیشینیان آنان خلافت بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده است پا بر جا و ریشه دار سازد، و بیم و ترس آنان را به آرامش و امنیت مبدل کند؛ آن چنان می شود که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من قرار نخواهند داد.” همان گونه که طبرسی در تفسیر این آیه بیان داشته است: از اهل بیت پیامبر(ص) روایت شده است که این آیه دربار ه مهدی از آل محمد(ص) است.(1) امام سجاد(ع) فرمود: به خدا سوگند آنان شیعیان اهل بیت پیامبرند، خداوند توسط اینها و به دست مهدی این امت این وعده را محقق می گرداند. همان مهدی ای که پیامبر(ص) فرمود: اگر عمر دنیا جز یک روز باقی نماند، خداوند آن روز را طولانی می گرداند تا مردی از عترتم که اسم او اسم من است، بیاید و زمین را پر از عدل و قسط کند؛ همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود".کوتاه سخن اینکه این امور سه گانه غلبه دین، وراثت زمین و استخلاف هنوز به طور کامل محقق نشده است. اینها در پرتو حکومت مهدی موعود محقق می گردد. این آیات قرآنی بدون اینکه نامی از مهدی موعود برده باشد، به حکومت و ظهور آن حضرت اشاره دارد.

مهدویت خاصه
مهدویت خاصه به این معنا است که آن مهدی موعود و مورد بشارت پیامبر(ص) و جامه عمل پوشاننده به وعده الهی در مورد «استخلاف»، «حکومت صالحان» و «ظهور حق و غلبه دین اسلام» که در قرآن اشاره شده است آن فرد، فرزند امام حسن عسکری(ع) است. او در سال 255 هجری در «سامرا» متولد شد و اکنون از دیده ها پنهان است. و روزی به امر خداوندی ظهور خواهد کرد و جهان را از عدل و قسط پر می کند.

مبانی مهدویت خاصه
برای اثبات مهدویت خاصه بیان یک سری اموری مطرح است، این مبانی بدین شرح است:
1.ضرورت وجود امام
2.پذیرش روایات مربوط به امامان اثناعشر
3.پذیرش امامت امامان اثناعشراز طریق نصب
4.پذیرش روایات غیبت و ویژگی های امام مهدی (عج)

مهدی (عج)حاکم قرآنی:
حاکم قرآنی، حاکمی است که از هر جهت قرآن را می شناسد و بر بواطن آن آگاهی دارد و قرآن با تمام زوایای آن در زندگی او تجلّی دارد. ظهور آیات نورانی قرآن در سیرة حاکم قرآنی آنچنان مشعشع است که همة فعل و انفعالات حاکم را دربر می گیرد، استحقاق امام مهدی (عج) به عنوان حاکم قرآنی حکومت جهانی از جهات مختلف قابل اثبات است. یکی از آن جهات این است که آن حضرت از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده و هرچه در بارة استحاق آن ذات های مقدس رسیده باشد شامل حضرت مهدی (عج) خواهد بود و دیگر از جهت نصوص ویژه یی است که در بارة صلاحیت علمی و عملی آن حضرت وارد شده است. اما جهت اول استحقاق امام مهدی (ع) به عنوان حاکم قرآنی؛ حدیث ثقلین است که شیعه و سنی به سند و متن آن ایمان و اذعان دارند.

سیره مهدویت:
سیره سیاسی: در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: به خدا سوگند! گویا می بینم که مهدی، میان رکن و مقام، با مردم به …سلطان جدید از آسمان بیعت می کند.(2) مقصود از سلطان جدید، شیوه ای تازه در ادارة حکومت اجتماع است که تاریخ بشر نظیر آن را درهیچ نوع از حکومت ها و دولت ها ندیده است؛ حکومتی در سطح کل جامعة بشر و به تمام معنا اسلامی و مطابق با تمدن و پیشرفت انسان.
سیرة قضایی: حضرت مهدی برای برقراری عدالت قیام می کند و برای اجرای این عدالت، به نظام قضایی استواری نیاز دارد؛ از این رو، حضرت از افرادی استفاده می کند که افزون بر تسلط کامل بر مبنای اسلامی و فقهی، از نظر پیشینه نیز کم ترین ایراد و اشکالی بر آنان نباشد.(3)
سیرة اقتصادی: روش امام مهدی در امور مالی حکومت، بر مبنای مساوات است و این همان روش پسندیده ای است که در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) وجود داشت. امام مهدی، بیت المال را ثروتی عمومی می داند که همگان در آن شریک هستند، به گونه ای که هیچ گونه تبعیض و امتیازجویی در آن راه ندارد و بخشش ثروت ها و زمین ها به کلی ممنوع است.
سیرة اعتقادی: کوشش امام (عج)، تطبیق درست و دقیق آموزه های قرآن بر مسائل حیات بشری و مشخص کردن حد و مرزهای واقعی احکام اسلام است. در حقیقت در آن دوران، دین و مذهب به سوی هدف اصلی هدایت می شود و جهت گیری و حرکت مذهبی، در راه سعادت و رفاه و تعالی انسان قرار می گیرد.
سیرة اجتماعی: امنیت اجتماعی، امنیت در بخش های گوناگون زندگی اجتماعی را در برمی گیرد؛ یعنی امنیت در بخش های اقتصادی، سیاسی، دفاعی، فرهنگی و … امنیت اجتماعی زمینه ساز همه فعالیت های درست و مفید اجتماعی و شرط لازم رشد و تکامل خود و جامعه است. امام مهدی پدیدآورندة امنیت اجتماعی است؛ امنیتی که بشریت در تمام دوران تاریخ خود مانند آن را ندیده است. رسول خدا(ص) در این باره به حضرت زهرا(س) فرمود: خداوند از نسل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) شخصی را بر می انگیزد که دژهای گمراهی را می گشاید و دل های سیاه قفل خورده را تسخیر می کند.(4) در آن زمان، روابط نامشروع، مشروبات الکلی و رباخواری از بین می رود. مردم به عبادت و اطاعت رو می آورند و امانت ها را به خوبی رعایت می کنند. اشرار نابود می شوند و افراد صالح باقی می مانند. (5)

شفاعت کننده امت:
در مناقب خوارزمی به نقل از «سعد بن بشیر» از امیرالمؤمنین(ع) آمده است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: من در کنار حوض (کوثر) بر شما وارد می شوم و تو ای علی ساقی آن، و حسن دفاع کنندة از آن، و حسین دستور دهنده، و علی بن حسین (کسی) که به سوی آن قدم می نهد و محمد بن علی، ناشر رحمت حقّ، و جعفر بن محمد سبقت گیرنده، و موسی بن جعفر احصاکنندة تعداد دوستداران و دشمنان و سرکوب کنندة منافقان، و علی بن موسی زیور و زینت مؤمنان، و محمد بن علی اهل بهشت را به درجاتشان می رساند، و علی بن محمد برای شیعیانش خطبه خوانده حورالعین را به شیعیان تزویج می کند، و حسن بن علی چراغ روشنی اهل بهشت، و مهدی شفیع آنها در روز قیامت است.

منبع: مهدی رشیدی مهرآبادی، مهدویت از منظر قرآن.www.shoma-weekly.ir

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

دل نوشته

امام زمان

تو امام زمان هستی ….

باید تو را همیشه امام زمان نوشت

بی تو چگونه می شود از آسمان نوشت

از انعکاس ساده ی رنگین کمان نوشت

این یک حقیقت است، که بی تو بهار من !

باید چهار فصل زمان را خزان نوشت

در این جهان بی در و پیکر، خدای ما

داستان سبز پوش تو را سایبان نوشت

دنبال ردَ پای تو گشتم، نیافتم

گویی خدا نشان تو را بی نشان نوشت

می خواستم تو را بنویسم، ولی نشد

با من بگو چگونه تو را می توان نوشت؟

جنگل همیشه نام تو را سبز خواند و بس

دریا تو را برای خودش بیکران نوشت

دیدم تمام ثانیه ها با تو می زند؛

باید تو را همیشه ((امام زمان)) نوشت؟

شعر از : طیبه چراغی

منبع : ماهنامهفرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانواده ارشاد، ص 64.

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

" او خواهد آمد."

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
  • حدیث روز

  • پخش زنده اماکن متبرکه

    پخش زنده حرم
  • دانشنامه مهدویت

    مهدویت امام زمان (عج)
  • قرآن آنلاین

    مشاهده و دریافت کد
  • حدیث هدایت

  • سخن بزرگان

    حضرت آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی « نحودگی» : تمام همّ من بر نماز است که معراج مومن است . این که انسان دو سه خواب ببیند یا وقت ذکر، نوری مشاهده کند، به هیچ وجه مورد نظر حقیر نیست . عمده نظر در دو مطلب است : یکی غذای حلال، دوم توجه در نماز و اصلاح آن. اگر این دو درست باشد،باقی درست است.
  • در محضر نور

    امام علی (ع): الا انّه من ینصف الناس من نفسه لم یزده الله الا عزّا بدانید که هرکس با مردم منصفانه رفتار کند، خداوند جز بر عزت او نیفزاید. کافی، 2/144/4
  • رمضان ماه خداست

    ماه مبارک به عبادت بکوش بر تن خود جامعه تقوا بپوش خیز و به پا دار تو صوم و صلاه تا که از این ره به کف آری نجات روز و شبش را تو گرامی بدار دست توسل ز ارادت بر دار داده خدا وعده بخشش به ما تا که ببخشید همه جرم و خطا اجر عبادت بود این مه زیاد سستی و غفلت ز تو هرگز مباد خوی خیانت ز درونت بر آر فیض خدا را بنگر آشکار ماه صیام است و قیام و قعود حق به رویت باب عطایش گشود هر نفست ذکر عبادت بود خواب خوشت بر تو سعادت بود وقت عزیزت به اطاعت بکوش شهد خوش ذکر عبادت بنوش

  •